برق مو چیست؟
2,349

برق مو چیست؟ چرا موها به پرواز در می آیند؟

موهای سالم دارای درخشندگی خاصی هستند. این درخشش نشان دهنده طراوت و شادابی مو بوده و خیلی هم خوب است. اما نوعی برق مو وجود دارد که نه تنها چیز جالبی نیست بلکه گاهی آزار دهنده نیز می شود. این برق ناشی از بار الکتریکی و وجود الکتریسیته ساکن در مو است. وقتی موها به این حالت در می آیند، دیگر به هیچوجه سر سازگاری ندارند و به سمت بالا، پرواز می کنند. پرواز موها پدیده ای رایج است که اغلب افراد گاه و بیگاه آن را تجربه می کنند.

اگر تجربه سوار شدن بر سرسر های پلاستیکی را داشته باشید حتما برق گرفتگی مو را نیز تجربه کرده اید. معمولا کودکانی که با وسایل بازی در پارک ها، مشغول هستند قیافه بامزه ای پیدا می کنند زیرا موهای شان به پرواز در آمده و صحنه خنده داری ایجاد کرده است. حالا تصور کنید برای یک جلسه کاری مهم، ساعت را کوک کرده اید که به موقع به قرار، برسید. در این وضعیت خود را در آینه نگاه می کنید و این بار موهای خودتان دچار الکتریسیته شده است.

راه های ساده ای برای خلاص شدن از پرواز موها وجود دارد. برخی راه ها برای جلوگیری از الکتریسیته در مو است و برخی دیگر برای تخلیه این برق از روی موها کارایی دارد. بهترین راه اینست که از ابتدا اجازه ندهید، موها دچار برق و الکتریسیته شود.

تخلیه الکتریسیته مو

راه های خلاص شدن از برق مو

تماس موها با اجسام دیگر می تواند باعث تبادل الکترونی بین آن مو و جسم مورد نظر بشود. در حقیقت حتی کلاه و شانه سر هم می توانند علت ایجاد برق مو باشند. موها در اثر برخورد با دریافت یک الکترون اضافی ، به وضعیتی در می آیند که اصلا قابل کنترل نیستند. به دلیل اینکه استفاده از کلاه در فصل زمستان بیشتر است شاید این پدیده را در روزهای سر سال، بیشتر شاهد باشیم اما علت اصلی مالش کلاه روی موهاست نه سردی هوا.

هوای خشک نیز در انتقال بارهای الکترونی، بهتر عمل می کند در آب و هوای مرطوب به ندرت موها به پرواز در می آیند. در زمستان به دلیل روشن شدن بخاری و دستگاه های گرم کننده در ساختمان، رطوبت هوا به شدت کم می شود. اگر یک کتری روی بخاری قرار دهید، رطوبت هوا حفظ خواهد شد. در این صورت علاوه بر اینکه جلوی پرواز موها را گرفته اید از ابتلا به بیماری های ویروسی و عفونی نیز پیشگیری می شود. افرادی که در خانه از دستگاه بخور استفاده می کنند کمتر به بیماری های فصلی نظیر سرما خوردگی دچار می شوند و هیچوقت با برق مو نیز روبرو نمی شوند.

موهایی که مستعد پرواز هستند بدون تردید رطوبت کمی دارند. اگر عادت دارید موها را با دستگاه های حرارتی، به شدت خشک کنید ساقه های مو آسیب می بیند. در واقع رطوبت ساقه مو به طور کامل از بین می رود و موها دچار موخوره و خشکی و شکنندگی می شوند. چنین مویی به سادگی با برخورد به هر جسمی دچار الکتریسیته می شود. بنابراین ساده ترین راه برای خلاص شدن از برق مو اینست که خشکی بیش از حد مو را درمان کنید.

ریزش موهایتان را با خدمات ویتامینه ریزش مو ما کاهش دهید و موهای پر حجمی داشته باشید.

خلاص شدن از پرواز مو

برق مو را زمین گیر کنید

الکتریسیته ساکن نتیجه تجمع بار الکتریکی در یک مکان خاص است. وقتی الکترون ها از طریق اصطکاک توسط موادی مانند شانه و برس، کلاه یا انواع خاصی از پارچه رها می شوند، این الکترون ها ولتاژ ایجاد می کنند و موها احتمالاً جریان الکتریکی را به خود جلب می کند، که ما آن را به عنوان یک شوک استاتیک احساس می کنیم. برای تخلیه این الکتریسیته باید از تجمع الکترون ها در بدن جلوگیری کنیم.

ساده ترین راه برای دفع الکتریسیته ساکن از بدن ، منتظر ماندن آن است. اگر احساس کردید که موهایتان بلند می شود ، می توانید آرام بنشینید. با متوقف کردن اصطکاک که باعث ایجاد تجمع الکترون می شود ، الکتریسیته ساکن در عرض چند دقیقه به طور طبیعی پراکنده می شود.

سریعترین راه برای از بین بردن الکتریسیته ساکن در بدن این است که اجازه دهید برق همان کاری را که می خواهد انجام دهد . تخلیه از بدن به داخل زمین یک راه سریع برای خلاص شدن از برق مو است. برای این کار ، هر ماده رسانایی را که از سطح زمین جدا نشده باشد می توان به کارتان بیاید.

برای مثال وقتی بیرون از منزل هستید می توانید یک تیر فلزی  یا میله را لمس کنید. همچنین با در آوردن کفش و جوراب و ایستادن روی زمین، به خودی خود الکتریسیته ساکن بدن به زمین تخلیه می شود. شاید در آوردن جوراب ها در خیابان کمی عجیب باشد، در این صورت می توانید به دستگیره درب یا هر وسیله مشابهی دست بزنید. نتیجه در هر صورت همانی است که می خواستید.

الکتریسیته در موها

الکتریسیته را دور کنید

برای جلوگیری از تجمع الکتریسیته ساکن ، اقداماتی را برای کاهش میزان اصطکاک احتمالی در یک فضای مشخص انجام دهید. یکی از ساده ترین راه ها برای این کار استفاده از مرطوب کننده بر روی پوست خشک است ، به ویژه در زمستان که هوای خشک و سرد به الکترون ها اجازه می دهد تا راحت تر حرکت کنند. همچنین می توانید از یونیزر برای ایجاد تعادل الکترونیکی از دست رفته در یک اتاق و جلوگیری از تجمع استاتیک استفاده کنید.

اگر لباس شما مشکل دارد ، میزان استفاده از پلی استر و نایلون را به حداقل برسانید. در بسیاری از موارد تنها با تعویض لباس و پوشیدن البسه از الیاف طبیعی، مشکل پرواز موها به کلی برطرف خواهد شد.

ورق‌های خشک کن (dryer sheet) با خود حمل کنید

شاید قدری عجیب باشد که همیشه در جیب لباس تان از این ورقه ها داشته باشید. اما این ترفند ساده و کم هزینه می تواند مشکل برق مو را به طور کلی برطرف کند. ورق خشک کن در تخلیه بار الکتریکی مو و لباس موثر است. هر وقت متوجه شدید موها به پرواز در آمده، کاغذ را روی موها بکشید. این کار را به آرامی انجام دهید تا بار الکتریکی تخلیه شود و موی سرتان به پرواز در نیاید. بد نیست این کاغذ را روی لباس هم بکشید تا در صورتی که الیاف مصنوعی دارد، برق لباس هم گرفته بشود.

از شانه های پلاستیکی استفاده نکنید

استفاده از شانه و برس پلاستیکی بر روی موها می تواند باعث ایجاد الکتریسیته ساکن شود. دقیقاً مانند همان ترفند قدیمی که مالش بادکنک روی موها، الکتریسیته ساکن ایجاد می شود. توصیه می شود که به برس ها و شانه های ساخته شده از مواد دیگر مانند برس های موی سرامیکی و شانه های چوبی را استفاده کنید البته شانه های فلزی ممکن است در جلوگیری از استاتیک مفید باشد ولی به دلیل اینکه به ساقه مو آسیب می رساند اصلا توصیه نمی شود. این شانه ها خشن هستند و موجب شکستگی در انتهای ساقه مو می شوند.

به طور شانه و برس از ابتدایی ترین وسایل برای مراقبت از مو است. اما کمتر کسی برای خرید شانه مناسب، هزینه می کند. اغلب افراد تصور می کنند جنس شانه هیچ تاثیری در کیفیت موها ندارد. این یک باور غلط است پس برای جلویگری از برق مو حداقل شانه تان را عوض کنید.

 برای رفع برق مو به موها مایونز بمالید!

این یکی واقعا عجیب است ولی حتما یکبار امتحان کنید تا تفاوت را ببینید. به طور معمول موهای خشک، حالت پروازی بیشتری دارند. راه های زیادی برای حفظ رطوبت موها وجود دارد. استفاده از شامپوهای ملایم، دوش گرفتن با آب ولرم و سرد، استفاده از نرم کننده برای ساقه موها و … همگی در بهبود کیفیت موی خشک موثیر است. اما می خواهم یک درمان خانگی مطمئن را معرفی می کنم که بسیاری از بانوان با آن موها را تقویت می کنند.

سس مایونز حاوی مقدار زیادی روغن و زرده تخم مرغ است که هر دو برای نرم و ساکن نگه داشتن موها موثر است. برای بهره گیری بیشتر حتما از سس مایونز پر چرب استفاده کنید.( سس های رژیمی برای این ترفند کارایی ندارند) با توجه به بلندی و تراکم موها، مقدار کافی از سس مایونز را روی ساقه مو و کف سر بمالید. همه قسمت های مو از انتها تا ریشه را به سس مایونز آغشته کنید. حداقل هفته ای یکبار قبل از حمام، این ماسک موی قوی را استفاده کنید.

روی موها را با کلاه نایلونی بپوشانید و یکی دو ساعت بعد موها را بشویید. از شامپوی مخصوص موهای خشک برای شستن مایونز استفاده کنید. نیازی به پاک کردن کامل روغن نیست. به این ترتیب موها پس از مدتی نرم و لطیف می شوند. با کاهش خشکی موها، جلوی برق مو و الکتریسیته ساکن هم گرفته می شود.

کلینیک تخصصی مراقبت از مو سعیده درویش زاده

موهای خشک و اسیب دیده در معرض برق مو هستند. استفاده از مواد دکلره و رنگ کردن موها یکی از عوامل اصلی ایجاد خشکی و شکنندگی تارهای مو است. مرکز تخصصی زیبایی و مراقبت از موی سعیده درویش زاده، با استفاده از محصولات مناسب، ترمیم و احیای مو را بر عهده دارد. ترمیم موهای دمیج و آسیب دیده، تقویت موهایی که دچار ریزش شدید هستند، درمان مشکلات مو را با بهترین های این حرفه تجربه کنید. در صورت تمایل می توانید از مشاوره رایگان برای تهیه محصولات بهداشتی مو نیز استفاده کنید. کلیه مشاوره های کلینیک سعیده درویش زاده توسط متخصصین با تجربه انجام می شود.

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
زهرا
18 بهمن 1400 00:59
پاسخ دهید

سلام وقتتون بخیر. بنده برس پلاستیکی با دندانه های چوبی تهیه کردم و قبلش از برس فلزی استفاده میکردم... با این برس چوبی بیشتر از برس فلزی الکتریسیته ایجاد میشه و خیلی جرقه میزنه... ممکنه بخاطر بدنه پلاستیکی برس چوبیم باشه؟
از یه پزشک سنتی شنیدم که برس چوبیم فعلا داره الکتریسیته هایی که توسط برس فلزی قبلیم ایجاد شده بوده دفع میکنه و به مرور زمان دیگه الکتریسیته نمیزنه... حقیقت داره؟
ممنون میشم پاسخ بدید

سعیده درویش زاده
19 بهمن 1400 16:34
پاسخ دهید

سلام زهرا جان
برس چوبی قطعا کمتر می‌کنه به مرور زمان الکتریسیته رو اما عامل اصلی خشکی هست که باید رفع بشه

keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط