مراقبت از مو در دوران بارداری
352

روش های مراقبت از مو در دوران بارداری!

تغییر هورمون ها در دوران بارداری عامل اصلی تغییر در طبیعت موی مادران آینده است. در دوران بارداری موی برخی از خانم ها، براق تر و ضخیم تر از قبل می شود. این در حالی است که برخی دیگر از خانم ها با ریزش مو و کاهش حجم مو مواجه می شوند. حتی اگر تصور می کنید رشد و بافت مو در بارداری کاملا خوب است نیز امکان ریزش و آسیب به موها، بعد از زایمان وجود خواهد داشت. با توجه به مشکلاتی که بارداری برای موهای یک خانم به وجود می آورد، هر مادری باید با روش های مراقبت از مو در دوران بارداری آشنا باشد. به این ترتیب، دیگر نگرانی بابت از دست دادن حجم موها یا اختلال در رشد و دیگر آسیب های مو وجود نخواهد داشت.

نگرانی برای از دست دادن موها و یا ایراد در بافت و ضخامت موها، دوران شیرین بارداری را با استرس و ناراحتی همراه می کند. به جای اینکه نگران مشکلات موها باشید از این دوران، لذت ببرید. دوران بارداری یکی از خاطره انگیرترین ایام برای همه خانم هااست و باید با آرامش و نشاط توام باشد. اگر هم اکنون منتظر به دنیا آمدن طفلی هستید، قبل از به دنیا آمدن فرشته کوچک تان برای موها چاره ای بیندیشید. این مطلب نکات مهمی را یادآوری می کند که در حفظ و زیبایی موها به بانوان باردار کمک خواهد کرد.

مراقبت از موها در بارداری

هر تار مو از دو بخش ساقه و ریشه تشکیل شده است. ریشه در زیر پوست قرار دارد. به جز کف دست و پاها، همه بدن از مو پوشیده شده است. کیفیت این موها در نقاط مختلف، یکسان نیست. موهای سر، بخش ساقه مو هستند. اصلی ترین تفاوت ساقه و ریشه در سلول های آن است. سلول های ریشه دارای حیات بوده و زنده هستند. این در حالی است که ساقه مو فاقد سلول ای زنده است. از این رو، هر فردی می بایست در حفظ ساقه مو و ریشه مو توام بکوشد. توجه به ساقه موها بدون در نظر گرفتن ریشه نمی تواند چندان اثری داشته باشد.

همچون دیگر ویژگی های ظاهری، موها نیز تحت تاثیر ژنتیک هستند و از اجدادمان به ارث رسیده اند. رنگ موها، ضخامت، حالت مو و کیفیت آن در افراد مختلف دارای تفاوت هایی است. از نظر رشد مو نیز نمی توان یک روند ثابت را در نظر گرفت. رشد موها به صورت دوره ای و چرخه ای با نوسان همراه است. حتی فصول گرم و سرد نیز می توانند در روند رشد موها، تغییر ایجاد کنند. تغییر موها در بارداری نیز یکی از همین موارد است که تا حدود زیادی طبیعی تلقی می شود. برای مراقبت از مو در دوران بارداری ابتدا با روند و چگونگی این تغییرات آشنا می شویم.

مراقبت از مو در بارداری

تغییرات مو در دوران بارداری

بدون اغراق زیبایی، شفافیت، تغییر حالت موها و … از مزایای بارداری است که اکثر خانم ها از آن راضی هستند. اگر در این گروه قرار دارید از خوش شانس بودن خود لذت ببرید. اما همه خانم ها شانس برخورداری از موهای زیبا در طی دوران بارداری را ندارند. به طور طبیعی چرخه رشد موها به دلیل تغییرات هورمونی در اغلب خانم ها فعال است.

به این ترتیب تقریبا 90 درصد از موها در دوره رشد هستند و تنها 10 درصد از موها در دوره استراحت به سر می برند. بیشترین آسیب به موها، پس از زایمان است که موها به شدت شروع به ریزش می کنند. با اتمام بارداری در حدود 100 تار از موهای مادران در طول یک شبانه روز، می ریزد. این مقدار کاملا طبیعی است و به دلیل خونریزی ها و کمبود مواد مغذی در بدن، رخ داده است. اما بیش از این مقدار ریزش اصلا حالت عادی ندارد و باید تحت درمان سریع پزشکی قرار گیرد.

راه های مراقبت از مو در دوران بارداری

برای اینکه موها بعد از زایمان دچار مشکل نشود لازم است تا در طول دوران بارداری از موها مراقبت کنید. این کار چندان دشوار نیست و با راهکارهای بسیار ساده ای می توان کیفیت موها را حفظ کرد. به عنوان اولین و مهم ترین گام باید روی وضعیت تغذیه، بررسی کنید. تغذیه ضعیف عامل اصلی کمبود املاح در بدن و به دنبال آن ریزش موهای سر است. حتی افرادی که رژیم های غذایی سخت را اجرا می کنند نیز با ریزش مو مواجه می شوند. در نظر داشته باشید که اکنون فرزندی که در شکم دارید، مواد مغذی مورد نیاز را از بدن مادر امین می کند پس به وضعیت تغذیه خود بیشتر رسیدگی کنید تا هم فرزندی سالم به دنیا بیاورید و هم کیفیت موها و پوست سالم باقی بماند. در ادامه برخی از روش های موثر در حفظ سلامت موهای مادران باردار را معرفی می کنیم.

شستشوی مو در دوران بارداری

حفظ بهداشت پوست و مو در بارداری اهمیت زیادی دارد. توصیه می شود موها را با شامپوهای گیاهی و یا شامپوی ملایم شستشو دهید. باقیماندن چربی روی پوست سر یکی از مواردی است که ریزش موها را تشدید می کند. در ریشه مو غدد چربی قرار دارند که مسئول مرطوب نگهداشتن موها هستند. ترشح زیاد چربی در دوران بارداری، موهای مادر را مستعد چرب شدن زود هنگام می کند. ساختمان مو طوری است که در حالت عادی ترشح غدد چربی در حد نرمال است اما در دوران بلوغ و یا به هنگام بارداری، میزان ترشح چربی بسیار بیشتر می شود.

شستشوی موها در دوران بارداری

از طرفی برخی از خانم ها علاقه زیادی به رنگ کردن موها دارند. رنگ مو و اکسیدان و دکلره مو یکی از عوامل ایجاد خشکی و شکنندگی موها و شوره سر به حساب می آید. در نظر داشته باشید که رنگ مو به بافت ساقه وارد می شود و می تواند موجب آسیب به جنین بشود. در این مورد هنوز تحقیقات ادامه دارد ولی بهتر است برای حفظ سلامت جنین از رنگ کردن موها در دوران بارداری خودداری کنید. به این ترتیب موها در معرض شکنندگی و موخوره قرار نمی گیرند. شامپوهای قوی و اکسیدان و رنگ های شیمیایی از مواردی که هستند که موهای مادر باردار را در معرض خشکی بیش از حد و اسیب قرار می دهند.

اگر به دنبال ویتامینه پوست سر چرب هستید، با استفاده از خدمات ما، به پوست سرتان تازگی و سلامتی ببخشید.

مراقبت از مو در دوران بارداری با ماساژ

ماساژ بدن به کاهش دردهای عضلانی خانم های باردار و همچنین ریلکس کردن، کمک می کند. این را تقریبا همه افراد می دانند اما آیا می دانستید که موها نیز نیاز به ماساژ دارند؟ ماساژ موها و پوست سر در خون رسانی بهتر به ریشه مو و در نتیجه رشد بهتر مو کمک می کند. مواد مغذی به همراه خون به ریشه می رسد و کیفیت و حالت موها بسیار بهتر می شود. شاید ماساژ موها برای مادران باردار کار دشواری باشد. به خصوص در ماه های اخر لازم است تا از همسر خود کمک بگیرید و موها را ماساژ دهید.

برای اینکه تاثیر ماساژ موها بیشتر شود از روغن های گیاهی مناسب، استفاده کنید. روغن زیتون، روغن بادام و نارگیل از بهترین روغن ها برای حفظ سلامت موها هستند. روغن های طبیعی هیچ آسیبی به مادر باردار و جنین وارد نمی کنند و ساقه موها را شاداب و با نشاط نگه می دارند. دو راه برای ماساژ روغن روی موها وجود دارد:

الف- پیش از استحمام

مقداری روغن را با توجه به حجم موها در کاسه ای ریخته و آن را روی کتری قرار دهید. بخار کتری باعث گرم شدن روغن می شود. حالا روغن گرم را با دست روی موها و پوست سر ماساژ دهید. سپس موها را با کلاه رنگ بپوشانید. از یک روسری برای گرم ماندن روغن استفاده کنید. یک تا دو ساعت بعد موها را با شامپوی ملایم شستشو دهید. نیازی نیست چند دست شامپو بزنید تا روغن کامل پاک شود.

شانه زدن به مو در دوران بارداری

ب-پس از استحمام

موها را پس از شستشو و آبکشی، با حوله خشک کنید. تنها آب اضافی موها را بگیرید و نیازی به خشک کردن کامل موها نیست. در حدی که آب از موها نچکد کافی است.اکنون چند قطره روغن را کف دست ریخته و با آن ساقه موها را ماساژ دهید. انتهای ساقه را با روغن آغشته کنید. به پوست سر روغن نزنید. به این ترتیب نیازی به شستن موها نیست و می توانید فردا موها را بشویید.

ماسک موی مناسب برای خانم های باردار

برای مراقبت از مو در دوران باردرای از شانه استفاده کنید. موهای شلخته و بی نظم، برای مادر باردار یک هشدار جدی است. این موها نشان می دهد که حتی از شانه زدن به موها نیز خوددرای کرده اید. برای جلوگیری از ریزش موها از شانه های دندانه درشت استفاده کنید. شانه و برس مناسب می توانند تا حدود زیادی کیفیت موها را حفظ کند اما لازم است تا هر هفته یا 15 روز یکبار از ماسک مو نیز استفاده کنید. با توجه به نوع و جنس مو یک ماسک مناسب را انتخاب کنید. می توانید از ماسک های مختلف و متنوع نیز بیشترین بهره را ببرید. برای اینکه مواد مضری در ماسک نباشد از محصولات طبیعی استفاده کنید. از سرم مو چند منظوره هم می توانید برای تقویت و آبرسانی به موها استفاده کنید.

ماسک زرده تخم مرغ یکی از بهترین انواع ماسک مو در دوران بارداری است. با توجه به حجم موها و بلندی آن از یک تا دو عدد زرده تخم مرغ استفاده کنید. زرده ها را با چنگال هم بزنید تا به صورت کرم و یک دست در آید. حالا ماسک را روی موها اعمال کنید. با دست هم می توانید ساقه های مو را با ماسک زرده تخم مرغ آغشته کنید. ماسک آلوئه ورا و عسل نیز عالی است حتما یکبار امتحان کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط