253

پروتئین مو چیست و چه نقشی در سلامت موها دارد؟

برای داشتن موهای سالم و درخشان، مصرف مواد مغذی ضروری است. فقر غذایی و رژیم های سخت و فقیر، تاثیر فراوانی در کیفیت موهای سر دارد. در ساختمان مو دو بخش ریشه و ساقه وجود دارد. ریشه، بخش زنده و فعال مو است و نیاز به ویتامین ها، املاح و مود مغذی دارد. چنانچه مواد ضروری در اختیار بدن قرار نگیرد ریشه مو ضعیف شده و تاثیر آن در ساقه مو به وضوح قابل رویت است. کمبود املاح مورد نیاز و پروتئین مو آسیب جدی به ساقه و ساختار موها می زند به حدی که کیفیت و شکل ظاهری موها نیز دچار تغییر می شود.

پروتئین مو چیست؟

گاهی با نگاه کردن به موها متوجه شکستگی و موخوره می شوید. شرایط محیطی و عواملی مثل رنگ کردن و دکلره موها ، استفاده زیاد از سشوار و اتوی مو موجب آسیب به ساقه موها می شود. اغلب خانم ها برای بهبود وضعیت موها از انواع و اقسام روش های درمانی استفاده می کنند در صورتی که شاید رسیدگی به ریشه موها به فراموشی سپرده شده باشد.

ریشه مو بخش حیات بخش و زنده مو است پس برای حفظ سلامت مو باید برای تغذیه و کیفیت آن، اهمیت بیشتری قائل شوید. کراتین ماده اصلی تشکیل دهنده ساختار مو است. برای اینکه موهایی شاداب و با نشاط داشته باشید باید در وعده های غذایی، پروتئین مصرف کنید تا کراتین مورد نیاز ریشه و ساقه مو تامین شود. فقر پروتئین موجب می شود که موها نیز پروتئین مورد نیاز را دریافت نکنند.

کراتین (Keratin) دارای ساختاری پروتئینی است و در بافت بسیاری از جانداران وجود دارد. کراتین ماده ای سخت و بسیار مقاوم است و موجب استحکام موها و افزایش ضخامت ان می شود.

پروتئین درمانی

کمبود پروتئین چه تاثیری در مو دارد؟

پروتئین در دو نوع حیوانی و گیاهی موجود است. پروتئین حیوانی کامل ترین نوع پروتئین به حساب می آید و در کراتین سازی موها تاثیر بیشتری دارد. به طور کلی در غلات، مغزها، دانه ها و برخی گیاهان نیز پروتئین وجود دارد ولی کیفیت پروتئین حیوانی به مراتب بیشتر است. برای اینکه موها وضعیت مناسب تری داشته باشند لازم است تا به طور مرتب و روزانه این ماده مغذی، مصرف شود.

کمبود پروتئین به مرور آسیب جدی به اندام ها و ارگان های داخلی بدن می زند اما قبل از همه می توانید فقر پروتئین را در پوست و مو مشاهده کنید. فقر پروتئین مو به قدری آشکار است که وضعیت و حالت مو در فرد به کلی تغییر می کند. کاهش ضخامت تارهای مو، نازک شدن و شکنندگی مو، خشکی بیش از حد و حتی موخوره می تواند بازتاب عدم مصرف پروتئین در جیره مواد غذایی باشد.

سلول های تولید کننده کراتین ( پروتئین مو) به طور مداوم از بین می روند و با سلول های جدید جایگزین می شوند بنابراین لازم است تا به طور دائم پروئین حیات بخش در اختیار موها باشد. برای مثال اگر در کودکی و نوجوانی پروتئین مصرف کنید، برای تمام عمر کافی نیست و می بایست روند مصرف پروتئین دائمی و مستمر باشد.

برای بهبود کیفیت موها و جنس مو، هر چه سریع تر در سبک زندگی خود تغییر ایجاد کنید. مصرف مواد مغذی و غنی از پروتئین ساده ترین راه برای برخورداری از موهایی سالم و پر پشت است. در کنار سبک زندگی سالم، استفاده از ماسک های مغذی نیز می تواند کراتین مورد نیاز ساقه مو را تامین کند. در مراکز زیبایی از روش های پروتئین درمانی برای تغذیه موها استفاده می شود.

پیشنهاد مطالعه: خواب چگونه بر موها تاثیر می گذارد؟

پروتئین درمانی چیست؟

پروتئین درمانی روشی برای ترمیم موهای آسیب دیده است که در آن شیارهای مو به طور موقت با برخی مواد پر می شود. با استفاده از این شیوه می توان رطوبت مورد نیاز موها را تامین کرد و موهای زبر و بد حالت را به وضعیت شاداب و زنده برگرداند. با پروتئین درمانی مو، مواد لازم و مغذی در اختیار مو قرار می گیرد و شکنندگی و خشکی موها برطرف می شود. برای نتیجه گیری هر چه بهتر از این شیوه درمانی توصیه می شود حتما پروتئین را در رژیم غذایی خود وارد کنید.

پروتئین درمانی به شیوه ای که در مراکز زیبایی و بهداشتی انجام می شود هزینه زیادی دارد. این روش کاملا تضمین شده و البته موقتی است. مادامی که وضعیت تغذیه فرد، بهبود پیدا نکند موهای سالم از ریشه ها رشد نخواهد کرد. حداقل 6 ماه پس از تغییر در نحوه تغذیه، تاثیرات شگفت انگیز پروتئین در موها دیده می شود.

با استفاده از ماسک موی مغذی نیز می توانید پروتئین مورد نیاز موی سر را تامین کنید. این ماسک ها در کنار تغذیه مناسب، عملکرد بهتری دارند و وضعیت موها را بهبود می دهند.

پروتئین موی ما به موهای شما انرژی می ‌دهد و آنها را تقویت می ‌کند تا به زیبایی و سلامتی دلخواه دست یابید.

نقش پروتئین در موها

تامین پروتئین مو با ماسک های خانگی

آیا موهایی بدحالت و کدر دارید؟ موهای خشک، زبر و مات، فریاد می زند که رسیدگی به موها درست نیست. اگر به تازگی دچار این مشکلات شده اید سریع دست به کار شوید. نادیده گرفتن خشکی بیش از حد موها، کدر و زبر بودن موها، موجب می شود که خیلی زود موخوره و مشکلات جدی تری به سراغ تان بیاید. در این صورت دیگر چاره ای به جز کوتاه کردن موها باقی نمی ماند. قبل از اینکه باقیمانده موها را نیز از دست بدهید برای درمان اقدام کنید. در ادامه موثرترین ماسک پروتئین مو و طرز تهیه آن را آموزش می دهیم.

  • تقویت پروتئین مو با ماسک موز، عسل و روغن نارگیل

اگر می توانید از خدمات پروتئین درمانی در سالن های زیبایی استفاده کنید، با استفاده از موادی که در خانه دارید موها را درمان کنید. یکی از قوی ترین ماسک های پروتئین مو را با استفاده از موز، عسل و روغن نارگیل تهیه کنید. این مواد خوراکی می تواند پروتئین مورد نیاز را در اختیار ساقه مو قرار دهد و خشکی و شکنندگی موها را به طور کامل از بین برود.

برای تهیه این ماسک به سه عدد موز، دو قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل نیاز دارید. با توجه به حجم و بلندی موها مقدار مواد اولیه تغییر می کند و این میزان ثابت نیست. مواد را در مقداری تهیه کنید که برای یک بار ماسک مو کافی باشد. پس از یکبار، اندازه ها دست تان می آید پس برای شروع روی همین مقدار، تمرکز کنید. در صورت کم یا زیاد بودن می توانید در نوبت بعدی، اندازه ها را درست در نظر بگیرید.

طرز تهیه ماسک مو

برای درست کردن این ماسک به موز رسیده و تقریبا له شده نیاز دارید. عسل موجود در این ماسک باید کاملا طبیعی باشد. عسل های مصنوعی و کارخانه ای چندان کارایی ندارند و مواد مناسب را در اختیار موها قرار نمی دهند. توصیه می شود از روغن نارگیل بکر که به شیوه پرس سرد تهیه شده ، استفاده کنید. روغن نارگیل خالص و مرغوب برای سلامت موها، بهتر عمل می کند.

همه مواد را در مخلوط کن ریخته و هم بزنید. هم زدن را تا وقتی که مواد به صورت خمیر در آید، ادامه دهید. اکنون یک ماسک موی خمیری شکل و سبک در اختیار دارید. در صورت سفت بودن خمیر از یک تا 2 قاشق آب برای نرم کردن آن استفاده کنید.

پروتئین مو چیست؟

 

طریقه استفاده از ماسک پروتئین مو

ماسک را روی موهای تمیز استفاده کنید تا نتیجه بهتری داشته باشد. این ماسک هیچ آسیبی به پوست سر و ریشه موها نمی رساند و می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. برخلاف ماسک های شیمیایی، هیچ محدودیتی در استفاده از ماسک موی خانگی در دوران بارداری و شیردهی نیست.

ابتدا موها را شانه بزنید تا گره مو باز شود. حالا با استفاده از شانه موها را به چند بخش کوچکتر تقسیم کنید. با استفاده از دست می توانید ماسک مو را به موها بمالید. از ریشه تا نوک ساقه مو را به ماسک خانگی دست سازتان آغشته کنید. این کار را روی همه بخش های جدا شده، انجام دهید. پس از اتمام کار با استفاده از کف دست، موها و کف سر خود را کمی ماساژ دهید تا مواد به خوبی جذب مو و پوست سر بشود.

این ماسک به مدت 30 دقیقه تا یک ساعت روی موها باقی می ماند. روی موها را با کلاه رنگ، بپوشانید و در این مدت استراحت کنید. بهتر است علاوه بر موها، بدن را نیز ریکاوری کنید. پس از این زمان، موها را با آب گرم ( نه خیلی داغ) تمیز کنید و به روال همیشگی با شامو و نرم کننده شستشو دهید

  • پروتئین درمانی با سس مایونز و آووکادو

برای تهیه این ماسک مو به یک آووکادوی رسیده نیاز دارید. گوشت میوه را جدا کرده و با چنگال له کنید. آووکادو به راحتی با چنگال نرم می شود حالا 2 قاشق سس مایونز را به آووکادو اضافه کنید. با چنگال مواد را هم بزنید تا به خمیری نرم و لطیف دست پیدا کنید. این خمیر یک ماسک موی خانگی برای تامین پروتئین مو است که عملکرد خوبی دارد.

بقیه مراحل کار در مرحله قبل توضیح داده شده است. موها را با ماسک مو آغشته کرده و پس از استراحت، موها را شستشو دهید. در نهایت اجازه دهید تا موها به طور طبیعی، خشک شود. استفاده از اتوی مو و سشوار اصلا توصیه نمی شود. برای بهبود مو لازم است تا هفته ای یک بار، از ماسک مو استفاده کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط