فواید حنا برای مو و پوست سر
2,629

همه مضرات و فواید حنا برای مو و پوست سر

حنا درختچه ای با برگ های سفید و صورتی است که خواص دارویی فراوانی دارد.. قسمت های مورد استفاده گیاه، برگ های آن است که برای رنگ کردن مو و پوست استفاده می شود.. علاوه بر آن از پوست گیاه نیز روغن استخراج می شود که مورد مصرف درمانی دارد.. فواید حنا برای مو و پوست سر موجب شده تا بسیاری از افراد، این گیاه را به انواع رنگ موهای شیمیایی ترجیح بدهند.

از حنا برای رنگ کردن مو، ناخن، پوست بدن و موی ریش آقایان استفاده می شود. رنگ آمیزی دست ها و ناخن در هند و برخی کشورهای آسیایی محبوبیت زیادی دارد. به شرط استفاده از حنای واقعی، این رنگ قهوه ای و قرمز هیچ عارضه ای برای پوست ایجاد نمی کند.

برگ گیاه 3 ساله حنا، دارای قدرت رنگ دهی زیادی است. برگ های گیاه به صورت خشک شده و پودر حنا برای رنگ آمیزی موها استفاده می شود. این رنگ مو از دیرباز در بسیاری از کشورهای جهان و همچنین داخل ایران نیز طرفداران فراوانی دارد. طیف رنگ های حنا محدودتر از رنگ های شیمیایی است ولی با افزودن برخی مواد می توان تا حد کمی تنوع رنگی ایجاد کرد. در طب سنتی از مضرات و فواید حنا برای مو و پوست سر مطالب زیادی گفته شده است.

حنای مرغوب برای رنگ کردن مو

آیا حنا برای مو مفید است یا ضرر دارد؟

برخی افراد تصور می کنند که گیاه نمی تواند هیچ آسیبی به پوست و مو برساند. از این رو در رنگ کردن موها با حنا، جانب احتیاط را رعایت نمی کنند. برای مثال خرید محصولات تقلبی به عنوان حنای خالص می تواند عوارضی را بر روی پوست و مو به وجود آورد. در حنای تقلبی امکان مخلوط کردن برخی گیاهان دیگر با پودر حنا وجود دارد. برای مثال استفاده از گیاه پارافنیلین در ترکیبات حنا بسیار رایج است از اثرات جانبی این گیاه می توان به قرمزی پوست و التهاب اشاره کرد.

عموما این کار به دلیل کاهش قیمت محصول انجام می شود ولی کیفیت حنا را بسیار پایین می آورد. از طرفی مواد افزوده شده به حنا می تواند حساسیت و آلرژی را تشدید کند.همه فواید حنا برای مو و پوست سر مربوط به حنای طبیعی و خالص است. محصولات متفرقه و بی کیفیت در طب سنتی جایگاهی ندارند.

حنا فواید زیادی دارد اما این دلیل نمی شود که حنا را برای ساعات بسیار طولانی روی موها و پوست سر قرار دهید. همه رنگ های طبیعی دارای مدت زمان اثرگذاری مشخصی هستند. مدت زمان طولانی تر موجب افزایش جذب مواد مفید حنا نمی شود بلکه به پوست سر و موها، آسیب می رساند. اگر پس از رنگ کردن موها با حنا به خارش و التهاب پوست کف سر دچار می شوید احتمالا حنا را به مدت خیلی طولانی روی موها قرار داده اید.

 ظهور علائم آلرژیک از دیگر عوارض حنا است. حتی در حنای طبیعی و با کیفیت نیز امکان بروز این مشکل وجود دارد.  رنگ کردن موها با حنا باید در حد متعادلی باشد. چنانچه گیاه حنا پشت سر هم در هر بار استحمام استفاده شود حساس شدن پوست سر را در پی خواهد داشت. استفاده متعادل و حداکثر هفته ای یکبار هیچ عارضه ای ندارد.

اگر به دنبال نانو پروتئین مو هستید، با خدمات ما به سفری به سمت موهای سالم و درخشان بروید.

مهم ترین فواید حنا برای مو و پوست سر

مضرات و فواید حنا برای مو و پوست سر در بارداری

رنگ کردن موها با حنا یا طراحی نقش حنا در دست و پا بسیار رایج است اما یک گروه از خانم ها نباید از حنا استفاده کنند. مواد معدنی موجود در گیاه حنا از طرق پوست سر جذب می شود. طبق توصیه های پزشکی خانم های باردار نباید از حنا برای رنگ کردن موها استفاده کنند. مواد جذب شده از طریق خون به جنین منتقل می شود. در مورد خانم هایی که در دوران شیردهی نوزاد هستند نیز ممنوعیت هایی وجود دارد. برای جلوگیری از هر عارضه ناخوشایندی بهتر است در این مورد با پزشک مشورت کنید. در مورد استفاده از رنگ های شیمیایی و مواد دکلره کننده مو نیز محدودیت هایی وجود دارد.

فواید حنا برای مو و پوست سر

در طب سنتی مصارف گوناگونی از حنا دیده می شود ولی آنچه رایج است رنگ کردن مو با حنا است. حنا یک گیاه طبیعی با قابلیت رنگدهی به ساقه مو است. مواد رنگ دهنده در حنا، با نفوذ به لایه مرکزی مو، رنگ زیبا و جذابی روی موها به وجود می آورد. اغلب مردم این جنبه از خواص حنا را می شناسند و تصور می کنند حنا تنها یک گیاه رنگ دهنده است. لازم به ذکر است که حنا اثرات درمانی و بهبود دهندگی زیادی دارد. افرادی که از حنا برای رنگ کردن موها استفاده می کنند علاوه بر تغییر رنگ موها، شاهد تغییرات اساسی در کیفیت مو و پوست سر هستند. در ادامه به برخی از فواید حنا برای مو و پوست سر اشاره شده است:

خواص ضد میکروبی و آنتی باکتریال حنا

برگ های حنا قسمت قابل استفاده در تهیه رنگ مو هستند. گیاهانی که بیش از 3 سال دارند برای تولید پودر حنا مناسب هستند. پودر حنایی که از درختچه های حنا به دست می آید در تهیه رنگ موی طبیعی و گیاهی استفاده می شود. برگ های حنا دارای خواص ضد قارچی و ضد میکروبی نیز هستند. به این ترتیب می توان از حنا برای درمان بسیاری از بیماری ها و مشکلات پوست سر استفاده کرد.

حنا گذاشتن بر مو و پوست سر یک راه ساده برای درمان بیماری های پوست کف سر است. چنانچه منشا بیماری، عفونت های قارچی و باکتریایی باشد می توان با استفاده از حنا، به کلی مشکل را برطرف کرد. برای اخذ نتیجه بهتر لازم است درمان تا برطرف شدن کامل عامل بیماری ادامه داشته باشد.

نحوه استفاده از حنا

خواص ضد التهابی حنا

در طب سنتی از روغن حنا برای درمان عفونت های گلو و سر دردهای میگرنی و پاکسازی طحال و … استفاده می شود. این روغن خواص ضد استرس دارد و در درمان بی خوابی های ناشی از اضطراب، تاثیر شگفت انگیری دارد. افرادی که سالهاست به میگرن دچار هستند با استفاده از روغن حنا توانسته اند سردردهای کشنده را تا حد زیادی مهار کنند. در این مورد می توان از حنا به عنوان رنگ مو نیز استفاده کرد.

برگ های حنا دارای خواص ضد التهابی نیز هستند. اگر پوست سر دچار خارش و قرمزی باشد، موها را با حنا رنگ کنید. با همین ترفند ساده برای همیشه از شر التهاب پوست سر خلاص می شوید. حنا وست سر را خنک می کند و التهاب را فرو می نشاند. حتی اگر زخم هایی در پوست سر وجود داشته باشد می توان با حنا، زخم را درمان کرد.

فواید حنا برای مو و شپش سر

یکی از درمان های خانگی و بی ضرر برای از بین بردن شپش سر اینست که موها را حنا بگذارید. دو تا سه نوبیت پشت سر هم و در فواصل نزدیک، موها را حنا گذاشته و چند ساعت صبر کنید. در این مدت از کلاه رنگ برای مرطوب ماندن پوست سر استفاده کنید. به این ترتیب شپش و تخم آن از بین خواهد رفت. البته اگر رنگ قرمز حنا را دوست ندارید از روش های درمانی دیگر استفاده کنید. داروهای شیمیایی برای کنترل شپش توسط پزشک معالج تجویز می شود.

از بین بردن چربی پوست و مو

افرادی که موهای چرب دارند می توانند با استفاده از حنا، مشکل چرب شدن موها را به طور کلی برطرف کنند. حنا چربی اضافی پوست سر را کاهش می دهد. به این ترتیب موها نیز وضعیت بهتری خواهند داشت. در پوست سر تعداد زیادی غدد سباسه وجود دارد که با ترشح روغن و چربی، پوست سر را نرم و لطیف نگه می دارند. وقتی ترشح چربی بیش از حد مشخصی باشد، پوست سر به شوره سر چرب مبتلا می شود. موی سر این افراد نیز حتی با شستشوی روازنه، همواره چرب و روغنی است.

نکته: در افرادی که پوست و موی خیلی خشک دارند، حنا موجب خشک تر شدن موها می شود. برای جلوگیری از این مشکل حتما پس از رنگ کردن موها با حنا از روغن های گیاهی مثل روغن نارگیل و زیتون استفاده شود.

خواص حنا برای موهای چرب

دیگر فواید حنا برای مو و پوست سر

  • افزایش سرعت رشد مو
  • افزایش حجم و پر پشت شدن موها
  • جلوگیری از ریزش مو
  • تغذیه ریشه مو و پوست سر
  • تقویت ساختمان مو
  • کاهش وز و شکنندگی مو

نکات مهم در استفاده از حنا

نحوه صحیح استفاده از حنا اهمیت زیادی دارد. قبل از هر چیز باید بدانید که چه هدفی از این کار دارید. آیا پوست سر دچار خارش و التهاب است یا می خواهید رنگ موها را تغییر دهید؟

با افزودن برخی مواد به پودر حنا می توانید فواید آن را افزایش دهید. برای مثال ترکیب روغن خردل با حنا در جلوگیری از ریزش مو اثرات شگفت انگیزی دارد. همچنین با افزودن 3 تا 3 قاشق غذاخوری آب لیموی تازه به خمیر حنا می توانید موها را براق و خوشرنگ تر کنید.

هزاران سال است که بشر از فواید حنا برای مو و پوست سر ، استفاده کرده است. حنای مرغوب و با کیفیت اثرات درمانی فوق العاده ای دارد. اما در نظر داشته باشید که رنگ کردن موها با حنا یک تصمیم مهم است. معمولا نمی توانید موهای رنگ شده را با مواد شیمیایی، تغییر رنگ دهید. افرادی که موهای خود را با حنا رنگ کرده اند تا زمان رویش موهای جدید باید صبر کنند. برای از بین بردن اثرات رنگ حنا باید به آرایشگاه و سالن تخصصی مراقبت از مو مراجعه کنید. با استفاده از روش های تخصصی می توان تا حدودی رنگ را پاک کرد. البته در بهترین شرایط نیز رنگ بعدی همانی نیست که انتظارش را دارید.

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط