علت وز شدن مو چیست؟
625

علت وز شدن مو و راه های درمان

آیا شما هم برای گرفتن وز مو از اتوی مو استفاده می کنید؟ وز شدن موها پدیده ای رایج و ناراحت کننده است. موهای وز به راحتی حالت نمی گیرند و نامرتب و بی نظم دیده می شوند. هیچ خانمی دوست ندارد با موهای وز کرده در جمع حاضر بشود. حرارت بالا برای از بین بردن وز مو، راهکاری ساده و دم دستی است که اغلب افراد از آن استفاده می کنند. انواع سشوار و اتوی مو در دسترس هستند و می توانند به طور موقت، مشکل وز را برطرف کنند. اما دستگاه های حرارتی هم یکی از عوامل ایجاد وز در موها هستند. به جای استفاده از لوازم حرارتی برای صاف کردن مو و از بین بردن وز مو بهتر است علت را پیدا کنید. علت وز شدن مو چیزی نیست جز اشتباهاتی که ناخواسته انجام می شود.

سبک نظافت و بهداشت موها به طور مستقیم روی کیفیت و حالت مو تاثیر می گذارد. بعضی موها بیشتر مستعد وز هستند و حتی با انواع نرم کننده و کاندیشنر و …. نیز هنوز مقداری پف و وز دارند. اگر نحوه تمیز کردن موها و استحمام، مشکل داشته باشد دیر یا زود موها دچار وز می شود. در ادامه برخی از مهم ترین علل وز شدن مو و چگونگی مقابله با آن را بررسی می کنیم.

موهای وز و پف دار

آب داغ علت وز شدن مو است

وقتی رطوبت موها از بین برود، خشکی و وز مو نیز پدیدار می شود. گرما و حرارت عامل اصلی از بین رفتن رطوبت مو است. اگر با آب خیلی گرم موها را شستشو دهید، چربی و روغن طبیعی موها از بین می رود. در این صورت موها مات و کدر شده و بسیار خشک و وز خواهند شد. هیچکدام از روغن های طبیعی نمی تواند جایگزین چربی پوست سر شود. موها چربی مورد نیاز را از طریق غدد چربی ساز پوست سر دریافت می کنند. آب گرم تنظیم چربی پوست سر را مختل می کند. از طرفی گرمای زیاد آب، همه چربی های روی مو را نیز از بین می برد. اگر پس از استحمام همیشه موهای تان وز می شود، دمای آب زیاد است.

استحمام با آب ولرم برای پوست و مو فواید بسیاری دارد. برای رهایی از وز مو بهتر است با آب ولرم موها را شسته و آبکشی کنید. سپس یک آبکشی ساده با آب سرد انجام دهید. به این ترتیب کوتیکول های مو بسته می شود و رطوبت در ساقه مو باقی می ماند. این ترفند یکی از ساده ترین روش ها برای درمان وز شدن مو است.

 شانه زدن در حمام، علت وز شدن مو است

موقع شامپو زدن، موها را زیاد چنگ نزنید. چنگ زدن موها باعث می شود تا گره های مو بیشتر شود. طریقه صحیح شامپو کردن موها به این ترتیب است که ابتدا مقداری شامپو را در کف دست ( نه روی سر) بریزید. سپس دست ها را به هم بمالید تا شامپو پخش شود حالا دست ها را به آرامی روی سر و موها بکشید. اگر موهای خیلی خشک و وز دارید، فقط شامپو را روی پوست سر، پخش کنید. ساقه مو نیازی به شامپو ندارد. در نهایت با یک نرم کننده مناسب، موها نرم و لطیف خواهد شد بدون اینکه نیازی به شانه زدن باشد.

شانه زدن موهای خیس به شدت، به موها آسیب می رساند. موی خیس حالت کشسانی بیشتری دارد و با همراه با شانه، کشیده می شود. تارهای مو تا حدی می توانند کشیدگی را تحمل کنند و اما کشیدگی بیش از حد موها، به هیچوجه ترمیم نخواهد شد. شانه زدن موها در حمام موجب می شود تا تارهای مو نازک و ضعیف بشوند. حتما متوجه شده اید که وقتی موها را در حمام شانه می نید، تعداد موهای ریخته شده خیلی بیشتر است.

اگر به دنبال نانو کراتینه مو هستید، برای تجربه یک تغییر باورنکردنی در موهایتان، به ما بپیوندید.

جلوگیری از وزی موها

موهای وز دچار شکستگی شده اند

آیا می دانستید که موها نیز دچار شکستگی می شوند؟ شکستن دست و پا و اعضای بدن چیز عجیب و غریبی نیست ولی در مورد موها اوضاع فرق دارد. عامل اصلی شکننده شدن موها، خشکی بیش از حد تارهای مو است. عوامل زیادی در این مورد دخالت دارند از رنگ های شیمیایی و مواد دکلره گرفته تا انواع شامپوهای بی کیفیت و سولفات دار، بافت مو را شکننده و آسیب پذیر می کنند.

موهایی که دچار شکستگی می شوند از همان نقطه شروع به ریزش و قطع شدن می کنند. آیا موهای بلندی دارید و موقع شانه کردن، موهای کوتاه و خورد شده در شانه می بینید؟ اینها همان موهایی هستند که قبلا آسیب دیده اند و موقع شانه زدن خورد می شوند. هر عاملی که موجب شکستگی موها شده را برطرف کنید زیرا به مرور حجم و تراکم موهای تان کمتر خواهد شد.

به عنوان پیشنهاد می توانید فاصله رنگ کردن موها و یا استفاده از مواد دکلره را طولانی تر کنید. در بین هر 2 تا 3 بار دکلره نیز، با پروتئین تراپی موها را تقویت کنید. به این ترتیب جلوی صدمه بیشتر به تارهای مو گرفته می شود و وز مو نیز تا جدود زیادی کنترل می شود. این شیوه درمان، کراتین مو را نیز بهبود می دهد و حالت مو شاداب و براق تر خواهد شد.

کاهش رطوبت ساقه مو

تارهای مو رطوبت کافی ندارند

علت وز شدن مو چیزی نیست جز از دست دادن رطوبت مو. وقتی موها رطوبت خود را از دست می دهد، خشک و وز می شود. اگر به تازگی احساس می کنید موهای تان وز شده، احتمالا لازم است تا رطوبت بیشتری به تارهای مو برسانید. نوشیدن آب به مقدار کافی برای سلامت اندام های داخلی و پوست و مو الزامی است. افرادی که مواد غذایی مناسب دریافت می کنند و به مقدار کافی آب می نوشند به ندرت با چنین مشکلی مواجه هستند.

رطوبت مو به علل مختلفی کاهش می یابد. شامپوی نامناسب، استفاده مداوم از دستگاه های حرارتی اتوی مو و سشوار، برخی داروهای شیمیایی، اشعه مستقیم نور خورشید، روشن کردن موها با مواد دکلره و …. از موردی هستند که به شدت رطوبت مو را کاهش می دهند. برای جبران کمبود رطوبت می توانید از انواع ماسک موی عمیق استفاده کنید. انواع ماسک موی آبرسان و مرطوب کننده را هفته ای یکبار روی موها استفاده کنید. ماسک مو به صورت آماده به فروش می رسد. این ماسک ها برای استفاده در حمام مناسب هستند. بعد از اینکه ماسک مو به مدت مشخصی روی موها ماند حتما باید موها را آبکشی کنید. ماسک موی خانگی نیز به راحتی قابل تهیه است و خودتان هم می توانید ماسک موی مرطوب کننده برای جلوگیری از وز مو را تهیه کنید.

موخوره علت وز شدن مو

علت وز شدن مو اینست که موخوره گرفته اید

موخوره یک مشکل رایج در بین همه سنین است. به خصوص اگر حالت وز در قسمت انتهای موها باشد، صد در صد موها دچار موخوره شده اند. به انتهای ساقه مو نگاه کنید. آیا در بین تارهای مو، بعضی موها دو شاخه یا چند شاخه شده اند؟ این حالت همان موخوره معروف است که خیلی از خانم های مو بلند را گرفتار کرده است. علت موخوره می تواند خشک شدن بیش از حد موها باشد اما در هر صورت این موخوره ها، عامل اصلی وز شدن موها در انتهای ساقه هستند.

موخوره به خودی خود از بین نمی رود در صورتی که بخش زیادی از موها دچار موخوره بشود چاره ای جز کوتاه کردن موها ندارید. حداقل 2-3 سانتی متر از بالای موخوره ها باید کوتاه شود. با روغن های طبیعی نیز می توانید جلوی موخوره و وز را بگیرید. چند قطره روغن نارگیل یا زیتون را در کف دست ریخته و با آن انتهای تارهای مو را ماساژ دهید. به این ترتیب اثری از وز و خشکی مو دیده نخواهد شد.

رفع وزی مو

دست زدن و بازی با موها، علت وز شدن مو است

دستکاری موها چه در هنگام خشک کردن موهای خیس و یا در حالت عادی، می تواند به شدت موها را وز و پف دار کند. قبل از اینکه موها خشک بشود نباید زیاد به موها دست بزنید. فرصت بدهید موها تقریبا خشک شود و بعد از شانه، کلیپس یا هر وسیله دیگری استفاده کنید. نکته جالب اینکه در اغلب موارد موها از قسمت پایین دچار وز می شوند. هر چقدر موها بلندتر باشد، قسمت بیشتری از مو در معرض خشکی و آسیب قرار می گیرد و وز می شود.

عادت بازی با موها را برای همیشه فراموش کنید تا موهایی سالم و شاداب داشته باشید. برخی از دخترهای جوان عادت دارند با قسمتی از موها بازی کنند. پیچیدن، لوله کردن، کشیدن، تاب دادن یا هر حرکت دیگری می تواند صدمات زیادی به ساقه مو برساند. هر نوع دستکاری دیگری همین مشکل را ایجاد می کند.

آیا موقع خشک کردن موها با حوله، خیلی موها را خشک می کنید؟ آیا موقع مرتب کردن موها، زیاد با آن بازی می کنید؟ هر چه بیشتر این کارها را ادامه دهید، روز به روز وز موها بیشتر می شود.

اگر موهای شما وز شده و نمی توانید آن را مرتب نگه دارید از یک مرکز تخصصی زیبایی مو کمک بگیرید. با روتین مراقبت از مو، ویتامین ها و املاح مورد نیاز مو را تامین کنید تا موهایی با طراوت و شاداب داشته باشید. هیچ چیز اتفاقی نیست با رسیدگی به موها و جلوگیری از آسیب و دمیج شدن مو می توانید کیفیت و ظاهر مو را حفظ کنید. اگر به مشاوره و راهنمایی برای تهیه محصولات مراقبت از مو نیاز دارید با سعیده درویش زاده تماس بگیرید. کلیه مشاوره های تخصصی سالن زیبایی و مراقبت از موی سعیده درویش زاده، ب رایگان ارائه می شود.

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط