شامپو ضد ریزش مو
246

شامپو ضد ریزش مو چقدر در جلوگیری از ریزش موها موثر است؟

ریزش مو یک مشکل جهانی است که زن و مرد هم نمی شناسد. کمتر کسی است که حداقل در مقطعی از زندگی، ریزش مو را تجربه نکرده باشد. با توجه به فراگیر بودن این مشکل، انواع و اقسام قرص و شربت، درمان های سنتی، لوسیون ها و شامپو ضد ریزش مو تولید شده است. فردی که دچار ریزش مو می شود، عاجزانه هر دارویی را مصرف می کند. در بسیاری از موارد درمان های تجویز شده، جنبه خود درمانی و غیر تخصصی دارند و مشکل را زیادتر می کنند. این مقاله از آکادمی کراتینه موی سعیده درویش زاد، به بررسی تاثیر شامپوی ضدریزش مو می پردازیم.

قبل از اینکه به تاثیر شامپو ضد ریزش مو در توقف ریختن موها بپردازیم، لازم است تعریف مشخصی از ریزش در مو داشته باشیم.

ریزش مو چیست؟

موی انسان از دو بخش ساقه و ریشه مو تشکیل شده است. ریشه در زیر پوست سر قرار دارد و خود دارای سلول های فراوانی است. وقتی ریشه مو به اندازه کافی مواد مغذی دریافت کند، موها سالم و درخشان می شوند. کیفیت موها ارتباط مستقیم به سلامت ریشه مو و طریقه نگهداری از مو دارد.

از دست دادن روزانه 50 تا 100 تار مو، کاملا طبیعی است. وقتی موها را شانه می کنید یا موقع شستشو در حمام تعدادی از موها می ریزد. در مجموع حداکثر 100 تار مو در طول شبانه روز، از پوست سر جدا می شود. در افرادی که موهای بلندتری دارند، موهای ریخته خیلی زیاد به نظر می رسند. موهای بلند در واقع به اندازه موهای کوتاه می ریزند؛ ولی به نظر تعداد این موها خیلی بیشتر است. شامپو ضد ریزش مو در ریزش موی طبیعی تاثیری ندارد.

برخی از افراد به طرز وسواس گونه ای نگران از دست دادن موهای خود هستند. این افراد هر تار موی کنده شده را یک زنگ خطر برای طاسی می دانند. واقعیت اما چیز دیگری است. اغلب اوقات تصور می کنید که دچار ریزش مو هستید؛ ولی در واقع این ریزش طبیعی است. عدم آگاهی از ساختمان مو باعث بروز چنین اشتباهی است.

اگر به دنبال ویتامینه ریزش مو هستید، با خدمات ما، به موهایتان فرصتی دهید تا باز هم رشد کنند.

در ادامه تاثیر شامپو ریزش مو را با شامپوهای معمولی مقایسه می کنیم.

ریزش موی واقعی

تفاوت شامپو ضد ریزش مو با شامپوی معمولی

موها در معرض آلودگی های محیط قرار دارند. افرادی که در فضای باز یا محیط های آلوده تری کار می کنند، به شدت موهای شان کثیف می شود. آلودگی های محیط بر روی تارهای مو می نشیند. این آلودگی ها به سرعت با چربی پوست سر ترکیب شده و موها را چرب و کثیف نشان می دهند. هر تار مو متصل به غده هایی است که وظیفه تولید روغن مو را دارند. این روغن و چربی از طریق پوست سر به ساقه مو منتقل می شود. غدد سباسه با ترشح مناسب روغن طبیعی، پوست سر و موها را نرم و درخشان نگه می دارند.

برای شستشو و از بین بردن آلودگی و چربی موها از شامپو استفاده می شود. شرکت های تولید کننده محصولات بهداشتی با افزودن برخی ترکیبات، شامپوهای متفاوتی را تولید کرده اند. صرف نظر از برند تولید کننده، همه شامپوها دارای فرمول های اختصاصی برای موهای خشک، چرب و معمولی هستند. شامپوهای خشک دارای قدرت تمیز کنندگی کمتری هستند. در مقابل شامپوهای مخصوص موی چرب با قدرت شویندگی بالاتر، برای موهای خیلی چرب تولید شده است.

با توجه به جنس مو می توان از شامپوی مناسب استفاده کرد. اگر ریزش مو در حد طبیعی باشد، محصولات معمولی کفایت می کند و نیازی به استفاده از شامپو ضد ریزش مو نیست. برخی از شامپوها دارای ترکیبات نرم کننده جهت بهبود حالت دهی به موها تاثیرگذار است. این محصولات برای نرم شده موها و باز شدن گره های مو نیز تاثیرات مثبت دارد.

در ترکیبات شامپو ضد ریزش مو علاوه بر این موارد از ویتامین ها و ترکیبات تقویت کننده مو نیز استفاده شده است. تبلیغات بسیاری در ارتباط با تاثیر این شامپوها در توقف ریزش مو انجام می شود که گاه بسیار اغراق آمیز است.

دلایل ریزش مو در آقایان چیست؟ چرا سر، طاس می شود؟

تاثیر شامپو ضد ریزش مو

تاثير شامپوها در تقویت و جلوگیری از ریزش موی سر

روزانه شاهد ده ها تبلیغ رسانه ای در مورد اثرگذاری شامپوها بر توقف ریزش مو هستیم. برخی از برندهای معروف و شناخته شده ادعا دارند شامپوی معرفی شده، قادر به درمان ریزش مو به طور دائمی است. قبل از بررسی صحت یا عدم صحت این ادعا، لازم است تا توضیحاتی در مورد علت ریزش موی زنان و مردان داده شود:

-ریزش مو در اثر بیماری:

اغلب افراد در برهه ای از زندگی، با ریزش مو دست و پنجه نرم کرده اند؛ ولی این ریزش موها موقتی بوده و پس از مدتی برطرف شده است. برخی بیماری ها نظیر تیروئید و بیماری های ناتوان کننده سیستم ایمنی، موها را به شدت دچار ریزش می کنند. تاثیر استرس بر مو و داروهای قوی موجب شده تا به طور ناگهانی موها بریزد. در این مورد با درمان کامل بیماری و همچنین قطع مصرف داروها می توان شاهد رشد دوباره موها بود. این نوع ریزش مو به هیچ وجه کچلی و طاسی ایجاد نمی کند. حتی افرادی که تحت شیمی درمانی برای سرطان قرار دارند نیز پس از درمان، موهای سالم و پر پشت خواهند داشت.

موخوره چیست؟ روش های پیشگیری از ایجاد موخوره

شامپوهای ضد ریزش مو

-ریزش موی پس از زایمان:

یکی از اصلی ترین علل ریزش مو در زنان، بارداری است. وقتی یک خانم باردار دچار ریزش مو می شود اولین انتخاب، استفاده از شامپو ضد ریزش مو است. مکانیسم ریزش مو در بارداری با دیگر موارد متفاوت است. جنین انسان همه نیازهای تغذیه ای خود را از طریق مادر دریافت می کند. ویتامین ها و املاح ازطریق خون بند ناف به جنین منتقل می شود. این پروسه بسیار عادی و طبیعی است. در صورتی که مادر در حین بارداری مواد مغذی و مورد نیاز بدن را دریافت نکند، پوست و مو دچار مشکل می شوند. ریزش موها هشداری برای کمبود تغذیه ای مادر است.

بسیاری از خانم ها در طول بارداری دچار ریزش مو نمی شوند؛ ولی به طور ناگهانی چند روز بعد از زایمان، موها شروع به ریختن می کند. در برخی موارد تعداد موهای ریخته شده به قدری زیاد است که نگران کننده می شود. علت این موضوع بسیار ساده است؛ مادر در حین زایمان مقدار زیادی خون از دست داده و بدن ضعیف شده است. یک بازه زمانی برای ترمیم اندام ها و دریافت مواد مغذی باید طی شود تا سلامت دوباره به مادر بازگردد. در این مورد با انجام روتین مراقبت از مو و دریافت مواد مغذی می توان مشکل را زودتر از بین برد.

بهترین شامپوی ضد ریزش مو

-تغذیه نامناسب:

فقر غذایی یکی از مهم ترین عوامل در ریزش موی سر است. افرادی که برای تناسب اندام و لاغری، رژیم های سخت غذایی را رعایت می کنند، دیر یا زود دچار ریزش مو می شوند. برای حفظ سلامت موها باید روزانه همه گروه های مواد غذایی مصرف شود. یک فرد سالم از طریق خوردن و آشامیدن می تواند نیازهای بدن و اندام ها را تامین کند. منظور خوردن غذاهای زیاد و پرخوری نیست، بلکه دریافت ریز مغذی ها، املاح و ویتامین ها، در حد مناسب کفایت می کند.

دریافت ویتامین ها و مواد مغذی از طریق تغذیه و مکمل های غذایی در بهبود متابولیسم بدن تاثیر دارد. جذب مواد مغذی از طریق خون به ریشه مو انجام می شود و کیفیت و سلامت موی سر، بهبود خواهد یافت. شامپو ضد ریزش مو نیز حاوی انواع ویتامین های مورد نیاز پوست سر و مو است. این ویتامین ها از طریق پوست سر جذب شده و به ریشه موها منتقل می شوند.

واقعیت اینجاست که مقدار مواد مغذی و ویتامین های موجود در شامپوهای ضد ریزش مو در حد زیادی نیست. علاوه بر آن این مواد، مدت کوتاهی روی سر هستند و با آب شسته می شوند. در زمان استحمام مجال کافی برای جذب این مواد از طریق پوست سر نیست. چنانچه بخواهید مدت زمان بیشتری از شامپو ضد ریزش مو بر روی پوست سر استفاده کنید، احتمال آسیب مواد شیمیایی موجود در ترکیبات شامپو وجود دارد. بنابراین تبلیغات کمی اغراق آمیز است و هرگز یک شامپو به تنهایی نمی تواند در قطع کامل ریزش مو موثر باشد. در کنار تغذیه مناسب داشتن برنامه مراقبتی صحیح از موها توصیه می شود.

موی ما با آدم های اطراف مان تفاوت دارد. حتی افراد یک خانواده نیز از نظر وضعیت و کیفیت موها، در شرایط یکسانی نیستند. موی کودکان نرم و لطیف است. ضخامت موها با افزایش سن بیشتر می شود. به لحاظ علمی مو ارتباط مستقیم با ژن غالب فرد دارد. در برخی از افراد به صورت ژنتیک موهای پر پشت و ضخیم دیده می شود. به این ترتیب هر کودکی که دارای این ژن باشد در آینده همچون والدین و اجداد خود، موهایی پر پشت تر دارد.

محیط زندگی و شرایط نگهداری از موها نیز به عنوان یک عامل خارجی روی کیفیت موها تاثیر دارد. استفاده از شامپو ضد ریزش مو به عنوان بخشی از مراقبت های رایج، تنها روی شرایط محیطی تاثیر دارد. در واقع با شامپو نمی توان در ژنتیک فرد، تغییر ایجاد کرد. اگر ژن طاسی و کم مویی در یک خانواده وجود داشته باشد، تنها با درمان های پزشکی و دارویی و برخی مراقبت های روتین مو می توان تا حدودی موها را حفظ کرد.

مراقبت از مو و تقویت موی سر در کلینیک تخصصی سعیده درویش زاد

مرکز زیبایی و مراقبت از مو سعیده درویش زاد، به صورت کاملا تخصصی روتین تقویت مو را انجام می دهد. در صورتی که برای انتخاب محصولات مناسب مو دچار تردید هستید می توانید از خدمات مشاوره ای رایگان متخصصین سعیده درویش زاد استفاده کنید. سعیده درویش زاد تخفیف های ویژه ای را برای مناسبت های مختلف در نظر گرفته و محصولات برندهای معتبر را با قیمت های باور نکردنی عرضه می کند. برای اطلاع از خدمات کلینیک تخصصی زیبایی و مراقبت مو و دریافت تخفیف فصل، با ما تماس بگیرد.

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط