رژیم غذایی برای رشد مو
174

تاثیر رژیم غذایی بر مو و سلامت موها

بگویید چه غذاهایی می خورید تا بگویم وضعیت موهای تان چطوری است! تاثیر رژیم غذایی بر مو را نمی توان نادیده گرفت. سبد خانوار باید از مواد مغذی و سرشار از ویتامین ها و املاح، پر شود تا موجب حفظ سلامت افراد خانواده شود. رژیم غذایی فقیر و فاقد مواد مورد نیاز بدن، روی همه ارگان های داخلی تاثیر سوء دارد. پوست و مو زودتر از بقیه اعضا، کمبود ویتامین در بدن را نشان می دهند. افرادی که تحت رژیم های غذایی سخت و شدید هستند، به شدت با ریزش مو مواجه می شوند.

کاهش تراکم مو، نازک شدن ساقه مو و بد حالت شدن موها از عواقب نرسیدن مواد مغذی به ریشه مو است. ساقه مو بخش بیرونی آن است که در دید قرار دارد. بخش مهم تر مو در زیر پوست سر قرار گرفته و دارای زندگی و حیات است. مواد غذایی از طریق خون به ریشه مو می رسد. حتی با یک آزمایش خون ساده نیز می توان متوجه کمبود ویتامین در بدن فرد شد. برای اینکه موهایی شاداب، پر پشت و درخشانی داشته باشید روی خورد و خوراک و وضعیت تغذیه خود، دقت بیشتری داشته باشید.

تاثیر رژیم غذایی بر رشد مو

بدون تردید کیفیت موی هر فرد تحت تاثیر ژن به ارث رسیده از اجدادش است. تغذیه مادر در حین بارداری نیز می تواند تا حدود زیادی، روی موها تاثیر بگذارد. بنابراین همه مادران باردار باید رژیم غذایی غنی در بارداری را رعایت کنند تا در آینده کودکانی سالم داشته باشند. برای حفظ موها در طول دوران زندگی، نقش تغذیه را نمی توان نادیده گرفت.  داشتن موهای سالم، درخشان و با طراوت، در گرو مصرف همه گروه های غذایی است. حذف یکی از گروه ها نظیر پروتئین یا سبزیجات، به مدت طولانی، قطعا روند رشد موها را با مشکل روبرو می کند. در ادامه مفید ترین ویتامین ها و املاح ضروری برای سلامت موها را بررسی می کنیم.

روش های مراقبت از مو در دوران بارداری!

تاثیر رژیم غذایی بر مو

تاثیر پروتئین بر سلامت مو

در ساختمان مو، کوتیکول، کورتکس، پیگمنت ها، مدولا و ریشه مو وجود دارد. ساختار مو وابسته به پروتئین است. کمبود پروتئین مو به خشکی، شکنندگی و ضعیف شدن تارهای مو منتهی می شود. حذف پروتئین از رژیم غذایی یک اشتباه بسیار بزرگ است که برخی از افرد به دلایل شخصی، انجام می دهند. مصرف مناسب پروتئین حیوانی و گیاهی، هیچ آسیبی به بدن نمی رساند و فواید بسیاری نیز برای تان دارد. برای جلوگیری از ریزش مو حتما مواد غذایی حاوی پروتئین را در حد اعتدال، مصرف کنید.

انواع گوشت قرمز و سفید حاوی پروتئین هستند. با مصرف گوشت و فراورده های گوشتی نظیر مرغ، تخم مرغ، ماهی، گوشت بوقلمون و ….کیفیت موها را ارتقا دهید. منایع گیاهی غنی از پروتئین نیز به وفور در طبیعت یافت می شود. حبوبات و مغزهای آجیل همگی دارای مقدار زیادی پروتئین هستند. به جای مصرف میان وعده های مضر، آجیل را در طول روز مصرف کنید تا شاهد رشد و سلامت موها باشید.

پروتئین موی ما به موهای شما انرژی می ‌دهد و آنها را تقویت می ‌کند تا به زیبایی و سلامتی دلخواه دست یابید.

تاثیر رژیم غذایی بر مو : آهن

کم خونی یکی از اصلی ترین علل ریزش مو در بانوان است. مواد مغذی از طریق خون به ریشه مو رسیده و توسط فولیکول خون جذب می شود. وقتی سطح آهن خون در حد پایین تر از نرمال باشد، کم خونی به وجود می آید. شدت کم خونی در همه افراد یکسان نیست ولی در صورت نادیده گرفتن کمخونی، به مرور وضعیت سلامت شخص بدتر خواهد شد. ریزش موی دسته ای و بدون علت زمینه ای، در اثر کمبود آهن بدن رخ می دهد. این پدیده در همه گروه های سنی دیده می شود اما بانوان در سنین بارداری و دخترهای جوان، بیشتر در معرض کمخونی هستند.

برای تامین آهن مورد نیاز رشد موها و بدن، مواد غذایی مناسب مصرف کنید. گوشت قرمز، مرغ و ماهی دارای بیشترین مقدار آهن هستند. افرادی که رژیم غذایی گیاهخواری را پیروی می کنند نیز می توانند با مصرف عدس و سبزیجات برگ پهن( اسفناج، کلم بروکلی، کلم پیچ و …) آهن مورد نیاز بدن را تامین کنند.

خواب چگونه بر موها تاثیر می گذارد؟

تاثیر رژیم غذایی بر ریزش مو مو

تاثیر رژیم غذایی فاقد روی بر مو

روی و سلنیوم دو ماده معدنی بسیار مهم برای مو و پوست سر هستند. کمبود این ماده می تواند ریزش مو و پوسته شدن پوست سر را به وجود آورد. یکی از دلایل بروز شوره در افراد، کمبود روی و سلنیوم در جیره مواد غذایی است. اگر این پدیده با ریزش موی شدید همراه باشد به طور حتم پای روی و سلنیوم در میان است. مواد غذایی حاوی روی عبارتند از گوشت گاو، صدف و تخم مرغ.

تشخیص ریزش موی شدید با پزشک متخصص است. بسیاری از مواقع، افراد به اشتباه تصور می کنند که دچار ریزش مو هستند. لازم به ذکر است که در چرخه رشد طبیعی موها، همیشه فرایند ریزش تارهای مو نیز وجود دارد. به طور عادی یک فرد سالم بین 50 تا 100 تار مو در طول روز، از دست می دهد. چرخه رشد مو در حدود 3تا 6 سال است. موها به طور دائم می ریزند و دوباره رشد می کنند. در صورتی که سرعت رشد مو و ریزش مو برابر نباشد، موها حجم اولیه را از دست می دهند. در چنین مواقعی روزهای زیادی بیش از صدها تار مو، دچار ریزش می شود.

امگا۳ برای حفظ سلامت موی سر

حذف چربی مفید از مواد غذایی، بزرگ ترین آسیب را به موها می رساند. اسیدهای چرب امگا3 از ضروری ترین چربی ها برای سلامت مو و پوست سر هستند. امگا 3 در گروه روغن ها قرار دارد. این روغن برای دهیدراته کردن پوست سر و بافت مو، بیشترین نقش را دارد. استفاده از شامپوها، رنگ و دکلره مو، تغییرات آب و هوایی ( نور خورشید و باد) همگی اثرات سو روی پوست و مو ایجاد می کنند. با مصرف مداوم مواد غذایی حاوی امگا 3 می توان مانع تخریب سلول های مو و پوست سر شد. این ماده به صورت ژل های سافت در همه داروخانه ها و دراگ استورهای کشور نیز به فروش می رسد.

با مصرف مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3، نیازی به مصرف مکمل های غذایی و فراورده های دارویی نیست. ماهی های چرب نظیر آزاد، شاه ماهی، خال مخالی و قزل آلا از منایع غنی امگا ث محسوب می شوند. در بسیاری از میوه ها و مغزها نیز چربی امگا 3 به وفور یافت می شود.  آووکادو، دانه کدو تنبل و گردو مهم ترین منابع گیاهی روغن امگا 3 هستند.

ویتامین B و تاثیر رژیم غذایی بر مو

بیوتین ویتامین ب یکی از صلی ترین مواد برای رشد و سلامت موها است. مواد غذایی فاقد بیوتین به شدت روی موها تاثیر می گذارد. شکنندگی موها، موخوره و در نهایت ریزش مو از اثرات منفی رژیم غذایی فقیر است. هرگز هیچکدا از گروه های غذایی را از زنجیره خوراکی های مصرفی حذف نکنید. حذف دائم یا طولانی مدت برخی مواد خوراکی، منجر به کاهش ویتامین ها و املاح ضروری بدن می شود. گروه ویتامین ب، محلول در آب هستند و مصرف آن برای بدن هیچ عارضه ای ایجاد نمی کند.

مواد غذایی سرشار از بیوتین را در حد اعتدال مصرف کنید تا شاهد قطع ریزش مو و پر پشت شدن موها شوید. همه مشکلات مو نظیر دوشاخه شدن انتهای مو و شکست لایه کوتیکول، با مصرف بیوتین بر طرف خواهد شد. غلات کامل، زرده تخم مرغ، جگر، سویا و مخمر از غنی ترین منایع بیوتین هستند. منظور از غلات کامل، غلات پوست نکنده است. پوست غلات حاوی مقدار زیادی مواد غذایی ارزشمند است که در فرایند دانه گیری، جدا می شود.

مواد خوراکی مفید برای مو

رژیم غذایی سرشار از ویتامین C برای رشد مو

ویتامین C به طور غیر مستقیم روی بهبود وضعیت موها تاثیر می گذارد. به این ترتیب که با خوردن مواد غذایی حاوین ویتامین ث، جذب آهن در بدن تسریع می شود. با جذب آهن، جلوی ریزش موی ناشی از کمبود آهن گرفته خواهد شد. از جهت دیگر ویتامین ث دارای خواص آنتی اکسیدانی فراوانی است که برای بافت و سلول های بدن و مو، حیاتی است. آنتی اکسیدان ها از آسیب های ناشی از تخریب رادیکال های آزاد، جلوگیری می کنند و این پروسه به طور حتم روی موها تاثیر می گذارد. رادیکال های آزاد یکی از اصلی ترین عوامل تضعیف و شکنندگی تارهای موی سر هستند. منابع ویتامین ث به وفور در دسترس قرار دارد. اغلب میوه ها و سبزیحات حاوی اندکی از این ویتامین ضروری هستند. در مرکبات، پاپایا، بلوبری، کیوی، اسفناج و ….. مقدار زیادی ویتامین ث وجود دارد.

تاثیر رژیم غذایی ویتامین A بر مو

برای افزایش رشد موها، ویتامین آ را در حد اعتدال مصرف کنید. ویتامین A در ساخت سبوم نیز دخالت دارای سبوم و غدد چربی زیر پوست سر در زیبایی و درخشندگی موها نقش حیاتی ایفا می کنند. برای سلامت پوست سر و پیشگیری از ریزش موی فصلی حتما مواد غذایی حاوی ویتامین A را در سبد غذایی داشته باشید. فلفل دلمه ای، اسفناج و سیب زمینی شیرین دارای مقدار زیادی از این ویتامین مفید هستند.

استفاده از همه گروه های غذایی در حد اعتدال توصیه شده است. حذف هر یک از این مواد می تواند به موها آسیب شدید برساند. در نظر داشته باشید که مصرف بیش از حد هریک از گروه های غذایی نیز، به شدت منع شده است. هر فرد سالم نیاز به مقدار مشخصی از املاح و ویتامین ها دارد. کاهش یا افزایش این مواد در بدن، می تواند پیامدهای ناخوشایندی داشته باشد.

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط