تاثیر رطوبت بر مو
1,831

چگونه از چربی کف سر و تاثیر رطوبت بر مو در هوای شرجی جلوگیری کنیم؟

موی انسان با فرم و حالت های متفاوتی دیده می شود. برخی افراد به طور ذاتی مو فرفری هستند ولی عده ای دیگر( به خصوص نژاد آسیایی) موهایی صاف و لخت دارند. بدون تردید ژنتیک نقش مهمی در کیفیت پوست و موی افراد دارند. معمولا خشکی بیش از حد مو و یا چربی کف سر موضوعی است که از طریق وراثت به نسل بعدی نیز منتقل می شود. شرایط اقلیمی نیز می توانند اثرات زیادی روی موها باقی بگذارند. تاثیر رطوبت بر مو بیش از چیزی است که تصور می کنید.

اغلب افراد از اثرات زیانبار اشعه ماورا بنفش نور خورشید بر موها، اطلاع دارند. پوشاندن موها از تابش مستقیم آفتاب ضروری است . به همین علت معمولا استفاده از کلا در تابستان ها بیشتر می شود. رطوبت نیز به اندازه آفتاب بر روی موها تاثیر می گذارد. اگر چه ساختمان مو طوری است که رطوبت مو باید حفظ شود اما رطوبت بیش از حد و یا شرایط آب و هوایی شرجی و مرطوب می تواند اثرات ناخوشایندی بر روی موها داشته باشد.

تاثیر رطوبت بر مو چیست؟

شهرهای حاشیه دریا و رودهای بزرگ، آب و هوایی مرطوب و شرجی دارند. حتما موقع سفر به شهرهای شمالی کشور متوجه تغییر جنس موهایتان  شده اید. آب و هوا یکی از المان های تاثیرگذار در حالت مو است. صرف نظر از اینکه ذاتا دارای موهایی صاف و لخت باشید یا در گروه مو فرفری ها جا داشته باشید، رطوبت هوا در موهای تان تغییر ایجاد می کند.

در برخی فصول نیز رطوبت هوا بیشتر است برای مثال در اغلب مناطق، زمستان ها درجه رطوبت هوا بیشتر از تابستان ها است. البته این اختلاف رطوبت به اندازه شهرهای ساحلی و دیگر مناطق نیست. اگر به سفر و گردشگری علاقه داشته باشید حتما تغییرات آب و هوا روی موها را به وضوح دیده اید.

حتی آب مناطق مختلف هم از نظر املاح، یکسان نیست. جالب است بدانید که در برخی مناطق، مقدار کف صابون و شامپو کمتر است زیرا آب منطقه سنگین بوده و دارای املاح آهکی و کلسیم است. البته با خرید شوینده های مناسب می توانید این مشکل را تا حدودی برطرف کنید اما با رطوبت موها در هوای شرجی چه کنیم؟

خواب چگونه بر موها تاثیر می گذارد؟

چربی کف سر در هوای شرجی

تاثیر رطوبت بر موی  خشک

موی افراد به طور طبیعی به 3 گروه خشک، چرب و معمولی تقسیم می شود. ساختار مو تحت تاثیر وراثت، تغذیه، سبک زندگی و نحوه مراقبت از مو دچار تغییراتی می شود. شناخت نوع مو از لحاظ خشکی یا چربی در انتخاب شامپوی مناسب و راه های مراقبت و رسیدگی به موها، اهمیت زیادی دارد.

افرادی که موهای خشک دارند در هوای شرجی و رطوبت بالای شهرهای ساحلی، احساس رضایت بیشتری دارند. رطوبت مو در این افراد کم است و با رسیدن رطوبت کافی به موها، وضعیت و فرم مو اندکی بهتر می شود. در هوای شرجی حتی خشکی پوست سر و پوسته های کف سر نیز تا حدودی بهبود پیدا می کند. تنها مشکل مربوط به وز شدن مو در هوای شرجی است. رطوبت زیاد موجب وز شدن موهای خشک می شود ولی در کل وضعیت موها بهتر از قبل است. این افراد به محض قرار گرفتن در هوای مرطوب، موهایی شاداب تری خواهند داشت.

تاثیر رطوبت در مو چرب

در زیر پوست سر تعداد زیادی غدد چربی وجود دارد. وظیفه این غدد( سباسه) نرم و مرطوب نگه داشتن پوست سر و موها است. غدد چربی در نزدیکی پوست سر قرار دارند و به سادگی ترشحات این غدد به سطح پوست می رسد. در افرادی که موهای چرب دارند، میزان ترشح چربی پوست سر بیشتر است. چربی اضافی از پوست سر به موها منتقل می شود و ساقه مو را نیز چرب می کند.

همین پروسه در موهای خشک نیز اتفاق می افتد اما به دلیل ترشح کم چربی، موهای فرد چرب نمی شود. گاهی میزان ترشح چربی در پوست سر به حدی کم است که پوست دچار شکنندگی و پوسته ریزی می شود. این وضعیت درست بر عکس موهای چرب است.

افرادی که دارای موهای چرب تری هستند در آب و هوای مرطوب، مشکلات بیشتری را تجربه می کنند. ترشح چربی در هوای گرم و شرجی به مراتب بیشتر می شود. در نتیجه مدت زمان چرب شدن موها در این افراد، کم و کمتر خواهد شد. حتی با استحمام روزانه نیز نمی توان جلوی تشح زیاد غدد چربی در هوای شرجی را گرفت.

چربی زیاد، جذب رطوبت مو را افزایش می دهد و موها سنگین می شود. به لحاظ حجم و وضعیت موها، اختلالاتی در موی چرب ایجاد می شود که اصلا خوشایند نیست.

پوست سر چرب خود را با خدمات ویتامینه پوست سر ما تعادل بخشید و موهایتان را شاداب کنید.

تاثیر رطوبت بر انواع مو

تاثیر رطوبت بر مو معمولی

افرادی با موهای عادی و معمولی نیز باید مراقبت موهای خود در آب و هوای مختلف باشند. موهای معمولی دارای چربی زیاد نیست و دچار خشکی بیش از حد نیز نشده است. این موها نیز در آب و هوای شرجی، تا حدودی سنگین می شوند ولی این سنگینی در حد و اندازه موهای چرب نیست. به طور کلی وقتی رطوبت بیشتری به ساقه موها می رسد، ظاهر موها تغییر می کند این حالت در همه انواع مو دیده می شود.

به طور کلی افرادی با موهای خشک نسبت به موهای چرب و معمولی از وضعیت موهای خود در هوای شرجی، رضایت بیشتری دارند.

مراقبت از موها در شرایط آب و هوایی مرطوب

شهرهای ساحلی دارای آب و هوایی شرجی هستند رطوبت بالای هوا تنها عاملی نیست که موجب تغییر حالت مو می شود بلکه عوامل دیگری هم می تواند شکل ظاهری موها را تغییر دهد. یکی از این موارد، باد است. وزش باد در شهرهای ساحلی بیش از دیگر مناطق است. شاید در ابتدا رقص موها در باد، خوشحال کننده باشد اما در نهایت قرار گرفتن موها در باد اصلا به نفع تان نیست. موهایی که در معرض باد هستند، رطوبت زیادی از دست می دهند. این امر حتی در آب و هوای مرطوب هم می تواند اتفاق بیفتد.

کاهش رطوبت موها در باد، موجب خشک شدن مو شده و احتمال شکستگی و خورد شدن ساقه های مو را افزایش می دهد. در نظر داشته باشید که باد در کاهش چربی تاثیری ندارد و آب و هوای مرطوب، ترشح چربی را افزایش می دهد.

موهای سالم و شاداب

تاثیر رطوبت در مو و گرمای هوا

در هوای شرجی زمانی که رطوبت هوا بسیار بالاست همیشه امکان تابش نور خورشید هم وجود دارد. برای مثال افرادی که به شهرهای ساحلی سفر می کنند هم زمان رطوبت و دمای بالا را تجربه می کنند. در حالیکه گرمای هوا بیداد می کند و نور خورشید در وسط آسمان است، درجه رطوبت هوا نیز بالاتر از حد نرمال است. این وضعیت همان شرجی بودن هواست که ترشح چربی پوست سر را افزایش می دهد. دما و رطوبت دو عامل تاثیرگذار در تحریک غدد سباسه پوست سر هستند.

افزایش دما، عرق بدن را افزایش می دهد و پوست سر نیز از این امر مستثنی نیست. عرق زیاد به همراه روغن پوست سر، ترکیبی چرب و سنگین روی موها ایجاد می کنند. موهای چرب در هوای مرطوب، حالت خود را از دست می دهند و ظاهری بسیار نامناسب پیدا می کنند. برای کاهش چربی مو در هوای شرجی راهکارهای ساده ای وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

راه های جلوگیری از چرب شدن موها در هوای شرجی

برای جلوگیری از چربی کف سر در هوای مرطوب می توانید روی طریقه صحیح استحمام و شستن موها دقت کنید. شستشوی زیاد موی چرب نه تنها موجب کاهش روغن و چربی کف سر نمی شود بلکه غدد سباسه را نیز تحریک می کند. یک روز در میان شستشوی موها با شامپوی مخصوص موهای چرب، در حذف آلودگی ها و روغن مو تاثیر دارد. موقع استحمام از مقدار کمی شامپو استفاده کنید و موها را زیاد چنگ نزنید. به طور کلی از مالش پوست سر و هر عملی که موجب تحریک پوست شود، خودداری کنید.

جلوگیری از چربی سرجلوگیری از چرب شدن موها

 

استفاده از نرم کننده ها نیز باید تحت شرایطی باشد. مالیدن نرم کننده به ریشه مو اصلا توصیه نمی شود مقدار خیلی کم از نرم کننده را به نوک موها بزنید تا گره های مو باز شود. مالیدن نرم کننده به ریشه موها، می تواند ریزش موی چرب را افزایش دهد.

تاثیر رطوبت بر مو در اثر شانه کردن، بیشتر می شود. شانه کردن زیاد از حد موها نیز از عواملی است که غدد چربی را تحریک می کند. هر بار که موها را شانه می کنید مقداری از چربی کف سر را روی ساقه مو، پخش می کنید و موها چرب تر و سنگین تر می شود. حتی الامکان از شانه کردن موها در هوای مرطوب خودداری کنید.

بارش باران در هوای شرجی به منزله افزایش نسبی هوای مرطوب است. از طرفی باران می تواند ذرات گرد و غبار و آلودگی ها را نیز با خود به سطح، منتقل کند. این روزها با توجه به آلودگی هوا در اغلب شهرها، یگر چیزی به نام آب باران پاک وجود ندارد. برای جلوگیری از آسیب به موها در هوای بارانی حتما از چتر یا کلاه استفاده کنید.

اگر مدت زیادی در مناطق شهری زندگی می کنید بهتر است موها را کمی کوتاه تر کنید. موهای بلند در اثر رطوبت و چربی، سنگین تر می شوند و حالت کشسانی موها افزایش می یابد. به این ترتیب پوشش مو به طور جدی آسیب می بیند.

برای مراقبت از مو در هوای مرطوب، چه پیشنهادی دارید با ما در میان بگذارید.

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط