درمان ریزش مو در دوران شیردهی
221

راه های درمان ریزش مو در دوران شیردهی

مادر بودن بهترین حس دنیاست. همه دردها، رنج ها و شب بیداری ها با یک لبخند نوزاد از بین می رود. مادران شیرده از لحاظ سلامتی باید بیشتر مراقب خود باشند زیرا شیره جان خود را در اختیار نوزاد خود قرار می دهند. یکی از مهم ترین مشکلات در دوران شیردهی نوزاد، ریزش موی شدید مادر است. درمان ریزش مو در دوران شیردهی اهمیت زیادی دارد زیرا علاوه بر جنبه های ظاهری از لحاظ روحی و روانی نیز، مادر را آزار می دهد.

ریزش مو در دوران شیردهی موضوعی شایع در بسیاری از بانوان است. اینکه دقیقا چه زمانی موها شروع به ریختن می کنند، را نمی توان از قبل مشخص کرد. برخی از مادرهای جوان در روزهای اول و برخی دیگر در اواسط یا اواخر دوران شیردهی با مشکل ریزش مو روبرو می شوند. به طور میانگین در سن 2 تا 4 ماهگی نوزاد، بیشترین احتمال ریزش موها وجود دارد. تعداد موهای ریخته شده در این دوران، بیش از 100 تار مو در روز است و با هر بار شانه زدن، موهای بیشتری می ریزد.

ریزش موی شدید در شیردهی

علت ریزش مو در دوران شیر دهی چیست؟

به محض مشاهده ریزش مو، مادر و اطرافیان تصور می کنند که این اتفاق به دلیل شیردهی رخ داده است. جالب است بدانید که حتی خانم هایی که دچار سقط جنین می شوند و یا افرادی که به نوزاد خود شیر نمی دهند نیز، این مشکل را کم و بیش تجربه می کنند. عوامل زیادی در ایجاد مشکل ریزش مو پس از زایمان و در دوران شیردهی دخیل هستند. از کم خونی تا تغذیه نامناسب مادر می تواند منجر به چنین مشکلی شود اما نقش هورمون ها در این قضیه پر رنگ تر است.

کاهش سطح برخی از هورمون ها در مادر موجب می شود تا موها دچار مشکلاتی شوند. طبق تحقیقات انجام شده، تغییرات هورمونی در دوران بارداری و شیردهی به قدری زیاد است که طیف وسیعی از مادران را با مشکل روبرو می کند. البته ریزش مو در بارداری و شیردهی را می توان تا حد زیادی کنترل کرد و یا از بروز آن جلوگیری به عمل آورد.

اگر به دنبال رنگ مو هستید، با استفاده از خدمات ما، به رنگ و درخشش طولانی مدت برسید.

چگونه ریزش مو در دوران شیردهی را درمان کنیم؟

تغییرات هورمونی در بارداری و شیردهی یک اتفاق کاملا طبیعی است. وضعیت هورمون ها به مرور و با بزرگ شدن نوزاد، بهتر خواهد شد. بدن مادر خود به خود و بدون هیچ کار خاصی می تواند روند طبیعی را طی کند و به دوران قبل از حاملگی برگردد. در این صورت هورمون ها تنظیم می شوند و ریزش مو نیز برطرف خواهد شد.

اما این موضوع زمان می برد و تا آن موقع می توان با استفاده از برخی راهکارهای ساده و عملی جلوی ریزش مو را گرفت. درمان ریزش مو در دوران شیردهی با کنترل استرس آغاز می شود. وحشت نکنید این یک پدیده طبیعی است و نشان دهنده هیچ نوع بیماری مهلکی نیست. ریختن موها هم زمان با دوران شیردهی را می توانید با این ترفندها تا حدود زیادی کنترل کنید.

دلیلی ریزش مو چیست؟

درمان ریزش مو در دوران شیردهی با استفاده از شامپوی مناسب

اگر به ریزش موی شدید دچار شدید بهتر است شامپوی همیشگی را کنار گذاشته و از یک شامپوی گیاهی استفاده کنید. برخی از شامپوهای گیاهی موجود در بازار دارای خواص فوق العاده ای هستند. این محصولات به افزایش حجم موها و ضخامت تارهای مو کمک می کند.

در ضمن شامپو گیاهی به هیچوجه حساسیت ایجاد نمی کند و دارای مواد شیمیایی قوی نیست. شامپویی را استفاده کنید که حاوی مواد نرم کننده نیز باشد. در این صورت موها در هنگام شسته شدن دچار آسیب و شکستگی نمی شود.

خلاص شدن از ریزش مو در شیردهی با مراقبت صحیح

یکی از بدترین کارها که منجر به افزایش ریزش مو می شود اینست که موهای خود را در حمام شانه بزنید. موهای خیس و مرطوب به شدت آسیب پذیر هستند و حالت کشسانی بیشتری دارند. هر بار که با شانه گره های مو را باز می کنید، تعداد تارهای موی بیشتری از سرتان جدا می شود.

اگر می توانید استفاده از اتوی مو و سشوار را مدتی تعطیل کنید. هیچ نیازی نیست که با دستگاه های حرارتی موها را خشک کنید. با این کار، رطوبت درون مو از بین می رود و موها خشک و شکننده تر می شوند. این موها به مرور نازک تر شده و به راحتی ریزش می کنند. برای حالت دادن موها می توانید از حرارت کم اتوی مو استفاده کنید تا ضخامت موها آسیب نبیند. کمی فاصله بیشتر موقع سشوار کشیدن، موهای تان را در معرض آسیب کمتری قرار می دهد.

جلوگیری از ریزش مو در شیردهی

بسیاری از مادران تمایل دارند موهای خود را رنگ کنند. این کار به تغییر روحیه نیز کمک می کند اما ضررهای رنگ کردن مو در دوران شیردهی بسیار بیشتر از ایام دیگر است. برای جلوگیری از ریزش مو بهتر است تا مدتی موها را رنگ نکنید. به خصوص دکلره کردن موها، موجب آسیب بسیار زیادتری می شود و موها نازک خواهند شد.

درمان ریزش مو در دوران شیردهی با تغییر در عادات غذایی

شاید وزن مادر کمی بیشتر شده باشد و یا علاقه به خوردن برخی مواد در دوران بارداری افزایش یافته باشد. در هر صورت با تغییر سبک زندگی و تغذیه صحیح می توانید از ریختن موها در دوران شیردهی جلوگیری کنید. در این ایام لازم است تا مواد غذایی مفید و کم کالری مصرف کنید. کمبود ویتامین ها، مواد معدنی و املاح ضروری بدن، تاثیر مستقیم روی پوست و موی مادر می گذارد.

در دوران شیردهی وقت رژیم گرفتن نیز نیست. برای کاهش اضافه وزن می توانید ورزش را وارد زندگی کنید و تغذیه سالم را شروع کنید. رژیم های سخت غذایی مانع جذب مواد مغذی می شوند و ممکن است روی شیردهی موفق، تاثیر نامطلوب داشته باشند. البته حتی در صورت داشتن تغذیه مناسب نیز بهتر است از مکمل های غذایی استفاده کنید. از پزشک خانوادگی بخواهید برای دوران شیردهی مکمل ها و وتامین های لازم را تجویز کند.

توجه: مصرف هر نوع دارو و یا مکمل دارویی در دوران شیردهی تنها به تجویز پزشک، مجاز است.

استرس در شیردهی و ریزش مو

کنترل استرس برای درمان ریزش مو در دوران شیردهی

یک نوزاد با خود شادی و نشاط را به خانواده هدیه می دهد اما نگهداری از نوزاد برای مادران جوان بسیار مشکل و استرس آور است. استرس یکی از عوامل تشدید کننده ریزش مو است. به خودی خود شاید استرس نقشی در ایجاد ریزش مو نداشته باشد اما قطعا داشتن استرس زیاد، روند ریختن موها را شدیدتر خواهد کرد.

استرس ریزش مو می آورد و ریزش مو نیز استرس به همراه دارد. این یک چرخه معیوب است. برای خلاص شدن از ریزش مو لازم است تا به طریقی از استرس مادر کم شود. عدم تعادل هورمون ها در این مورد نیز دخیل است. تا زمانی که وضعیت هورمون ها به تعادل برسد حس های عجیب و زودگذری را تجربه خواهید کرد. با کاهش استرس قطعا مشکل ریزش مو تا حدود زیادی برطرف خواهد شد.

درمان ریزش مو در دوران شیردهی با خوابیدن

یکی از دلایل ریزش مو در همه افراد، کمبود خواب شبانه است. چنانچه خواب شب به دلیلی مختل شود خیلی زود تاثیرش روی پوست و مو دیده می شود. وقتی نوزادی به خانه می آید استراحت و خواب دیگر تعطیل است. اغلب مادران جوان نمی توانند به اندازه کافی استراحت کنند و شب ها نیز خواب کافی ندارند. گریه های شبانه برخی نوزادان، خواب را از مادر می گیرد.

به هر طریقی که می توانید برای تنظیم خواب خود، راهکاری پیدا کنید. اگر می توانید از دیگر اعضای خانواده و نزدیکان کمک بگیرید تا برخی مواقع، از نوزاد مراقبت کنند. حتی یکی دو ساعت خواب در میان روز هم می تواند خستگی بی خوابی شب پیش را از بین ببرد.

دوران شیردهی نوزاد حداکثر دو سال است. در این مدت روی سلامت ذهنی و جسمی خود دقت کنید. ریزش مو در دوران شیردهی، موقتی است و به هیچوجه منجر به طاسی و کچلی نمی شود. با کمک این توصیه ها می توانید تا حد زیادی روند کاهش مو و ریزش شدید را بگیرید. از انواع ماسک موی خانگی برای تقویت موها کمک بگیرید.

درمان های موثر برای تقویت موها

ماسک موی تقویت کننده و ضد ریزش مو

ماسک موهای خانگی از مواد طبیعی تهیه می شوند. این ماسک ها کاملا بدون ضرر هستند و عواقب ماسک های شیمیایی را ندارند. طرز تهیه ماسک های خانگی بسیار ساده است و در مدت زمان کوتاهی نیز آماده می شود. تنوع زیادی در ماسک موی خانگی وجود دارد و می توانید از موادی که در دسترس دارید این ماسک های ضد ریزش مو را تهیه کنید.

در ادامه برخی از موادی که در درمان ریزش مو در شیردهی موثر هستند را معرفی می کنم:

  • ماسک موی تخم مرغ و روغن زیتون
  • ماسک موی روغن زیتون و عسل
  • ماسک موی روغن کرچک و تخم مرغ
  • ماسک موی ماست، سرکه سیب و عسل
  • ماسک موی آووکادو، شیر و روغن بادام
  • ماسک موی توت فرنگی، روغن نارگیل و عسل

هفته ای یکبار یکی از این ماسک ها را در حمام استفاده کنید. ماسک مو 20 تا 30 دقیقه روی پوست سر و موها باشد. مواد موثر در این ماسک موها از ریزش مو جلوگیری می کند، جلوی وز مو و پف کردن موها را می گیرد و تارهای مو را نرم و لطیف تر می کند. به مرور ساقه مو ضخیم تر شده و تراکم موها بیشتر می شود.

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط