فرمول افزایش رشد مو
222

افزایش رشد مو؛ چگونه رشد موهایمان را بهتر کنیم؟

آیا تا به حال خانمی را دیده اید که از رشد موهایش راضی باشد؟ اغلب افراد به دنبال فرمولی جادویی هستند که تا رشد موهایشان را چند برابر کند اما تنها عده کمی توانسته اند راز افزایش رشد مو را کشف کنند. برای داشتن موهای پر پشت و بلند به هیچ ماده شیمیایی و عجیب و غریبی نیاز ندارید. راز داشتن موهای بلند را در مواد اطراف تان جستجو کنید. تنها با تغییر روش های مراقبت از مو می توانید سرعت رشد مو، ضخامت ساقه مو و سلامت موها را افزایش دهید.

برای اینکه روش های افزایش رشد مو را بدانید در ادامه با ما در مقاله ی «افزایش رشد مو؛ چگونه رشد موهایمان را بهتر کنیم؟» از مرکز تخصصی سعیده درویش زاد همراه باشید!

علم پشت رشد مو

قبل از ذکر روش های افزایش رشد مو، بهتر است در ابتدا در مورد . با اطلاع از ساختمان مو و نحوه رشد آن می توانید به طبیعی بودن و یا غیر طبیعی بودن چرخه رشد مو در خود پی ببرید. اغلب افراد تصور می کنند دارای ریزش موی شدید هستند. ریزش مو می تواند موجب کاهش رشد مو بشود. در این صورت اندازه بلندی موها در طی چند ماه، تغییر محسوسی نخواهد داشت. اما آیا واقعا موهای تان بیش از مقدار طبیعی می ریزد؟

رشد مو سه مرحله دارد و در هر مرحله کیفیت موها متفاوت است. در مورد الگوی ریزش و رشد نیز از روی همین مراحل می توان به نتیجه رسید.

آناژن : این مرحله در حدود 2 تا 6 سال طول می کشد و به مرحله رشد طولی موها نیز معروف است.

کاتاژن :مرحله کاتاژن پس از مرحله آناژن رخ می دهد و شامل انتقال یا تجدید فولیکول های مو است که چهار تا شش هفته طول می کشد.

تلوژن: مرحله تلوژن (آخرین مرحله) فاز استراحت است، جایی که رشد مو متوقف می شود. موی انسان حدود شش اینچ در سال رشد می کند.( کمی بیش از 15 سانتمتر)

جالب اینکه اغلب افراد دارای رشد موی طبیعی هستند ولی به دلیل ریزش موها، در واقع اصلا مو تا آن مرحله روی سر باقی نمی ماند. به طور متوسط همه ما با 5 میلیون فولیکول مو متولد شده ایم که 100000 فولیکول آن، در پوست سر قرار دارد. طبق تحقیقات آکادمی پوست و موی آمریکا، از دست دادن روزانه 50 تا 100 فولیکول مو امری طبیعی است.

اکنون که از مراحل مختلف رشد مو مطلع شدید، بگذارید ببینیم چه کاری برای تحریک رشد سریع مو می توان انجام داد.

افزایش رشد مو
افزایش رشد مو

15 راه برای افزایش رشد مو

بسیاری از افراد در سراسر جهان توانسته اند با انجام راهکارهای ساده، رشد مو را تا حد زیادی افزایش دهند. تغذیه مناسب، سبک زندگی سالم، دوری از رنگ مو و حرارت می تواند تا حدود زیادی به افزایش رشد مو کمک کند. به جای اینکه دائم به دنبال قرص و آمپول و اکسیرهای جادویی برای رشد موها باشید، تغییرات ساده را وارد زندگی کنید. با انجام این کارها در طی مدت کوتاهی، تفاوت را حس خواهید کرد. هیچکدام از این روش ها، یک شبه رشد موهای تان را چندین برابر نمی کند اما در صورت تداوم می توانید تفاوت زیادی را شاهد باشید در ادامه برخی از راه های ساده و اثرگذار معرفی شده که در خانه نیز قابل انجام است.

1.پوست سر را ماساژ دهید

ماساژ پوست سر ساده ترین راه برای افزایش رشد مو است. تحقیقات نشان داده ماساژ بر روی پوست سر در تسکین استرس و اضطراب موثر است. با این شیوه سر دردهای میگرنی کاهش پیدا می کند. اما از مهم تر اینکه  این کار ساده باعث افزایش گردش خون و تقویت مو می شود. ماساژ پوست سر همچنین باعث تحریک روغن و چربی طبیعی پوست سر می شود. این روغن در تقویت ریشه مو و مرطوب نگهداشتن ساقه موها نقش حیاتی دارد

ماساژ پوست سر باعث آرامش می شود و به رشد مو کمک می کند. ماساژ دادن آرام موها با روغن های گرم باعث تغذیه، احیا و تسکین پوست سر نیز می شود. برای مثال روغن نارگیل از بهترین روغن های ماساژ برای پوست سر است که هیچ عارضه ای نامطلوبی نیز ایجاد نمی کند. ماساژ با روغن نارگیل باعث افزایش رشد مو و قدرت آن می شود. این روغن مملو از ویتامین ها و مواد مغذی ضروری است و به عنوان نرم کننده طبیعی مو نیز عمل می کند. (این رو هم بخون: 8 راهکار برای درمان وز شدن مو)

اثر ماساژ پوست سر در افزایش رشد مو
اثر ماساژ پوست سر در افزایش رشد مو

2- کاهش دفعات شانه زدن به موها

در حالی که شانه زدن مو ضروری است، انجام بیش از حد آن می تواند به تارهای مو آسیب برساند. اصطکاک مداوم شانه روی موها، می تواند تارهای موی را بشکند و از رشد سریع آنها جلوگیری کند. نکته اصلی این است که موهای خود را به آرامی شانه بزنید، این باعث تحریک پوست سر، آزاد شدن روغن های طبیعی و پخش آن در طول رشته های مو می شود. شانه زدن شدید ممکن است باعث آلوپسی کششی شود که نیاز به درمان پزشکی دارد. (این رو هم بخون: راهنمای جامع انتخاب شانه و برس مو مناسب)

3. رعایت رژیم غذایی متعادل

با یک رژیم غذایی سالم  دارای موهایی سالم و شاداب خواهید شد و از طرفی به افزایش رشد مو خود کمک خواهید کرد. یک رژیم غذایی سالم و متعادل حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز برای تقویت رشد مو است. از همه گروه های غذایی استفاده کنید به خصوص گروه ویتامین ب و پروتئین باید در برنامه غذایی باشد.

4. پرهیز از شستشوی زیاد موها

تمیز نگه داشتن مو برای بهداشت و رشد مو ضروری است. اما زیاده روی در آن می تواند بیش از سود، ضرر داشته باشد. با هر روز شامپو زدن، موهایتان را خشک کرده و روغن های طبیعی پوست سر را از بین می برید. یک گزینه خوب می تواند شامپوهای غنی شده با مواد مرطوب کننده مو باشد.

5. محدود کردن استفاده از وسایل حرارتی برای حالت دادن به موها

استفاده بیش از حد از وسایل حالت دهنده مانند سشوار و فر کننده های حرارتی یا اتو مو می تواند به موهای شما آسیب برساند و از افزایش رشد مو شما جلوگیری میکند! ابزارهای حالت دهنده حرارتی،مو را خشک و شکننده می کند. برای جلوگیری از شکستگی مو از محافظ های مو و سرم مو استفاده کنید.

6. ماسک مو برای افزایش رشد مو

 ماسک های مو مواد مغذی حیاتی را فراهم می کنند. از ماسک های مو برای حفظ رطوبت ساقه مو استفاده کنید. از عسل و لیمو گرفته تا آووکادو و روغن زیتون، گزینه های زیادی وجود دارد که موها را مرطوب نگاه می دارد. حداقل هفته ای 2 بار از ماسک مو استفاده کنید.

7. استفاده از نرم کننده ها

یک نرم کننده خوب، به جایگزینی لیپیدها و پروتئین های داخل ساقه مو کمک می کند و همچنین کوتیکول مو را از آسیب دور نگه می دارد. نرم کننده مثل یک محافظ بر روی موها نشسته و جلوی آسیب محیطی را می گیرد. از دیگر مزایای نرم کننده برای افزایش رشد مو میتوان به بازسازی عمیق ، آبرسانی رشته های مو، ترمیم موهای آسیب دیده و از بین بردن موخوره اشاره کرد. (این رو هم بخون:موهای فر و آسیب دیده را با این ترفندها ترمیم کنید)

کوتاه کردن موها یک روش مؤثر برای افزایش رشد مو
کوتاه کردن موها یک روش مؤثر برای افزایش رشد مو

8.  افزایش رشد مو با کوتاه کردن

موهای آسیب دیده دچار موخوره هستند و در انتهای ساقه، چند شاخه شده اند. این موها به مرور کدر، خشک، درهم و نامرتب می شوند. با پیرایش و اصلاح موها می توانید، شادابی و طراوت موها را حفظ کنید. در هر 3 یا 4 ماه به طور متوسط یک یا سه سانتی متر موها را کوتاه کنید. بیشتر از این مقدار به وضوح موها را کوتاه تر نشان می دهد.

9. تغییر دادن رو بالشی

روکش بالش نخی معمولی خود را با روکش حریر عوض کنید. رو بالشی های نخی لایه های خارجی کوتیکول موها را دچار کشیدگی می کنند. به این ترتیب موها بیشتر در معرض موخوره ، شکستگی و آسیب قرار می گیرد. ابریشم نرمتر است و اصطکاک کمتری ایجاد می کند. با یک روکش بالش ابریشمی، موقع بیدار شدن از خواب دیگر موهای تان گره ندارد.

10. افزایش رشد مو با استفاده از مکمل ها

کمبودهای تغذیه ای نیز می توانندافزایش رشد مو را مختل کنند. علاوه بر غذاهای واقعی ، می توانید از مکمل هایی نیز استفاده کنید که به رشد مو کمک می کند . مکمل های بیوتین و مولتی ویتامین تا حدودی منجر به سرعت رشد مو می شود. دریافت مقدار زیادی امگا 3 نه تنها در سلامت قلب و عروق موثر است بلکه موهای سر را در وضعیت سلامت و مطلوب نگه می دارد.

11. شستن موها با آب سرد

شستشوی مو با آب سرد باعث می شود که کوتیکول ها صاف قرار بگیرند. همین ترفند ساده باعث نرم و قابل کنترل شدن موهای شما می شود. از شستشوی مو با آب گرم و داغ خودداری کنید زیرا باعث آسیب به موها می شود. آبکشی آب سرد همچنین کوتیکول ها را مهر و موم می کند و باعث تقویت مو نیز می شود. موقع استحمام از آب ولرم استفاده کنید و در انتها، با اب سرد موها را آبکشی نمایید. (این رو هم بخون: روش های مراقبت از مو در دوران بارداری!)

راه های افزایش رشد مو
راه های افزایش رشد مو

12. استفاده از حوله میکروفایبر

پیچیدن موها در حوله درست بعد از شستشو، منطقی به نظر می رسد. با این حال، موهای خیس شکننده و مستعد کشیده شدن هستند. موهای خود را با حوله خشک کنید ولی موها را در حوله نپیچید. این کار ساده از آسیب دیدن مو جلوگیری و به افزایش رشد مو شما کمک میکند. همچنین حوله سنتی خود را با حوله ای از الیاف میکروفایبر جایگزین کنید. حوله های حمام سنتی حاوی الیاف بافته شده هستند که ممکن است باعث شکستگی مو شوند. حوله های میکروفیبر آنقدر کرکی نیستند و بدون اینکه آسیبی برسانند، سریعاً آب را از موها جذب می کنند.

13. کاهش استرس

استرس زیاد دلیل اصلی ریزش مو در بسیاری از افراد است . تمرین یوگا، مدیتیشن و سایر تمرینات ریلکسی و تسکین دهنده استرس می تواند سطح استرس را کاهش دهد. هر شب هشت ساعت بخوابید و سرگرمی های آرامش بخشی را انجام دهید. این امر تا حدود زیادی شخصی است و هر فرد باید خودش به دنبال راهکاری برای کاهش استر خود باشد. یک نسخه را نمی توان برای همه پیچید.

14. دوری از مواد بی رنگ کننده مو

سفید کننده های مو باعث باز شدن کوتیکول های مو می شوند و ممکن است باعث آسیب قابل توجهی به مو بشوند. هر بار که موها دکلره می شود در معرض آسیب قرار می گیرد. شکستگی و تقسیم و شاخه شدن مو در اثر استفاده از رنگ موهای قوی و مواد دکلره کننده، یکی از بدترین آسیب ها به مو است. این آسیب حتی در چرخه ی افزایش رشد مو نیز اختلال ایجاد می کند.

15. افزایش رشد مو با کافئین

کافئین سلول های ماتریکس موجود در فولیکول موی سالم را تحریک می کند و می تواند رشد مو را نیز تا حدودی افزایش دهد.. آنتی اکسیدان های کافئین باعث کاهش از دست دادن آب و رطوبت ساقه مو شده و افزایش تولید سلول های مو را در پی دارد. خوردن روزانه یک تا دو فنجان قهوه و همچنین ماساژ قهوه بر روی پوست سر، اثرات تقویت کننده رشد روی مو دارد.

جمع بندی

در این مقاله در مورد افزایش رشد مو و روش های مختلفی که می توانند رشد مو را سریع تر کنند پرداختیم. اگر از این مقاله لذت برید شما را به خواندن مقالات دیگر دعوت میکنیم.

با شرکت در دوره‌ های حضوری هیر مستران، مهارت‌ های خود را در زمینه مراقبت از موها به افزایش برسانید.

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط