ریزش مو در مبتلایان کرونا
126

علت ریزش شدید مو در مبتلایان کرونا چیست؟

علائم ویروس کرونا در مواردی اختلال بویایی، تب و گلو درد است؛ ولی علائم بیماری در افراد مختلف، ممکن است متفاوت نیز باشد. برای مثال ریزش مو در مبتلایان کرونا یکی از آن علائم متفاوت است و نگرانی های زیادی را به همراه داشته است.

طبق تحقیقات انجام شده بیمارانی که پس از مبارزه با ویروس کرونا، سلامت خود را به دست آورده اند، از عوارض پس از کرونا نیز رنج می برند. آسیب دائمی به ریه ها و تاثیرات غیر مستقیم بر کلیه، مغز، قلب و… در بهبود یافتگان دیده می شود. برخی از آسیب ها نیز موقتی هستند و چند ماه پس از بهبود کامل بیماری، عوارض آن به طور کامل از بین می روند. اما سوال اینجاست که ریزش مو در مبتلایان کرونا دائمی است یا موقتی؟ آکادمی کراتینه موی سعیده درویش زاد به این سوال پاسخ می دهد. برای یافتن علت ریزش مو در مبتلایان کرونا با ما همراه باشید.

ریزش مو در کرونا

ریزش شدید مو در مبتلایان کرونا

طبق تحقیقات انجام شده در دانشکده پزشکی ایندیانا، ریزش مو در بین 25 علامت اصلی و عوارض همراه با بیماری کرونا به ثبت رسیده است. این تحقیق بر روی 1500 نفر از کسانی که تحت تأثیر طولانی مدت COVID-19 بودند، انجام شده است. همه این افراد دوران بیماری سختی داشتند و تحت درمان طولانی تری قرار گرفته اند.

ریزش موی شدید پس از شانه زدن به موها یا در هنگام استحمام، به قدری زیاد می شود که فرد تمایلی به حمام رفتن و مرتب کردن موها ندارد. این ریزش به یکباره شروع شده و موها به صورت دسته ای شروع به ریختن می کند.

به طور طبیعی بین 50 تا 100 تار مو در روز، محدوده طبیعی ریزش مو تلقی می شود. هر نوع ریزش ناگهانی و بیشتر از این مقدار، نیازمند بررسی دقیق پزشکی است. برخی از افراد مبتلا، به فاصله حدود 2 ماه از ابتلا به بیماری، دچار ریزش شدید مو شده اند. این افراد روزانه تا 3 برابر مقدار مجاز، مو از دست می دهند. بدون تردید ویروس کرونا چنین شرایطی را در بدن فرد ایجاد کرده است.

اختلال تلوژن در ریزش مو نقش دارد و اغلب افراد بعد از ابتلا به بیماری با آن درگیر می شوند. این نوع ریزش مو، دائمی نیست و تقریبا شش ماه طول می کشد تا اختلال سیستم تلوژن برطرف شود. افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند و یا دوران نقاهت سختی داشته اند، اغلب با ریزش مو روبرو می شوند. در شرایط عادی بعد از 3 ماه، روند ریزش مو کمتر می شوند و تقریبا با گذشت 6 ماه، وضعیت موی فرد به حالت قبل باز می گردد. اما آیا این پروسه در مورد مبتلایان به کرونا نیز صدق می کند؟ کووید 19 واقعا ویروس ناشناخته ای است و هنوز به طور کامل، شناسایی نشده است. در ادامه به معرفی انواع ریزش مو در مبتلایان کرونا می پردازیم.

چگونه با دکلره موها بیرنگ می شود؟ عوارض دکلره مو چیست؟

ریزش موی شدید در کرونا

انواع ریزش مو در مبتلایان کرونا

با وجود همه تحقیقات انجام شده، هنوز روند بیماری و عوارض پس از آن قابل پیش بینی نیست. از لحاظ پزشکی، ویروس کرونا به تنهایی نمی تواند موجب ریزش موی شدید در فرد بشود؛ اما مبتلایان کاملا تجارب متفاوتی با این نظریه ارائه داده اند. اگرچه ویروس کرونا موجب ریزش مو نشده است؛ اما بسیاری از افراد مبتلا، درصدی از ریزش موی شدید را تجربه کرده اند. به طور کلی دو نوع ریزش مو وجود دارد :

-ریزش مو تلوژن افلوویوم:

روند ریزش مو در این شرایط به این صورت است که چند ماه پس از بهبود، ریزش موها شدیدتر می شود. در این شرایط فرد مبتلا دچار استرس و هراس شده و از ریختن وسیع موها شکایت دارد. بسیاری از بیماران بهبود یافته نگران بازگشت بیماری هستند؛ زیرا گاهی حجم وسیعی از موها، دچار ریزش می شود. در حقیقت جای نگرانی وجود ندارد و این شرایط ناشی از تغییر سیستم رشد مو در بیماران کرونایی است.

در چرخه رشد موهای سالم، اغلب موها در مرحله رشد و تعداد کمی در فاز استراحت قرار دارند. حدود 10 درصد از تارهای مو نیز در مرحله ریزش (تلوژن) هستند. این چرخه طبیعی رشد مو در افراد سالم است. کسانی که به نوعی با کرونا درگیر می شوند در حین بیماری و حتی پس از بهبود نیز با اختلال در این چرخه مواجه هستند.

آشنایی با انواع نژاد مو و ویژگی های آن

ریزش مو در مبتلایان کرونا و ریزش موی تلوژن افلوویوم (telogen effluvium)، حتی تا 50 درصد موها دچار ریزش می شود. در این صورت تنها 40 درصد از موها در فاز رشد باقی می مانند و در مدت بسیار کوتاهی، حجم موها به شدت کم می شود. مشابه این مورد را در ریزش موی بارداری و افرادی که تحت اعمال جراحی باز قرار گرفته اند، می بینید.

استرس ناشی از بیماری کرونا و پیامدهای آن در تشدید ریزش مو نقش دارد! به طوری که گاهی شرایط استرس زا حتی تا 6 ماه پس از بهبود نیز ادامه دارد. مادامی که استرس درمان نشود نمی توان انتظار بهبود یا توقف ریزش مو را داشت.

ارتباط کرونا و ریزش مو

-ریزش موی آلوپسی آره تا:

علت ریزش مو در این مورد، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن به جهت ویروس کرونا است. این نوع ریزش مو به ریزش سکه ای معروف شده و در آن نواحی متعددی از کف سر با ریزش موی شدید و طاسی مواجه می شود. بدون تردید ریزش موی شدید با استرس روانی همراه است به خصوص اینکه فرد، بیماری مهلک کرونا را نیز تجربه کرده و نگران عوارض پس از بیماری است.

ریزش موی آلوپسی آره تا علاوه بر کف سر، ابروها، مژه و حتی ریش را نیز درگیر می کند. افزایش استرس و ضعف سیستم ایمنی در بروز این مشکل نقش دارند. بیمارانی که دچار آلوپسی آره تا شده اند دارای سطح کورتیزول بالاتری بودند. کوتیزول هورمونی است که موجب افرایش استرس می شود. به این ترتیب چرخه ریزش مو هر روز شدیدتر خواهد شد.

با آشنایی دلایل ریزش مو در مبتلایان کرونا، نوبت به معرفی درمان های ریزش مو می رسد.

دلایل ریزش مو در آقایان چیست؟ چرا سر، طاس می شود؟

کوتاه کردن موها در آرایشگاه

درمان ریزش مو مبتلایان به کرونا

به لحاظ پزشکی هیچ نوع ارتباط مستقیمی بین ریزش مو و کووید 19 اثبات نشده است. جالب است بدانید که در لیست عوارض کرونا، حتی اشاره ای به ریزش موی سر نشده است. پزشکان معتقدند ریزش مو پس از کرونا به دلیل عوامل دیگری است که به همراه بیماری، بروز می کند. کم خونی، استرس و اضطراب، بیماری های عفونی و قارچی، حساسیت های دارویی و ژنتیک از مهم ترین موارد در کیفیت موها هستند. ریزش مو نیز تحت تاثیر همین عوامل است.

با توجه به ناشناخته بودن ویروس و عوارض احتمالی آن، استرس ناشی از بیماری بسیار شدید است. همین موضوع می تواند روی سایر ارگان های داخلی و پوست و مو نیز تاثیر بگذارد. بنابراین با کاهش استرس و حفظ خونسردی می توان تا حدود زیادی از پیامدهای منفی ریزش مو در مبتلایان به کرونا، پیشگیری کرد. درمان های ریزش مو در مبتلایان کرونا عبارتند از:

-ورزش کردن:

یکی از راه های کاهش استرس، تمرینات روزانه ورزشی است که بیماران پس از بهبود می توانند این تمرینات را شروع کنند. شاید تا مدتی بدن ضعیف باشد و فرد نتواند در فعالیت های ورزشی قبلی خود شرکت کند. مسئله مهم اینست که  هر فرد با توجه به توان بدنی خود می تواند از وررش مناسب استفاده کند.

برای مثال پیاده روی روزانه در کاهش استرس روانی نقش موثری دارد. روزانه 10 دقیقه پیاده روی کنید و هر روز 5 دقیقه به زمان پیاده روی اضافه کنید. در نهایت روزی یک ساعت پیاده روی سبک برای کم کردن استرس ناشی از کرونا بسیار تاثیرگذار است. انجام تمرینات کششی و یوگا نیز موجب بهبود شرایط ذهنی و روانی می شود.

طرز تهیه ماسک مو خانگی برای موهای دکلره شده

ماسک محافظ

-بهداشت موی سر:

در اغلب موارد افراد مبتلا، تمایلی به استحمام ندارند؛ زیرا بیشترین مقدار ریزش مو در حمام اتفاق می افتد. فرد مبتلا تصور می کند با حمام نرفتن می تواند مانع ریختن موها بشود. ریزش مو در مبتلایان کرونا به دلیل عدم رعایت نظافت و بهداشت شخصی، بیشتر است. این امر می تواند رشد قارچ و عفونت را در پوست کف سر به دنبال داشته باشد و چرخه ریزش مو، شدیدتر شود.

-تغذیه مناسب:

اضطراب و استرس ناشی از ابتلا به کرونا در همه آحاد جامعه دیده می شود. این امر سبب شده تا برخی افراد روش های خاصی را برای تغذی و بهداشت شخصی در نظر بگیرند. همچنین بهبود یافتگان کرونا نیز توصیه های غیر علمی زیادی دریافت می کنند که موجب وخامت اوضاع می شود. برای توقف ریزش مو در مبتلایان کرونا لازم است تا کیفیت تغذیه ای افراد بالاتر رود و مواد مغذی، ویتامین ها و املاح ضروری در سبد غذایی قرار بگیرد. حفظ بهداشت فردی و شستشوی موها نیز از اصول اولیه است. در نهایت می توان با روتین مراقبت ار مو، ریشه موها را تقویت کرد تا روند رشد طبیعی موها به وضعیت قبل برگردد.

اگر به دنبال ویتامینه ریزش مو هستید، با خدمات ما، به موهایتان فرصتی دهید تا باز هم رشد کنند.

کلینیک زیبایی و مراقبت از مو سعیده درویش زاد

اینجا یک مرکز تخصصی با تجهیزات کامل است که روتین مو را در محیطی کاملا بهداشتی ارائه می دهد. تقویت موهای ضعیف، ترمیم و احیای موهای آسیب دیده، کنترل ریزش مو ، برخی از خدمات مرکز تخصصی زیبایی و مراقبت مو است. آموزش کلیه امور ذکر شده به علاقمندان نیز در نظر گرفته شده. اگر در مورد انتخاب محصولات مو دچار تردید هستید از خدمات مشاوره ای رایگان متخصصین سعیده درویش زاد استفاده کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط