درمان گره خوردگی موها
1,942

چرا موها گره می خورند؟ راه های جلوگیری از گره خوردن موها

 برخی تصور می کنند فقط موهای بلند، گره می خورند. بلندی یا کوتاهی موها ارتباطی به گره خوردن موها ندارد. تنها وخامت ماجرا در موهای بلند، بیشتر به چشم می خورد. از نظر عامل گره خوردگی و مشکلات بعدی برای باز کردن گره های مو، هیچ تفاوتی وجود ندارد. البته اگر خانمی موهای خود را به اصطلاح پسرانه کوتاه کند شاید کمتر دچار چنین مشکلی بشود. اما واقعیت اینجاست که این گره هایی که به سختی باز می شوند، علت دیگری جز بلندی مو دارند.

باز کردن گره های مو، وقت گیر و گاهی دردناک است. اغلب افراد سعی می کنند با شانه و برس، گره ها را به نحوی باز کنند. با این کار کشش زیادی روی موها اعمال می شود و امکان آسیب جدی به تارهای مو وجود دارد. برای اینکه موها دچار صدمه و آسیب نشود بهتر است از به وجود امدن گره های مو، جلوگیری شود. اگر گره ای وجود نداشته باشد نیازی به باز کردن آن نیست. اما قبل از هر چیز باید علت ایجاد این گره های کور را بدانیم.

چرا موها، گره می خورند؟

گره خوردن موها یک مشکل رایج در بین عموم است. منظور از گره خوردگی مو اینست که دو یا چند رشته از تارهای مو، به دور یکدیگر می پیچند. هر چه تعداد تارهای موی بیشتری به هم بپیچند، گره های مو بزرگ و بزرگ تر شده و باز کردن گره ها، سخت تر می شود. گره های مو به سختی باز می شوند و گاهی موجب جدا شدن تارهای مو از ریشه می شوند. در واقع فشار و کششی که برای باز کردن گره مو ایجاد می شود، موهای سست و ضعیف را از سر، جدا می کند.

به طور معمول موها در طی روز، ریزش دارند اما این ریزش ارتباطی با کشیدن مو یا فشار وارد بر پوست سر ندارد. حتی موهای کاملا سالم و شاداب نیز در حد نرمال می ریزند. اما اگر همیشه موها گره می خورند، احتمال اینکه تعداد بیشتری مو بریزد هم وجود دارد. حالا سوال اینجاست که اساسا چرا موها گره می خورند؟

اگر به دنبال آمبره مو هستید، با استفاده از خدمات ما، به یک تغییر زیبا و جذاب در ظاهر خود برسید.

علت گره خوردگی موها

الف- پیچیدن موهای ریخته شده به دور موهای حالت دار

به طور طبیعی موهایی که می ریزند دور موهای دیگر می پیچند. البته اگر موهای صاف و لختی داشته باشید با این حالت کمتر مواجه می شوند. موهای کنده شده از روی موهای دیگر، سُر می خورد و به زمین می افتد اما در مورد موهای مجعد و وز اینطور نیست. موهای جدا شده از سر، در مسیر به موهای پیچ و تاب دار، می پیچند و گره های بزرگ و کوچکی ایجاد می شوند. موهای حالت دار بیشتر به گره مو دچار می شوند.

ب- گره خوردن موها در اثر تماس با وسایل دیگر

کوتیکول های موهای حالت دار، نقش عمده ای در گیر انداختن موهای سست و ریخته شده دارد. زیرا کوتیکول های موی فر و مجعد، به حالت صاف و یکنواخت نبوده و دارای سطوح ناهمواری است اما عوامل دیگری نیز در گره حوردگی موها نقش دارند. یکی از مهم ترین عوامل که شاید کمتر به آن توجه شود، مالش و تماس حوله، ملحفه، بالش و …. با موهای سر است.

برخی از افراد عادت دارند که حوله را دور موها می پیچند و همین کار می تواند عاملی برای گره خوردن موها باشد. اصطکاک پارچه روبالشتی و ملحفه نیز می تواند تارهای مو را در هم گره بزند. در این صورت، صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب، قیافه تان دیدنی است. در طول شب و هر بار که سرتان را حرکت می دهید، موها با سطح بالش اصطکاک ایجاد می کند. همین امر موجب پیچ خوردن تارهای مو می شود حالا اگر موها وز، فر و موج دار باشد، ساقه های مو به راحتی دور یکدیگر می پیچند.

پیشگیری از گره خوردن مو

چه نوع موهایی بیشتر گره می خورند؟

واقعیت اینجاست که گره خوردن مو یک اتفاق ساده و پیش پا افتاده است. این مشکل یک بیماری نیست که بتوانید با مراجعه به پزشک، آن را درمان کنید. موضوع خیلی پیچیده نیست، این گره های دردناک موها، خیلی طبیعی هستند و باید با آن کنار بیایید. البته در برخی افراد بیشتر شاهد گره خوردن موها هستیم و آن به علت ویزگی های خود فرد و موهایش است. آیا می دانید چه افرادی بیشتر در معرض گره خوردگی مو هستند؟ این موها بیشتر به هم گره می خورند:

  • موهای خیلی بلند
  • موهای خیلی خشک و وز
  • موهای آسیب دیده در اثر نور خورشید
  • موهای آسیب دیده در اثر مواد دکلره
  • موهای خشک و شکننده
  • موهای مجعد و فرفری

برخی عادات نیز می تواند روی گره خوردن موها تاثیر داشته باشد. برای مثال اگر عادت دارید موها و پوست سر را به شدت بخارانید یا با موها بازی کنید، سر و کله گره ها هم پیدا می شود. افرادی که زیاد از ابزارهای حرارتی برای حالت دادن موها استفاده می کنند، ناخواسته موهای خود را در معرض آسیب جدی قرار می دهند. این موها خشک و دمیج می شود و مشکلی به نام گره مو نیز به سراغ فرد می آید. نور خورشید و اشعه فرابنفش آفتاب نیز همین ویژگی را دارد.

نکته مهم دیگر در مورد استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی مو است. اگر از اسپری ها، موس، ژل مو، فیکساتورها و … استفاده می کنید مراقب باشید که این مواد حاوی الکل نباشد. وجود الکل در مواد حالت دهنده و محصولات مراقب از مو، به مرور موها را خشک و شکننده می کنند. این موها در معرض گره خوردگی بیشتری هستند.

برای تهیه محصولات مراقبت از موی مناسب، از خدمات مشاوره رایگان کلینیک زیبایی مو سادا استفاده کنید.

گره خوردن مو

چگونه از گره خوردن موها جلوگیری کنیم؟

همه عواملی که موجب خشک شدن موها می شوند روی گره های مو تاثیر دارند. به جای باز کردن گره ها، بهتر است از به وجود امدن گره جلوگیری کنید. از محصولات مناسب مو استفاده کنید تا موها در معرض آسیب قرار نگیرد. موهایی که گره می خورند، دچار شکستگی می شوند و حالت و کیفیت خود را از دست می دهند. هر چه بیشتر برای باز کردن گره ها تلاش کنید، میزان شکستگی تارهای مو بیشتر می شود.

شانه و برس به تنهایی برای باز کردن گره ها، کارایی خوبی ندارد. بهتر است از محصولات مناسب نظیر اسپری های ضد گره، برای باز کردن گره های مو استفاده کنید. انواع محصولات ضد گره در بازار موجود است ولی همه این مواد برای موهای شما ساخته نشده است. موقع انتخاب اسپری ضد گره، به جنس موهای تان توجه کنید. شرکت های تولید کننده محصولات متفاوتی را روانه بازار کرده اند اگر در این مورد اطلاعاتی ندارید از یک متخصص زیبایی مو کمک بگیرید.

اسپری ضد گره مو در دو حالت استفاده می شود. می توانید این اسپری ها را روی موهای خشک و یا نمدار نیز به کار ببرید. ماندگاری اسپری ضد گره روی موهای خشک، بیشتر است. معمولا این مواد نیاز به آبکشی ندارند و روی موها باقی می مانند. این در حالتی است موها گره خورده ولی برای جلوگیری از گره خوردن موها نیز راهکار ساده ای وجود دارد. برای اینکه کمتر با مشکل گره مو روبرو شوید این ترفندها را اجرا کنید:

روش صحیح خوابیدن با موهای باز

  • استفاده از روبالشی ساتن یا ابریشمی

ابریشم و ساتن بهترین پارچه برای رو بالشی هستند. به این ترتیب موقع خوابیدن موهای تان در معرض آسیب قرار نمی گیرد. بیشترین عامل گره خوردن مو در خواب مربوط به ساییده شدن موها روی بالش است. ابریشم یا ساتن موها را نرم و صاف نگه می دارد و مانع گره خوردگی مو می شود.

  • بافتن موهای بلند

موها را به طور ساده و معمولی ببافید. با این کار از گره خوردن موها در خواب جلوگیری می کنید. اگر موهای تان بلند است بافتن مو بهترین ایده می تواند باشد به این ترتیب می توانید موها را دو یا چند قسمت کنید و خیلی ساده، هر قسمت از مو را ببافید. زیاد سفت موها را نکشید و کمی شل و راحت موها را ببافید حتی اگر موهای تان خیس است و قبل از خواب دوش گرفته اید نیز می توانید از این ترفند برای جلوگیری از گره خوردگی ساقه های مو استفاده کنید.

  • مالش ندادن موها با حوله

موهای خیس در معرض آسیب بیشتری هستند. وقتی موها را با حوله مالش می دهید و یا با حوله موهای خیس را دور سر می پیچانید، تارهای مو دچار شکستگی می شود. به خصوص حوله های پلی استر و الیاف مصنوعی به موها آسیب بیشتری می رسانند و احتمال ایجاد گره را افزایش می دهند. بهترین حوله برای خشک کردن موها، الیاف میکروفایبر است. اگر حوله با این کیفیت در اختیار ندارید از تی شرت نخی تان برای خشک کردن موها استفاده کنید. در هر صورت پیچاندن موها با حوله یا تی شرت دور سر، صحیح نیست.

باز کردن گره های موی بلند

  • پیشگیری از گره خوردن موها با محصولات مناسب

موهای کوتاه، کمتر گره می خورند. اگر وقت رسیدگی به موها را ندارید موها را خیلی بلند نگه ندارید. رسیدگی به موهای کوتاه راحت تر است و وقت کمتری می گیرد. برای مراقبت از موها و پیشگیری از گره خوردگی می توانید محصولات سازگار و مناسب با جنس موهای تان را استفاده کنید. پیشنهاد می کنم مواد حاوی الکل را استفاده نکنید. محصولات شوینده، نرم کننده، نگهدارنده و تقویت کننده مو نباید حاوی الکل باشند. به خصوص اگر موهای تان از مواد دکلره آسیب دیده و بسیار خشک است هرگز به سمت مواد حاوی الکل نروید.

اسپری های حجم دهنده و حالت دهنده حاوی مواد سیلیکونی هستند. این اسپری ها برای موهای صاف و افرادی که موهای کم پشت تری دارند، استفاده می شود. سیلیکون موجود در این مواد، تارهای مو را به حالت چسبناک در می آورد در این صورت موها به سادگی در هم گره می خورند.

برای استفاده از خدمات رایگان مشاوره ای متخصصین مرکز زیبایی سادا به مدیریت سعیده درویش زاده، همین حالا با ما تماس بگیرید

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط