136

با خواص زینک اکساید برای پوست بیشتر آشنا شوید

احتمالا شما هم پماد زینک اکساید را دیده اید که برای درمان جای زخم و سوختگی استفاده می شود. جالب است بدانید که زینک اکساید، یک ماده عالی برای پوست است که از 2000 سال پیش برای درمان مشکلات پوستی استفاده می شده است و این روزها نیز کاربرد زیادی دارد. در این نوشته می خواهیم درباره خواص زینک اکساید برای پوست صحبت کنیم تا بدانید که از کرم های حاوی زینک اکساید در چه مواقعی باید استفاده کنید. از شما دعوت می کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

زینک اکساید

 

زینک اکساید چیست؟

زینک اکساید (ZINK OXIDE)، در اثر ترکیب شدن زینک با مولکولهای اکسیژن در اثر حرارت و گرما تولید می شود. زمانی که این دو ماده با هم واکنش می دهند و تبخیر می شوند، پودری به وجود می آید که دانه های ریز و سفید و کریستالی دارد. وقتی دانه های زینک اکساید روی خارجی ترین لایه پوست قرار می گیرد، یک لایه محافظتی برای پوست ما ایجاد می کنند. به همین دلیل است که زینک اکساید از موثرترین مواد برای ساخت انواع کرم های سوختگی نوزادان، مکمل های ویتامینی، ضدآفتاب ها و داروهای ضدجوش محسوب می شود و کاربرد زیادی دارد. شما می توانید کرم های حاوی زینک اکساید را بدون داشتن نسخه از داروخانه تهیه کنید و برای درمان سوختگی ها و زخم های پوستی خود از آن استفاده کنید.

زینک اکساید، از زینک یا روی ساخته می شود. همانطور که می دانید، در طبیعت، عنصری فلزی به نام روی وجود دارد که در هنگام ساخت بسیاری از محصولات الکترونیکی و مواد شیمیایی از آن استفاده می شود. از آنجایی که روی یک عنصر فلزی است، می تواند مقدار مشخصی از بار الکتریکی را با خود حمل کند. زمانی که مواد حاوی زینک به بدن می رسد یا پماد حاوی زینک روی پوست استفاده می شود، این بارهای الکتریکی به بدن منتقل می شود و در فرآیندهای مهم بدن انسان حضور خواهد داشت. زینک برای سیستم ایمنی، مغز، پوست و دستگاه گوارش ما پر از فایده است. دلیل تاکید متخصصان تغذیه روی خوردن مواد حاوی زینک طبیعی همین موضوع است. وقتی زینک به سلولهای پوستی ما می رسد، این ماده مانند یک کاتالیزگر برای ساخت سلولهای پوستی عمل می کند و در نتیجه ساخت و ترمیم سلولهای پوستی خیلی سریع انجام می شود.

اما بیایید نگاهی جامع به خواص زینک اکساید برای پوست داشته باشیم.

خواص زینک اکساید برای پوست

از جمله فواید استفاده از کرم زینک اکساید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترمیم زخم های ناشی از سوختگی و کمک به بهبود جای زخم ها
  • کمک به کاهش التهاب ناشی از تحریکات پوستی یا آلرژی در نوزادان
  • پیشگیری از آفتاب سوختگی در پوست های حساس کودکان و بزرگسالان
  • محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر فرابنفش خورشید و فیلتر کردن تمام پرتوهای UVB و UVA
  • مراقبت از پوست در برابر سرطان پوست
  • کمک به تولید سلولهای پوستی جدید برای ترمیم بافتهای سوخته و آسیب دیده
  • پیشگیری از عفونت های باکتریایی پوست
  • حفظ رطوبت در پوستهای خشک
  • موثر در بهبود و درمان ضایعات ناشی از جوش و آکنه
  • درمان زگیل های پوستی
  • درمان ملاسما و هرگونه تغییر رنگ ناگهانی در رنگدانه های پوست
  • کاهش شوره های سر
  • کاهش میزان روزاسه و دیگر التهاب های پوست
  • درمان زگیل
  • افزایش سرعت ساخت کلاژن در پوست برای کمک به تولید بافت جدید و همبند در پوست
  • جلوگیری از پیری و افتادگی پوست

به دلیل وجود این فواید و مزایا است که امروزه از زینک اکساید برای تولید بسیاری از مواد آرایشی، ضدآفتاب ها، بالم ها و مرطوب کننده ها استفاده می شود.

 

زینک اکساید در کرم های ضدآفتاب

 

زینک اکساید چطور به محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی کمک می کند؟

یکی از مهمترین خواص زینک اکساید برای پوست این است که از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی و آسیب های ناشی از نور خورشید محافظت می کند. زینک اکساید از بهترین مواد برای مراقبت از پوست در برابر اشعه های مضر نور خورشید از جمله UVA و UVB است که اجازه ورود این اشعه های قدرتمند به داخل سلولهای پوستی را نمی دهد. به همین دلیل است که در کرم های ضد آفتاب مخصوص کودکان، شما زینک اکساید را به خوبی مشاهده خواهید کرد. برای استفاده از کرم های ضدآفتاب حاوی زینک اکساید بهتر است 10 تا 20 دقیقه قبل از بیرون رفتن از منزل، کرم ضدآفتاب خود را استفاده کنید تا به خوبی کل صورت شما را بپوشاند. همچنین همانطور که در مقاله راهنمای انتخاب کرم ضدآفتاب به شما توضیح دادیم، باید به خوبی پوست خود را با ضدآفتاب بپوشانید و ضد آفتاب خود را به کل قسمتهایی که زیر لباس قرار نمی گیرد از قبیل گردن، دست، روی پا و گوش ها بزنید. در کرم های ضدآفتاب مختلف، معمولا بین 25 تا 30 درصد زینک اکساید وجود دارد. البته امروزه از زینک اکساید در مرطوب کننده ها، دی دی کرم، بی بی کرم، کانسیلر و محصولات ضدپیری استفاده می شود که درصد زینک اکساید موجود در این محصولات بین 10 تا 20 درصد است و این کرم ها خاصیت پوشانندگی کمتری دارند. 

همانطور که توضیح دادیم زینک اکساید برای درمان زخم و سوختگی های روی پوست نیز بسیار موثر است. زمانی که شما قسمتی از پوست بدنتان را در اثر برخورد با حرارت یا بخار داغ می سوزانید، بهتر است با کمک پمادهای مخصوص سوختگی، مراقب این قسمت آسیب دیده از پوستتان باشید تا آلودگی ها در این قسمت جمع نشوند. همچنین باید از کرم های مخصوص برای ترمیم و بازسازی پوست استفاده کنید تا سلولهای پوستی سریعتر بازسازی شوند و جای زخم و سوختگی روی پوست شما باقی نماند. برای این منظور می توانید از محصولات حاوی زینک اکساید استفاده کنید.

 

زینک اکساید در کرم های سوختگی نوزادان

 

زینک اکساید چطور به درمان زخم و سوختگی کمک می کند؟

یکی از تاثیرات عالی و خواص زینک اکساید برای پوست، بازسازی و ترمیم پوست، بهبود زخم ها، رشد بافت های جدید پوستی و جلوگیری از التهاب پوست است. به همین دلیل است که از کرم های زینک اکساید برای ترمیم زخم های پوستی، خراش ها و ساییدگی ها، سوختگی پای کودکان و نوزادان و تحریکات پوستی ناشی از مصرف محصولات شیمیایی استفاده می شود.

با استفاده از زینک اکساید، یک لایه محافظ قوی روی پوست ایجاد می شود که به محافظت از پوست و حفظ رطوبت آن کمک می کند. همچنین از رشد باکتریها روی قسمتهای حساس پوست پیشگیری می کند. به همین دلیل بعد از زخم شدن پوست یا سوختگی، بهتر است از کرم های حاوی زینک اکساید به صورت مرتب و سه بار در روز استفاده کرد تا میزان التهاب های پوستی به حداقل برسد.

زینک اکساید چطور به درمان جوش و آکنه کمک می کند؟

در ترکیبات بسیاری از محصولات ضدآکنه، نام زینک اکساید را مشاهده خواهید کرد که در کنار سایر ترکیبات ضدالتهاب مانند سولفات روی، زینک گلوکونات و آنتی اکسیدان ها وجود دارد و به کاهش میزان جوش و آکنه کمک می کند..

یکی از خواص زینک اکساید، تنظیم تولید چربی پوست است. وقتی مقدار چربی پوست کنترل شود، احتمال بروز آکنه هم کمتر می شود. همچنین زینک اکساید منافذ بزرگ پوست را کوچک کرده و چربی های اضافی روی پوست را خشک می کند. بنابراین این خاصیت زینک اکساید باعث کنترل چربی های پوست می شود و از ورود آلودگی ها به داخل منافذ پوست پیشگیری می کند. تاثیر بعدی زینک اکساید، مهار باکتری های عامل جوش است. در واقع زینک اکساید توانایی باکتری ایجادکننده جوش یا پروپیونی باکتریوم را کمتر می کند و با این کار به درمان آکنه های روی پوست کمک خواهد کرد.

چگونه زینک اکساید به جلوگیری از پیری پوست کمک می کند؟

شاید تا به امروز زینک اکساید بیشتر به عنوان ماده ای موثر برای جلوگیری از آفتاب سوختگی یا  کمک به ترمیم زخم و سوختگی شناخته شده است؛ اما باید بدانید که این ماده برای تولید کلاژن پوست نیز بسیار عالی است. زمانی که کلاژن کافی در پوست تولید شود، بافت های جدید پوست به سرعت رشد می کنند. همچنین کلاژن برای حفظ شادابی و جوانی پوست نیز موثر است. در نتیجه با استفاده از کرم های حاوی زینک اکساید، کلاژن بیشتری سنتز می شود و بافت های هم بند پوست سریعتر ترمیم می شوند. به همین خاطر است که از زینک اکساید به عنوان ماده ای ضدپیری در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

 

زینک اکساید برای درمان جوش و لک

جمع بندی مطالب

در این نوشته با خواص زینک اکساید برای پوست آشنا شدید و دانستید که این ماده، چقدر روی ترمیم بافتهای پوست و زیبایی پوست تاثیر می گذارد. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد.

اگر به دنبال ویتامینه مو آسیب دیده خود هستید، با خدمات ما، به موهایتان فرصت دهید تا دوباره احیا شوند.

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط