علت خارش سر و ریزش مو
325

آیا خارش پوست سر منجر به ریزش مو می‌شود؟

چرا وقتی پوست سر شروع به خارش می کند، موها شروع به ریزش می کنند؟ به نظر می رسد خارش سر و ریزش مو یک ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر داشته باشند. معمولا با بروز یکی، دیگری هم خودش را نشان می دهد. هم خارش سر و هم ریزش مو هر دو از عارضه های آزار دهنده و گاهی نگران کننده هستند. هیچکس نمی خواهد پس از خاراندن سر، مشتی موی کنده شده را در دستان خود ببیند.

سوال اینجاست که آیا خارش پوست سر، ریزش مو را به دنبال دارد یا ریزش مو خود، عاملی برای خارش پوست سر است؟ برای پیدا کردن جواب این سوال ابتدا باید علت خارش سر شناسایی شود. برخی مشکلات پوست سر می تواند منجر به خارش های شدید بشود اما در مورد ارتباط این عارضه با ریزش مو، نیاز به بررسی بیشتری است.

چه بیماری هایی، پوست را دچار خارش می کنند؟

برای پیدا کردن ارتباط خارش سر و ریزش مو ابتدا به علل ایجاد کننده خارش پوست سر می پردازیم. به طور کلی برخی بیماری های پوستی می توانند التهاب پوست سر و به دنبال آن، خارش شدید در ناحیه را ایجاد کنند. در ادامه به عوامل به وجود آورنده پوست سر اشاره می کنیم:

درمان خارش سر و ریزش مو

  • درماتیت سبورئیک

این بیماری نوعی التهاب مزمن در پوست سر است که با قرمزی و خارش همراه است. این عارضه موجب پوسته شدن، پوست کف سر می شود و معمولا با شوره سر نیز همراه است. اگر دچار شوره سر هستید به پوست سر توجه کنید. آیا قرمزی و التهاب را در کف سر می بینید؟ در این صورت این یک شوره ساده نیست بلکه مربوط به درماتیت سبورئیک پوستی است که نیاز به درمان پزشکی دارد.

با خدمات نانو بوتاکس مو ما، موهایتان را تغذیه کنید و از تجدید جوانی آن ها لذت ببرید.

  • بیماری فولیکولیتیس

فولیکولیت یکی دیگر از عواملی است که خارش های شدید پوست سر را به دنبال دارد. در این عارضه فولیکول های مو دچار التهاب و در نهایت عفونت می شوند. عامل به وجود آورنده فولیکولیت (فولیکولیتیس) عفونت باکتریایی یا قارچی پوست سر است. در این بیماری شاهد برآمدگی های قرمز و یا جوش های سر سفید هستیم که فولیکول مو را احاطه کرده است. این برآمدگی ها چرکی و دردناک هستند و به شدت خارش ایجاد می کنند. در صورت درمان نشدن این عارضه، زخم های مزمن و سخت درمان بر روی پوست سر ظاهر می شود.

  • پسوریازیس

رایج ترین علل ایجاد خارش پوست سر است که بسیاری از افراد را درگیر کرده است. این بیماری در مراحل اولیه به راحتی قابل درمان است ولی در صورت عدم مداوا، زخم های پوستی بدی در کف سر، پشت گوش ها و گردن ایجاد می شود. این بیماری عود کننده است به این معنا ک پس از درمان کامل نیز امکان، عود مجدد پسوزیاریس وجود دارد.

البته تنها بیماری های پوستی نیستند که خارش سر و ریزش مو را به وجود می آورند. گاهی عوامل ساده محیطی نیز می تواند فرد را دچار چنین مشکلی کند

علل ایجاد خارش سر

علل ایجاد خارش سر و ریزش مو چیست؟

اگر به تازگی دچار خارش پوست سر شده اید علت را در محصولات بهداشتی مراقبت از مو جستجو کنید. آیا اخیرا از یک شامپوی جدید استفاده می کنید؟ برخی از محصولات شوینده می توانند تحریک های پوستی شدید ایجاد کنند. در این صورت پوست ناحیه مورد نظر ملتهب شده و به شدت دچار خارش می شود. این مورد به سادگی قابل شناسایی است و می توانید شامپو یا محصول بهداشتی جدید را عوض کنید.

حتی ریزش ناگهانی موها نیز می تواند به دنبال عوض کردن شامپوی همیشگی تان باشد. اگر از یک محصول بهداشتی رضایت دارید بهتر است اقدام به تعویض آن نکنید زیرا پوست سر و موهای تان با آن سازگاری پیدا کرده است.

برخی از آلاینده های محیطی نظیر گرد و خاک نیز می توانند خارش های موقتی پوست سر را ایجاد کنند. این خارش ها در اثر تحریک ناگهانی رخ داده و بلافاصله بعد از شستشوی موها برطرف می شود. برای مثال اغلب موارد باد های شدید همراه با گرد و غبار است و روی پوست سر و صورت نیز می نشیند.

اصولا هر ماده شیمیایی قوی می تواند خارش سر و ریزش مو را به وجود آورد از انواع رنگ مو گرفته تا لوسیون های محافظ مو و حالت دهنده های شیمیایی و …. همگی در این امر دخیل هستند. البته این مشکلات موقتی است و به اندازه بیماری های پوستی، فرد را دچار ناراحتی و آزردگی نمی کند. بدون دخالت تخصصی و پزشکی نیز مواردی از این دست قابل اصلاح هستند.

برای تهیه شامپوی مناسب با موهای تان با ما تماس بگیرید. کلینیک تخصصی احیا مو سعیده درویش زاده خدمات مشاوره ای رایگان ارائه می دهد.

ریزش موی ژنتیکی

راه های درمان خارش سر و ریزش مو

با توجه به عامل به وجود آورنده این مشکل، راه های درمان نیز متفاوت است. اگر شامپوی جدیدتان به اصطلاح به موهایتان نمی سازد یا خارش پوست سر و ریزش مو ایجاد کرده است چاره بسیار ساده است. خیلی راحت باقیمانده شامپو را دور بریزید و استفاده نکنید! معمولا با قطع استفاده از محصول شوینده مورد نظر، مشکل خارش سر و ریزش مو نیز برطرف می شود.

البته در مورد خارش های ناشی از بیماری های پوستی موضوع به این سادگی ها نیست. در صورت ابتلا به پسوزیاریس، درماتیت سبورئیک، بیماری فولیکولیتیس و سایر بیماری های عفونی با منشا قارچی و باکتریایی نیاز به درمان های تخصصی و پزشکی است. به طور کلی تشخیص عامل بیماری پوستی کف سر با پزشک متخصص است. در صورت تشخیص صحیح و به موقع، درمان بسیار سریع تر انجام می شود.

معمولا پس از شروع درمان های دارویی، روند خارش سر و ریزش مو نیز کاهش پیدا می کند. ادامه درمان به صلاحدید پزشک معالج تا زمان مشخص، الزامی است. در اغلب موارد با قطع درمان و عدم تکمیل پروسه درمانی، مشکلات پوستی برگشت خواهد کرد.

راه های درمان خارش سر و ریزش مو

داروهای موثر در درمان خارش سر و ریزش مو

در اغلب موارد ریزش موی موقت یا تلوژن افلوویوم در اثر ابتلا به بیماری های پوستی و عفونی کف سر ایجاد می شود. این بیماری ها با ایجاد اختلال در پوست سر، روند رشد مو را دچار اشکال می کنند. به این ترتیب تارهای مو وارد فاز تلوژن می شوند. در این فاز، ریزش موی ناگهانی رخ می دهد. این نوع ریزش مو بسیار نگران کننده است زیرا تعداد زیادی از تارهای مو به صورت ناگهانی از پوست سر جدا می شود.

این با وضعیت بدون تغییر در محصولات بهداشتی و یا نحوه رسیدگی به موها اتفاق می افتد و معمولا خود فرد علاوه بر خارش پوست کف سر، قرمزی و التهاب یا جوش های چرکی را نیز می تواند در پوست سر مشاهده کند. درمان های خانگی در مراحل پیشرفته بیماری پوستی به هیچوجه جوابگو نیست و تنها با کمک داروهای شیمیایی می توان مشکل را برطرف کرد.

استفاده از کتوکونازول در اشکال داروی خوراکی و پمادهای موضعی تا حدود زیادی التهاب ناشی از عفونت پوستی را برطرف می کند. لازم است تا به همراه مصرف دارو از شوینده های آنتی باکتریال نیز استفاده شود تا روند درمان سریع تر گردد.

داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی نظیر ایندومتاسین نیز در کنار مصرف سالیسیلیک اسید، سلنیوم سولفید و کول تار پروسه درمان را تکمیل می کنند. در مورد مصرف خوسرانه داروهای شیمیایی برای درمان بیماری های پوستی، جانب احتیاط را رعایت کنید. گاهی یک اشتباه می تواند به از دست رفتن کامل موها منجر شود. در حالت عادی هیچکدام از بیماری های پوستی، ریزش موی دائمی ایجاد نمی کنند و قابل درمان هستند. به محض شروع درمان خارش سر و ریزش مو نیز بهبود خواهد یافت.

عامل ایجاد عفونت پوستی در سر

آیا خارش پوست سر می تواند روند الگوی مردانه ریزش مو را سریع تر کند؟

الگوی طاسی یا ریزش موی ژنتیکی از شایع ترین علل، ریزش مو در مردان است. این نوع ریزش مو، منجر به از دست رفتن کامل موها خواهد شد. عامل به وجود آورنده این مشکل در ژن به ارث برده از والدین نهفته است. سایر موارد نقشی در ایجاد طاسی ژنتیکی ندارند. اگرچه برخی عوامل می توانند الگوی ریزش موی مردانه را سرعت بیشتری دهند ولی در اصل این نوع ریزش مو ارتباط به ژن ها دارد.

بیماری های پوستی کف سر هیچکدام قادر به ایجاد ریزش موی مردانه نیستند. در واقع الگوی ریختن موها در اثر عفونت پوست سر با الگوی مردانه ریزش مو کاملا متفاوت است. در بیماری های پوستی، موها به طور پراکنده و در همه قسمت های سر شروع به ریختن می کنند. اما در الگوی مردانه ریزش مو، شقیقه ها و پشت سر در معرض ریزش موی بیشتری قرار دارند.

ریزش مویی که در اثر بیماری های عفونی پوست سر و یا استفاده از شامپوی نامناسب ایجاد می شود، موقتی است. در صورتی که ریزش موی ژنتیکی از نوع ریزش های دائمی مو به حساب می آید. علم پزشکی در این زمینه پیشرفت های زیادی داشته است و می تواند تا حدودی موثر باشد. در این مورد کار زیادی از درمان های خانگی ساخته نیست اما داروهای زیادی برای کنترل ریزش مو، توسط پزشک تجویز می شود.

خارش سر و ریزش مو ارتباط مستقیم با هم ندارند. ممکن است گاهی دچار خارش پوست سر بشوید ولی موها دچار ریزش نشده باشد. برخی از شامپوها یا رنگ موها چنین عوارضی دارند و معمولا با قطع مصرف، مشکل برطرف می شود. در صورتی که خارش سر ادامه دار و شدید بود و هم زمان ریزش مو نیز با شدت زیادی دیده شد حتما مراجعه به پزشک الزامی است.

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط