نژادهای مختلف مو
1,327

آشنایی با انواع نژاد مو و ویژگی های آن

بسیاری از صفات انسان به صورت ذاتی از طریق ژنتیک به ارث رسیده است. رنگ چشم، رنگ پوست و موها از این موارد هستند. منطقه جعغرافیایی و محل زندگی، شرایط آب و هوایی و عوامل زیادی می توانند روی این ویژگی های ظاهری تاثیر بگذارند. انواع نژاد مو در جهان تابعی از ژنتیک و محیط زیست افراد است. در نژادهای مختلف انسان، کیفیت و جنس موها یکسان نیست و تفاوت های زیادی بین ساکنین کشورهای شرقی و غربی دیده می شود.

نقش عوامل ژنتیکی در شکل گیری موی سر به عنوان اصلی ترین عامل در درجه اول اهمیت قرار دارد. پس از ژنتیک می توان روی مولفه های محیطی نظیر میزان تابش نور اشعه فرابنفش خورشید، تاکید کرد. برای مثال در کشورهای آفریقایی، شدت تابش نور خورشید بسیار بیشتر از کشورهای غربی است. بر همین اساس موهای تیره و مجعد در بین ساکنین این کشورها بیشتر دیده می شود. اما نقش اصلی را نژاد بر عهده دارد. روی همین اساس حتی اگر یک آفریقایی تبار، ساکن کشورهای غربی باشد باز هم جنس موهای متفاوتی دارد.

شناخت انواع نژاد مو در استفاده از روش های متفاوت جبوگیری از ریزش مو، تاثیرگذار است. در همه نژادها می توان مشکل ریزش موی دائمی یا موقتی را دید. درمان کامل منوط به آگاهی از ویژگی های مو در نژادهای مختلف است.

پروتئین مو چیست و چه نقشی در سلامت موها دارد؟

نژاد مو چیست؟

انواع نژاد مو

طبق شواهد تاریخی، اولین انسان ها در قاره آفریقا بودند. این افراد پوست تیره رنگ و موهای مجعد داشتند. وقتی انسان پا به بیرون از این قاره گذاشت، شرایط آب و هوایی، نور محیط و حتی مواد غذایی و خوراکی ها نیز دچار تغییرات زیادی شد. تغییر الگوهای تغذیه ای و شرایط محیطی در کنار سایر المان های پیش بینی نشده، موجب تغییراتی در نژادهای انسان شد.

امروزه مهاجرین زیادی از سراسر جهان در مکانی به غیر از زادگاه خویش، زندگی می کنند. ادغام نژادهای مختلف موجب شده تا گونه هایی با ویژگی های ژنتیکی مختلط به دنیا بیایند. مهاجرین تحت شرایط اقلیمی متفاوت از جمله میزان دریافت نور خورشید و تغییرات سرما و گرمای هوا قرار می گیرند. جمیع این عوامل در کنار تغییرات بزرگ در سبک زندگی و تغذیه انسان ها، نسل اولیه بشر را دستخوش تغییر کرده است. در حال حاضر پژوهشگران 3 گروه به طور مشخص، متمایز می دانند.

  • نژاد سیاه
  • نژاد سفید
  • تژاد زرد

انواع نژاد مو

انواع نژاد مو در این دسته بندی ها با تفاوت های آشکاری دیده می شود. در این تقسیم بندی زیر گروه های زیادی وجود دارد. برای مثال یک سفید پوست را در نظر بگیرید. همه افراد سفید پوست دارای موهایی کاملا یک رنگ یا یک جنس نیستند. از لحاظ ویژگی های ظاهری، ضخامت مو و خشکی و … تفاوت های زیادی در ساکنین یک قاره دیده می شود. حتی در ساکنین یک منطقه نیز افرادی با موهای تیره و بلوند وجود دارند. به طور کلی تنوع رنگ و جنس مو در همه نژادها به چشم می خورد.

بر همین اساس پژوهشگران برخی مولفه ها نظیر نژاد و رنگ پوست را نادیده گرفتند و انواع نژاد مو را در سه حالت متفاوت، تقسیم بندی کرده اند.

الف- موی آسیایی

ب- موی آفریقایی

ج- موی قفقازی

ویژگی های انواع نژاد مو آسیایی چیست؟

منظور از آسیایی، ساکنین شرق آسیا و عمدتا چین، ژاپن، کره و … هستند. مردمان این منطقه زردپوست هستند و از نظر ویژگی های فیزیک چهره و کیفیت موها، تفاوت دارند. به طور عمده نژاد موی آسیایی با موهایی تیره و مشکی رنگ شناخته می شود. حالت مو این افراد، صاف و بدون وز است. در زردپوست ها موی فرفری یا خشک و مجعد دیده نمی شود.

انواع نژاد موی آسیایی

نژاد موی آفریقایی چه ویژگی هایی دارد؟

آفریقایی تبارها گروهی بزرگ از انسان ها را شامل می شوند. زادگاه اولیه این نژاد در قاره آفریقا بوده و به دلیل تابش نور خورشید و گرمای زیاد، تغییرات مو در مردم اتفاق افتاده است. این تغییرات شامل بی نظمی هایی در رشد پیاز مو نیز می شود که ساقه مو را نیز تحت تاثیر قرار داده است. نژاد آفریقایی را با موهای تیره و سیاه رنگ می شناسند. تفاوت اصلی این موها با انواع نژاد مو آسیایی در خشک و فر بودن آن است. در برخی موارد میزان فر و تراکم و به هم فشردگی آن در افراد بسیار بیشتر است.

برخلاف ظاهر خشن این موها، ساختار موی آفریقایی بسیار حساس است و به رنگ موهای شیمیایی و انواع نرم کننده ها و لوسیون ها، واکنش بیشتری نشان می دهد. انجام خدمات زیبایی و اعمال جراحی ترمیمی کاشت مو در این افراد دارای ظرفت های بیشتری است و نیاز به تجربه و تخصص بسیار بالاتری دارد.

انواع نژاد مو قفقازی چگونه است؟

این نوع مو مختص نژاد سفید پوست است. در شبه قاره هندوستان تا شمال اروپا می توان ردپای این نژاد مو را دید. موهایی مواج که با فرهای آفریقایی متفاوت است. اختلاط زیادی در گونه های مردم این نواحی گسترده اتفاق افتاده و نتیجه تنوع فراوانی در موی قفقازی دیده می شود.

شکل ظاهری موی طبیعی و فولیکول مو به طور مستقیم تحت تاثیر ژن به ارث رسیده از والدین است. هم اکنون با توجه به مهاجرت های وسیع، افرادی با موهایی کاملا متفاوت در قاره آفریقا، اروپا، آسیا و … زندگی می کنند. عامل ژنتیک را نمی توان تغییر داد و حتی مهاجرت و تغییر محل زندگی نیز قادر به عوض کردن ژن غالب فرد نیست. اما تنوع نژاد مو به دلیل تغییرات دیگری پیش امده است. برخی از این موارد عبارتند از:

دانستنی هایی از بالیاژ مو و بلیاژ روسی

نژادهای متنوع مو

تغییرات آب و هوایی و شرایط جوی

هوای سرد و سرما در کنار کاهش میزان تابش نور خورشید در فصول مختلف سال روی کیفیت موها تاثیر می گذارد. شاید متوجه تغییراتی در ضخامت، تراکم یا حالت موی خود در تابستان و زمستان شده باشید. عمده دلیل این تغییرات، شرایط جوی و آب و هوایی در منطقه است. مهاجرینی که به کشورهایی با موقعیت جوی کاملا متفاوت وارد شده اند، این تغییرات را بیشتر حس می کنند. رنگ و فرم ساختار فولیکول مو در فصول سرد سال، دچار تغییراتی می شود.

این اتفاق را می توان در انواع نژاد مو قفقازی دید. طی هزاران سال به مرور رنگ موی افراد نژاد قفقازی تا چندین درجه روشن تر شد. به خصوص در بین سفید پوستان این تغییر رنگ موها نمود عینی بیشتری دارد. علاوه بر آن سرمای هوا موجب شد تا حالت موها نیز صاف کشیده شود. این در حالی است که از ابتدا نژاد قفقازی با موی مجعد شناسایی شده است.

نقش تغذیه در انواع نژاد مو

غذایی که می خوریم روی رنگ موها تاثیر می گذارد. این تغییر در حدی نیست که به چشم بیاید اما در ساکنین یک منطقه و در طول هزاران سال، به وضوح این تغییرات قابل مشاهده است. رنگ موی اسکیموها تیره است و با اقوام اروپایی تفاوت دارد. با وجود نزدیکی مکان زندگی دو نژاد، نوع مواد غذایی، موجبات تغییراتی شده است. عمده جیره غذایی اسکیموها ماهی و گوشت قرمز است. این تغییر به حدی زیاد است که موی اسکیموها شبیه به نژاد آسیایی و ساکنین شرق آسیا شده است.

پلكس تراپی مو

گوناگونی در شکل ظاهری موی طبیعی

تنوع حالت مو در نژادهای مختلف

حالت موی همه افراد یکسان نیست. به طور طبیعی برخی از نژادها دارای موهای صاف و لخت تری هستند. بسیاری از افراد موهای مجعد دارند. میزان موج و فر مو نیز نوساناتی دارد. با توجه به مهاجرت ها اقوام مختلف، گونه های سفید پوست، زرد پوست و سیاه پوست با دیگر نژادها ارتباط پیدا کرده اند. هم اکنون در همه گونه های انسانی، تنوع نژاد مو و رنگ مو دیده می شود. هر چه موها به سمت روشن برود تمایل به صاف بودن دارد. به همین ترتیب موهای مجعد نژاد آفریقایی به طور طبیعی و بدون دستکاری فیزیکی، تمایل به شکستگی و فر دارند.

این ویژگی ها به طور صد در صد نیست به این صورت که یک فرد مشخص می تواند درصدی از نژاد اروپایی یا آسیایی و … را در ژنتیک خود داشته باشد. به طور مشخص این ویژگی را در نژاد سفید پوست و سیاه پوست می توان دید. دورگه ها دارای فولیکول های موی متفاوتی هستند و این بستگی به ژن غالب فرد دارد.

انواع موی خشک و موی چرب نیز تحت تاثیر ژنتیک و تغذیه ایجاد می شود. برخی از افراد به طور ذاتی دارای موهای چرب یا خشک هستند اما در این مورد عوامل دیگری نیز دخالت دارند. شرایط محیطی و طریقه نگهداری از موها، تاثیر زیادتری در خشک یا چرب بودن آن دارد. تا حدود زیادی محیط می تواند اثر وراثت را نیز کاهش دهد.

برای مثال با شستشوی زیاد موها و استفاده از شامپوهای نامناسب، موها خشک و شکننده می شوند. دکلره کردن موها و استفاده از رنگ مو نیز به مرور، ساقه های مو را خشک و آسیب پذیر می کند. موهای خشک در معرض موخوره هستند.

اگر به دنبال دوره حضوری هیر مستران هستید، با استفاده از دوره های آموزشی ما، به یک استاد حقیقی در زمینه ی مو تبدیل شوید. با ما به سفری به سمت موفقیت بروید و تجربه ی یادگیری عمیق و جذاب را تجربه کنید.

مرکز تخصصی مو سعیده درویش زاده

این مرکز به پشتوانه کادر متخصص و با تجربه توانسته رضایت صد در صدی خانم های مراجعه کننده را جلب کند. اگر موهای تان بیش از حد خشک و دمیج شده یا نازک و کم پشت است، با ما تماس بگیرد. کلیه کارهای کراتین و احیا مو در کلینیک تخصصی زیبایی مو سعیده درویش زاده انجام می شود. تقویت موهای آسیب دیده، ترمیم موهای دمیج و سوخته به همراه مشاوره رایگان در این مرکز ارائه می شود.

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط