علت ریزش مو در کودکان
358

دلایل ریزش مو در کودکان و راه های درمان

ریزش مو عارضه ای شایع در بین جوانان و سالمندان است. بسیاری از افراد تجربه ریزش موی موقت در بازه ای از زندگی را دارند. ریختن موها با افزایش سن یک امر طبیعی است اما ریختن موهای کودکان، والدین را دچار اصظراب می کند. هیچکس انتظار ندارد کودک کم و سن و سال دچار ریزش مو و یا طاسی شود. واقعیت اینجاست که امکان ریختن موهای کودکان نیز به اندازه دیگر گروه های سنی وجود دارد. دلایل ریزش مو در کودکان با بزرگ تر ها متفاوت است. اگرچه به نظر بسیار نگران کننده است ولی در اغلب موارد جای نگرانی وجود ندارد و می توان ریزش موی کودک را درمان کرد.

دلایل ریزش مو در کودکان چیست؟

قبل از پرداختن به این موضوع لازم است تا  در مورد ریزش موی طبیعی اطلاعایت داشته باشیم. طبق تحقیقات انجام شده بین 50 تا 100 تار مو در روز ریخته می شود. حداکثر میزان مجاز ریزش موی کودکان 100 تار مو است. در صورتی که این میزان ریزش، بسیار بیشتر باشد نگران کننده است. گاهی ریزش مو تا 2 برابر افزایش می باید. حتی در این صورت هم تشخیص ریزش موی طبیعی و غیر عادی، امکان پذیر نیست.

والدین توجه داشته باشند که به طور حتم می توان ریزش های شدید چند برابر مقدار مجاز را تشخیص داد. برای مثال اگر موهای فرزندتان روزی 300 تا 400 تار مو ریزش دارد، این موضوع جای نگرانی دارد. درمان به موقع موجب توقف ریزش مو شده و معمولا موهای ریخته شده دوباره شروع به رویش می کنند.

تشخیص علت ریزش مو در کودکان بر عهده پزشک متخصص است. در واقع بدون انجام آزمایشات بالینی نمی تواند دلایل ریزش مو در کودکان را تشخیص داد. درمان های خانگی و تجویزهایی که توسط افراد غیر حرفه ای انجام می شود را فراموش کنید. برای اینکه عامل ایجاد کننده ریزش مو برطرف شود حتما از پزشک متخصص کمک بگیرید.

در برخی موارد درمان های دارویی خوراکی، پمادها و …. تجویز می شود. لازم است تا روند درمان به طور کامل انجام شود. درمان های نصفه و نیمه منجر به تشدید مشکل شده و ریزش مو را شدیدتر می کند. ریزش مو به مرور حجم و تراکم مو را کاهش می دهد.

دلیل ریزش موی کودکان

کرم حلقوی پوست سر

این بیماری نوعی عفونت قارچی است که توسط کرم حلقوی به وجود می آید. نشانه های اولیه بیماری با کچلی همراه است. عامل عفونت ابتدا پوست سر را قرمز و ملتهب می کند در ادامه لکه های قرمز تکه ای روی پوست سر به وجود می آید. این لکه های قرمز و ملتهب، دارای خارش هستند ولی خاراندن این ضایعات، زخم های بدی ایجاد می کند. دقیقا خراشیدگی و زخم ها، موجب ریزش مو در کودکان می شود.

کرم حلقوی از دلایل ریزش مو در کودکان است که با داروهای ضد قارچ قابل درمان است. با مراجعه به پزشک و تشخیص عفونت قارچی،پاد ضد قارچ تجویز می شود. به فاصله کوتاهی پس از شروع درمان، ریزش موها متوقف شده و موهای ریخته شده دوباره رشد را آغاز می کنند.

آلوپسی آره آتا در کودکان

این بیماری با نام اغوا کننده اش در بین عموم مردم به ریزش موی سکه ای شهرت دارد. عامل بیماری موجب حمله به سیستم ایمنی می شود. سپس سیستم ایمنی فولیکول های مو را تخریب می کند. آلوپسی آره آتا در صورت عدم درمان منجر به طاسی کامل می شود. در ابتدا ریزش مو به صورت سکه ای است به این صورت که موها نازک می شوند و بعد شروع به ریختن می کنند. عامل بیماری می تواند حتی مژه ها و ابروها را نیز درگیر کند.

آلوپسی آره آتا می تواند به صورت دوره ای نیز بروز کند به این ترتیب موها پس از ریزش شروع به رشد می کند. اما دوباره همین روند تکرار می شود. درمان مستقیم برای چنین مشکلی وجود ندارد. با درمان داروهایی که موجب تقویت سیستم ایمنی می شود می توان حمله به فولیکول مو را متوقف کرد.

ریزش مو در اثر کشیدن مو ها

کشیدن موها از مهم ترین دلایل ریزش مو در کودکان است. بسیاری از کودکان عادت دارند موها را چرخانده یا بکشند که در نهایت منجر به آسیب می شود. فولیکول مو در اثر کشیدن و پیچاندن، صدمه می بیند و در نهایت موها شروع به ریزش می کند. علت کشیدن موها می تواند استرس و اضطراب زیاد کودک باشد. اختلالات وسواس گونه و استرس های عاطفی، اجتماعی و …. در برخی کودکان نمودهای این چنینی به همراه دارد.

این مورد نیاز به درمان خاصی ندارد. در صورتی که کودک شروع به کشیدن موها می کند می توانید با تغییر وضعیت و منحرف کردن فکر کودک، وی را از کشیدن موها منصرف کنید. شرایط امن و موقعیت هایی که کودک در ان احساس امنیت دارد در کنترل این مشکل تاثیر دارد.

ریزش موهایتان را با خدمات ویتامینه ریزش مو ما کاهش دهید و موهای پر حجمی داشته باشید.

آلوپسی کششی از دلایل ریزش مو در کودکان

آلوپسی کششی به علت کشیدگی زیاد در پوست سر به وجود می آید. شاید تصورش را هم نمی کنید که بستن طولانی مدت موهای کودک، چقدر آسیب زا است. وقتی موهای کودک با کش یا نوارهای محکم، بسته می شود پوست سر نیز به طبع آن حالت کشیدگی پیدا می کند. این دقیق همان حالتی است که به موها آسیب می زند. در مناطقی که پوست تحت کشش قرار دارد، امکان ریختن موها تشدید خواهد شد.

موهای کودکان را نباید به صورت دم اسبی محکم و مدل هایی که موها کشیده می شود، بیارایید. اگر با باز گذاشتن موی کودک مشکل دارید می توانید موها را کوتاه کنید. در برخی موارد امکان عفوت پوست در محل های کشیده شده وجود دارد. در این صورت تنها راه حل، درمان با آنتی بیوتیک است.

دلیل ریزش مو در کودکان

آسیب پوست سر کودکان

هر گونه آسیب به سر و کله کودکان خطرناک است. والدین و افرادی که از کودکان نگهداری می کنند همواره باید نسبت به این موضوع حساس باشند. ضربه های محکم، سوختگی و هر ضایعه دیگری می تواند منجر به ریزش موی شدید در کودکان شود. این نوع ریزش مو با بهبود سر کودک، به مرور از بین خواهد رفت. در واقع ریزش مو در اثر آسیب به سر کودک موقت است.

البته در صورتی که عمق آسیب بسیار زیاد باشد امکان آسیب دائمی نیز وجود دارد. در این صورت منطقه آسیب دیده برای همیشه دچار ریزش مو و یا کم مویی شدید خواهد شد.

تلوژن افلوویوم از دلایل ریزش مو در کودکان

یکی از دلالی ریزش مو در کودکان وجود مشکلات عاطفی حاد است. بسیاری از بزرگ تر ها نسبت به این موضوع بی توجه هستند. درگیری های عاطفی می تواند مشکلات بسیار زیادی را در کودکان به وجود بیاورد که از آن جمله ریزش مو می باشد. به این صورت که مشکلات عاطفی موجب طولانی تر شدن دوره استراحت موها می شود. به طور معمول 80 تا 90 درصد موها در دوره رشد هستند. چنانچه درصد بیشتری از موها در قاز استراحت قرار گیرد ریزش مو افزایش یافته و رشد موها کندتر خواهد شد.

 

ریشه یابی دلایل ریزش مو در کودکان

کمبود ویتامین ها از دلایل ریزش مو در کودکان

این مشکل به سادگی قابل تشخیص نیست. در واقع والدین نمی توانند کمبود ویتامین ها را از قبل متوجه شوند. همین موضوع روند درمان را طولانی تر می کند. اگر کودک بی اشتها باشد یا مواد غذایی بدون کیفیت مصرف کند، احتمال بروز مشکل زیاد است. با دریافت مواد غذایی مناسب و املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن، مشکل ریزش مو در کودک نیز به کلی برطرف خواهد شد.

موادی همچون آهن، روی، نیاسین(ویتامین B3)، بیوتین ( ویتامین B7)، پروتئین و اسیدهای آمینه از ضروری ترین ویتامین ها و املاح برای رشد موها هستند. در رژیم غذایی کودک باید این مواد گنجانده شود. سبک زندگی سالم و تغذیه صحیح فرهنگی است که از کودکی نهادینه می شود.

سایر دلایل ریزش مو در کودکان

ریزش مو همیشه علت مشخصی دارد. شاید در ابتدا تشخیص علت ریختن موها دشوار باشد اما با بررسی دقیق و زیر نظر گرفتن کودک می توان ، عامل ایجاد مشکل را شناسایی کرد. برای مثال مصرف برخی داروها می تواند ریزش مو به دنبال داشته باشد. چنانچه کودک بنابر ضرورت پزشکی، داروی خاصی را مصرف می کند احتمالا دلیل ریزش مو همان دارو باشد. ریزش مو از عوارض بسیاری از داروهایی است که کودکان و بزرگسالان مصرف می کنند.

در این مورد با بهبود وضعیت جسمی کودک و قطع مصرف دارد، ریزش مو نیز برطرف می شود. در واقع این نوع ریزش موهای کودک، دائمی نیست و خود به خود با درمان بیماری، قطع خواهد شد. در نظر داشته باشید که همه داروها نمی توانند ریزش مو ایجاد کنند. تنها برخی داروهای خاص، چنین مشکلی به همراه دارند. در این صورت با شروع مصرف دارو، شاهد نازک شدن موهای کودک خواهید بود و متعاقب آن موها شروع به ریختن می کند.

داروهایی که برای درمان مشکلات غدد درون ریز در کودک تجویز می شوند از این دست هستند. داروهای درمان کم کاری تیروئید از این نوع هستند. به طور کلی بیماری های مرتبط با اختلال تیروئید در همه گروه های سنی، ریزش موی شدید را به همراه دارد. اعمال جراحی و …. نیز به علت شوک استرسی و کمخونی، کودک را در معرض اضطرب شدید قرار می دهند. در نتیجه موها شروع به ریزش می کند.

ریزش مو در کودکان نباید والدین را دچار استرس کند ولی بی توجهی به این موضوع نیز پسندیده نیست. هر گاه که موهای کودک را شانه می زنید و یا در حمام موقع شستشوی موها می توانید متوجه ریزش و کاهش حجم موها بشوید. درمان به موقع در این زمینه بسیار توصیه می شود.

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط