فولیکول مو چیست؟
321

فولیکول مو چیست و چه نقشی در سلامت موها دارد؟

برای رفع مشکلات موی سر، باید ساختمان مو را بشناسید. یک تار موی به ظاهر ساده دارای اجزا و سلول های متنوعی است که هر کدام عملکردی خاص دارند. فولیکول مو از مهم ترین اجزا در ساختار موی سر است که در تعامل با هورمون های بدن، سلول های ایمنی و نوروپیتیدها موجب رشد مو می شود. در این مطلب از فولیکول مو، نحوه رسیدگی و تقویت فولیکول ها و همچنین مواردی که منجر به آسیب رساندن به فولیکول می شود، مطالبی را می خوانیم.

عملکرد موی انسان همیشه مورد توجه محققین بوده است زیرا انسان در مقایسه با سایر پستانداران دارای بیشترین رشد طولی مو است. موی سر یک فرد در حالت طبیعی می تواند مقدار بسیار زیادی رشد کند و به لحاظ طولی، فوق العاده بلند شود. اگرچه هم اکنون افراد بسیار کمی دارای موهایی با رشد طولی شگفت انگیز هستند اما این ویژگی به طور ذاتی تنها در انسان دیده می شود.

عوامل زیادی روی عملکرد فولیکول مو تاثیر می گذارد که منجر به از دست دادن موها و یا توقف رشد مو می شود. موی سر از نظر زیبایی شناسی یکی از مولفه های بسیار مهم به حساب می آید و نقش تعیین کننده ای در ظاهر فرد دارد. علاوه بر زیبایی و جذابیت های ظاهری، موها حالت محافظت از پوست سر را نیز دارند. موها از پوست کف سر در برابر اشعه ماورابنفش خورشید محافظت می کنند. همچنین موی سر و بدن یک عایق حرارتی عالی در برابر گرما و سرما هستند. برخی از بیماری ها و ناهنجاری ها با تخریب فولیکول مو باعث از بین رفتن موها و ریزش مو می شوند.

فولیکول مو

فولیکول مو چیست؟

فولیکول در سراسر بدن انسان دیده می شود در واقع هر جایی که تار مویی دیده می شود، فولیکول هم وجود دارد. تنها در پوست کف سر حدود 100 هزار فولیکول مو مشاهده می شود. شکل ظاهری فولیکول در نژادهای مختلف، متفاوت است اما بودن آن قطعی است. فولیکول مو سوراخ های ریزی است که در محل اتصال تار مو با پوست کف سر، دیده می شود. این بخش کوچک مسئول ثابت ماندن مو در پوست سر است و وظایف بسیار مهمی را بر عهده دارد.

در حدود 20 سلول در لایه فولیکولی مو وجود دارد که هر کدام عملکردی کاملا متفاوت دارند. ساختار فولیکول مو شبیه به یک سوراخ تونل مانند است که در لایه بیرونی پوست( اپیدرم ) وجود دارد. مواد مغذی از طرق رگ های خونی در اختیار ریشه مو قرار می گیرد و همه اجزا از جمله فولیکول ها نیز مواد پروتئینی و املاح لازم را دریافت می کنند. رشد مو وابسته به سلامت فولیکول است.

به طور متوسط موی انسان، هر ماه حدود نیم اینچ رشد می کنند. سرعت رشد مو تحت تاثیر سن، جنس موها و سلامت کلی بدن است.. فولیکول های مو علاوه بر رشد موها، روی شکل ظاهری تارهای مو نیز تاثیر می گذارند. در واقع موهای فر، مجعد و یا صاف دارای فولیکول های با ظاهر یکسان نیستند. حتی این بخش در تعیین رنگ مو و ملانین و رنگ دانه ها نیز نقش دارد.

ملانین تحت تاثیر ژن ها قرار دارد ولی رنگدانه های ملانین مو در سلول های فولیکول مو ذخیره می شوند. اگر فولیکول ها وضعیت مناسبی نداشته باشند، ملانین مو نیز از دست می رود و روند سفید شدن موها افزایش خواهد یافت. به طور طبیعی این فرایند در سنین بالاتر اتفاق می افتد.

موهایتان را با پلکس تراپی مو ترمیم کنید و به آن ها حالت و حجم دلخواه ببخشید.

چرخه رشد مو

نقش فولیکول در چرخه رشد مو

ماهیت رشد مو به صورت دوره ای است. این چرخه دوره ای و معمولا منظم در سه مرحله کامل می شود. این مراحل به صورت پیوسته و به مرور اتفاق می افتند و به طور طبیعی نمی توان متوجه شد که هر تار مو در چه مرحله ای از فاز رشد قرار دارد. در ادامه به طور خلاصه هر یک از چرخه های سه گانه رشد مو، معرفی شده است.

فاز آناژن (رشد): این مرحله معمولا بین سه تا هفت سال طول می کشد. در طی آن موها شروع به رشد می کنند. هر کدام از تارهای مو به طور مستقل عمل می کنند و همه موها در آن واحد وارد فاز رشد نیستند.

فاز کاتاژن (انتقالی): مدت زمان فاز انتقالی بین یک تا چهار ماه هفته می کشد. در این مدت پیازهای مو پس از رشد برای ورود به فاز استراحت آماده می شوند. فولیکول مو کوچک تر شده و تقریبا 15 درصد از اندازه و قطر اولیه را از دست می دهد.

فاز تلوژن (استراحت): این مرحله بین سه تا چهار ماه طول خواهد کشید. در طی فاز استراحت موهای قبلی شروع به ریزش می کنند تا موهای جدید دوباره بتوانند رشد داشته باشند. در مرحله تلوژن فولیکول مو در حالت استراحت است و فعالیتی ندارد. به این ترتیب ساقه مو نیز هیچ رشدی نخواهد داشت. موهایی که در طول روز می ریزند وارد فاز استراحت شده اند.

تقویت فولیکول مو

مشکلات مربوط به فولیکول مو

وجود هر 3 بخش در چرخه رشد مو الزامی است. حتی در فاز تلوژن نیز فعالیت های سلول های زیادی رخ می دهد. برای اینکه موهایی سالم و شاداب داشته باشید لازم است تا فولیکول مو بعد از یک دوره فعالیت، مدتی استراحت داشته باشد. در یک زمان برخی از فولیکول ها در مرحله رشد قرار دارند در حالی که برخی دیگر از فولیکول ها وارد مرحله استراحت شده اند و رشد متوقف شده است.

تقریبا حدود 90 درصد از تارهای مو در مرحله آناژن و رشد قرار دارند و تنها حدود 10 درصد در حال استراحت هستند. تا وقتی که این چرخه با نظم خاص وجود داشته باشد هیچگاه شاهد کم پشت شدن موها نخواهیم بود. اگر مو از فولیکول مو خارج شود، در همان محل موی دیگری رشد خواهد کرد. اما در صورتی که فولیکول مو آسیب ببیند، تولید موی جدید متوقف می شود. در این صورت حجم و تراکم موها کمتر خواهد شد. ریزش موی شدید می تواند ناشی از درگیری فولیکول به بیماری و مشکلات زیادی باشد.

ریزش حداکثر 100 تار مو در طول یک روز طبیعی است ولی بیش از این مقدار نیاز به بررسی دقیق دارد. برخی موارد موجب می شوند تا فولیکول مو وارد فاز استراحت شود و ریزش مو را تشیدید می کنند از جمله این موارد:

  • آلوپسی آندروژنتیک یا طاسی الگوی مردانه
  • آلوپسی آره آتا بیماری خود ایمنی با ریزش موی توده ای
  • فولیکولیت یا التهاب فولیکول های مو
  • تلوژن افلوویوم نوعی ریزش موی موقتی

راه های تقویت فولیکول مو

برای داشتن موهای سالم و با کیفیت باید طول دوره آناژن و رشد مو را افزایش داد. هر چقدر فاز آناژن طولانی تر باشد، طول و تراکم موها نیز بیشتر می شود. با تقویت سلول های پایه فولیکول می توان فرایند رشد مو را افزایش داد. این کار چندان دشواری نیست ولی گاهی مشغله زندگی مانع از توجه به برخی امور ساده می شود. برای اینکه موهایی سالم، پر پشت و با رشدی سریع تر داشته باشید با این راه ها فولیکول مو را تقویت کنید.

تقویت موها در منزل

دریافت ویتامین ها و مواد مغذی

به طور مستقیم هیچ نوع ویتامین به تنهایی نمی تواند موجب رشد موها بشود. مصرف مواد غذایی متعادل و تغذیه غنی هم ویتامن ها و املاح ضروری را در اختیار ریشه مو قرار می دهد. مصرف مواد غذایی حاوی امگا 3 و 6، بیوتین ( B3)، روی، آهن و ویتامین D به تقویت فولیکول مو کمک می کند. در وعده های غذایی روزانه حتما همه مواد مورد نیاز بدن را قرار دهید تا نیازی به مصرف مکمل های غذایی نباشد.

ماساژ روغن های اساسی

یکی دیگر از مواردی که موجل تقویت فولیکول می شود ماساژ پوست سر با روغن طبیعی است. چند قطره روغن اساسی را در شامپوی خود بریزید و با آن موها را شستشو دهید. ماساژ روغن در پوست کف سر نیز راهکار ساده ای است که چندان وقت تان را نمی گیرد. با همین کار تا 40 درصد رشد موها بیشتر می شود.

دارو درمانی

در صورت ابتلا به بیماری های مو و پوست سر درمان های پزشکی الزامی است. مصرف پمادهای موضعی در درمان ریزش موی ناشی از عفونت و بیماری تاثیرات فوق العاده ای دارد. برخی از مواقع ریزش مو موقتی است و نیازی به درمان تخصصی ندارد ولی در صورت ادامه دار بودن ریزش ها و یا خارش و التهاب پوست سر، روند درمان پزشکی را به تاخیر نیندازید.

درمان های تخصصی در مرکز تقویت موی سعیده درویش زاده

مرکز تخصصی احیا مو سعیده درویش زاده با سال ها تجربه عملی، آماده رفع مشکلات موی سرتان است. در این مرکز متدهای روز دنیا برای تقویت و احیای موی آسیب دیده به کار گرفته می شود. تقویت موهای نازک و ضعیف، تقویت موهای دمیج و آسیب دیده، تقویت موی خشک و چرب به همراه ده ها راهکار جدید برای ترمیم آسیب های مو بخشی از خدمات سالن زیبایی موی تخصصی است.

خدمات مش و هایلایت و انواع رنگ موی کلاسیک، فنتزی و فشن از جدیدترین آلبوم های روز دنیا پذیرفته می شود. پس از تقویت موها و دریافت خدمات حرفه ای و تخصصی می توانید جهت استفاده از سایر خدمات، هماهنگ کنید.

بدین وسیله به اطلاع می رساند که این مرکز خدمات مشاوره رایگان برای کلیه مراجعین در نظر گرفته است. با هماهنگی قبلی می توانید از مشاوره های تخصصی جهت تهیه محصولات بهداشتی و … استفاده کنید. این مرکز در همه ایام سال جوابگوی مراجعین محترم است.

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط