تاثیر هورمون ها بر ریزش مو
246

هورمون ها چه تاثیری بر رشد یا ریزش مو دارند؟

وقتی موها می ریزد علاوه بر تغییرت ظاهری، خلق و خو و روحیات فرد نیز دچار آسیب می شود. برای اغلب خانم ها، ریختن موها مساوی با از دست دادن زیبایی چهره است. در واقع موها نقش مهمی در ظاهر خانم ها و آقایان دارند. یکی از اصلی ترین دلایل برای کاهش تراکم مو، هورمون ها هستند. تاثیر هورمون ها بر ریزش مو و رشد موها بسیار زیاد است.

در اغلب موارد به هم خوردن تنظیم هورمون های بدن، تنها عامل ریختن موها است. تعداد زیادی از افراد به گونه ای با این مشکل روبرو هستند. هورمون ها توسط غدد درون ریز بدن ترشح می شوند. این ترشحات حاوی مواد استروئیدی و شیمیایی به خصوصی هستند که هر کدام به نوعی روی کارکرد ارگان های بدن تاثیر می گذارند. برای اینکه موهای سالم، پر پشت و با طراوت تری داشته باشیم باید تعادل هورمون ها در بدن تنظیم باشد.

کاهش یا افزایش سطح هورمون ها در بدن هر دو عوارض ناخوشایندی دارد. مشکلاتی نظیر ریزش مو و بثورات پوست ناشی از به هم خوردن تعادل هورمونی است. تشخیص مشکلات هورمونی بر عهده پزشک است. با انجام آزمایشات بالینی و تخصصی می توان متوجه میزان هورمون های بدن شد. درمان های تخصصی بعد از تشخیص توسط پزشک انجام می شود. توجه داشته باشید که هر ریزش مویی ناشی از عدم تعادل هورمون ها نیست به طور کلی موها به دلایل مختلفی ریزش پیدا می کنند.

علت ریختن موهای جلوی سر

چرا موها می ریزد؟

قبل از اینکه به تاثیر هورمون ها بر ریزش مو پرداخته شود لازم است تا دیگر عوامل نیز مورد بررسی قرار بگیرد. عوامل بسیاری می تواند موجب ریختن موها شود. با دانستن علت ریزش مو می توان درمان مناسب را انتخاب کرد. بدون آشنایی با دلایل ریزش مو، امکان آزمون و خطا زیاد است. در این صورت فرد مورد نظر ناچار است انواع و اقسام روش های دارویی و غیر دارویی را برای جلوگیری از ریزش مو امتحان کند. آگاهی از علت ریزش مو، روند درمان را سریع تر به پیش می برد. در ادامه برخی از اصلی ترین دلایل ریزش مو معرفی شده است.

  • وراثت

ریزش موی ارثی شیوع زیادی دارد. این مشکل از والدین به فرد منتقل می شود. برخی از افراد هیچ کاری برای این نوع ریزش مو انجام نمی دهند زیرا تصورشان اینست که ژنتیک را نمی توان تغییر داد. این موضوع می تواند صحیح باشد ولی با پیشرفت های علمی در سال های اخیر برای هر دردی، درمانی پیدا شده است.

اینطور نیست که چون پدر، پدر بزرگ، دایی، عمو و اغلب مردان فامیل کچل هستند همه پسرهای ذکور محکوم به طاسی باشند. اکر نسل اندر نسل موهای خانم های فامیل ضعیف و نازک است نباید تصور کنیم همه دخترهای فامیل موهای کم پشتی خواهند داشت. این مورد با درمان های پزشکی و استفاده از محصولات آرایشی-بهداشتی تقویت کننده مو تا حد زیادی قابل کنترل است.

اگر به دنبال بالیاژ مو هستید، با خدمات ما، به یک تغییر زیبا و جذاب در ظاهر خود برسید.

ریزش موی یک طرف سر

  • هورمون

تاثیر هورمون ها بر ریزش موها و کاهش تراکم موها بسیار بیش از چیزی است که تصور می کنید. غدد بسیاری در بدن وظیفه تولید هورمون را بر عهده دارند. هورمون ها باید به صورت کنترل شده و در حد مشخصی وارد جریان خون شوند. در صورت هماهنگ بودن ارگان های داخلی بدن و سلامت غدد ترشح کننده هورمون ها، سلامت عمومی بدن تامین می شود. پوست و موها نیز از این قضیه بی نصیب نمی مانند. عدم تعادل هورمونی منجر به ریزش مو و کاهش یا توقف رشد مو خواهد شد.

  • مصرف داروها

داروها در دو نوع گیاهی و شیمیایی تولید می شوند. عوارض مصرف داروهای شیمیایی بسیار بیشتر از نمونه های گیاهی است. ترکیبات مورد استفاده در برخی از این داروها به طور مستقیم منجر به ریختن موها می شود. بدترین داروها همان هایی هستند که در شیمی درمانی استفاده می شوند. دارهای رقیق کننده خون، ضد افسردگی و کاهش استرس و … نیز تقریبا عوارض مشابه دارند. در این داروها ریزش موها در حد شیمی درمانی نیست اما به طور مشخص تراکم موهای فرد، کم می شود.

برخی از این داروها روی تنظیم هورمون ها نیز تغیراتی ایجاد می کنند. تاثیر هورمون ها بر ریزش موها و کاهش تراکم موها کاملا مشخص است. برای مثال داروهای درمان تیروئید از این دست هستند. این داروها وظیفه کنترل ترشح تیروکسین از غدد تیروئید را بر عهده دارند. ریزش موی ناشی از داروها از نوع موقت است و منجر به طاسی نخواهد شد.

تاثیر هورمون ها در ریزش موی بانوان

  • کاهش وزن شدید

قربانیان این نوع ریزش مو اغلب خانم های جوان و دختران نوجوان هستند. تبلیغات رسانه ای به گونه ای است که کاهش وزن و لاغری را رواج می دهد. راه منطقی کاهش وزن، تغییر در سبک غذایی و انجام ورزش های حساب شده است. برخی از افراد تمایل دارند این روند را کوتاه تر کنند و به کلی مواد غذایی مصرفی را تا حد ناچیزی کاهش می دهند. همانطور که این چربی ها یک شبه به وجود نیامده نمی توان انتظار داشت یک شبه نیز از بین برود. با غذا نخوردن، سلامت عمومی بدن به خطر می افتد. مشکلات پوستی و ریزش مو می تواند ناشی از فقر غذایی و سوء تغذیه باشد.

تاثیر هورمون ها بر ریزش مو

از بین موارد ذکر شده، نقش مسائل هورمونی به دلیل مخفی بودن، پر رنگ تر است. فرض کنید شخصی شروع به رژیم غذایی می کند و بعد از مدتی موها می ریزد. در این شرایط خود فرد به سادگی می تواند متوجه اشکال کار بشود. در مورد هم زمان بودن ریزش مو و مصرف داروها نیز تشخیص به سادگی امکان پذیر است. افرادی که به شکل ارثی دچار کم مویی و ریزش مو هستند نیز تکلیف شان مشخص است و از قبل در این مورد اطلاع دارند و می توانند برای درمان به موقع، اقدام کنند.

اما در ارتباط با عدم تعادل هورمون ها، اوضاع به همین سادگی قابل تشخیص نیست. بدن انسان در اثر به هم خوردن نظم هورمون ها به هم می ریزد. گاهی این قضیه مدت ها طول می کشد تا خودش را نشان دهد. در اغلب موارد فرد درگیر خیلی دیر به پزشک مراجعه می کند. در این مدت تصور فرد اینست که موهایش بی دلیل می ریزد یا مثلا شاید این از عوارض شامپوی جدید باشد. در واقع تشخیص عدم تعادل هورمون ها به سادگی توسط خود فرد، امکان پذیر نیست.

تاثیر هورمون جنسی روی ریزش موها

تاثیر هورمون انسولین بر رشد مو

عدم تعادل انسولین در بدن با نام ” دیابت” شناخته می شود. این بیماری به صورت ارثی نیز وجود دارد اما در اغلب موارد سبک زندگی غلط، چنین مشکلی را ایجاد کرده است. مصرف بیش از حد قندهای مصنوعی می تواند حتی افراد سالم را نیز درگیر بیماری کند.

از عوارض عدم تعادل انسولین می توان به رشد موهای زائد در بدن و کاهش تراکم موهای سر اشاره کرد. موهای زائد که به یکباره در اندام ها رشد کنند نیاز به بررسی دقیق پزشکی دارند. تاثیر هورمون بر رشد مو در سایر اندام ها بسیار زیاد است.

تاثیر هورمون تیروئید بر ریزش مو

غدد تیروئید گاهی پر کار و گاهی کم کار می شوند. در هر دو این حالات بدن و پوست و مو تحت تاثیر قرار می گیرد. پرکاری و کم کاری تیروئید منجر به افزایش یا کاهش ترشح غدد تیروئید می شود که یک بیماری شناخته شده است. در این وضعیت موهای فرد، شروع به ریختن می کند. برای برگشت تعادل هورمون تیروئید نیاز به درمان های دارویی است.

تاثیر هورمون ها بر ریزش مو : هورمون های جنسی

تستسترون پروژسترون و استروژن هورمون های جنسی مردانه و زنانه هستند. این هورمون ها به طور طبیعی در بدن همه افراد وجود دارند. تعادل این هورمون ها در سلامتی بدن نقش موثری دارد. اغلب افرادی که مکمل های بدنسازی مصرف می کنند موجب افزایش سطح هورمون های جنسی در بدن می شوند.

اگر برای افزایش حجم عضلات از مکمل ای بدنسازی استفاده می کنید، دیر یا زود شاهد ریزش موهای سر خواهید شد. کم پشتی موها تنها موردی نیست که به سراغ تان می آید خیلی زود موهای ناخواسته در سایر اندام ها رشد خواهند کرد. به بیان ساده تر عدم تعادل هورمون های جنسی موجب کم مویی در سر و پر مویی در سایر اندام ها می شود.

تاثیر هورمون انسولین در ریزش مو

چه نوع ریزش مو با عدم تعادل هورمون ها در ارتباط است؟

برای تشخیص تاثیر هورمون ها بر ریزش مو باد به پزشک مراجعه کنید. شاید دلایل دیگری موجب ریختن موها باشد که در طی آزمایشات مشخص می شود. علائم ریزش موی هورمونی به 3 حالت دیده می شود:

الف- ریزش پراکنده

در این نوع ریزش مو، از همه قسمت های سر موها شروع به ریختن می کنند و الگوی خاصی ندارد.

ب- خالی شدن جلوی سر

تاثیر هورمون ها بر ریزش مو را می توان با خالی شدن جلوی سر و شقیقه ها نیز تشخیص داد.

ج-خالی شدن یک سمت سر

نازک شدن و تغییر رنگ موها و خالی شدن یک طرف سر یکی از علائم جدی در مشکلات هورمونی است. معمولا سمت راست سر نسبت به سمت دیگر، کم پشت تر است و موها خالی شده اند.

با شناخت علت ریزش مو و تشخیص مشکلات هورمونی، درمان ساده تر است. در صورتی که هر کدام از این موارد را مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید. پس از درمان می توانید نسبت به تقویت موها و تسریع در روند رشد موها اقدام کنید.

کلینیک تخصصی مراقبت از موی سعیده درویش زاده کامل ترین پکیج تقویت مو را ارائه می دهد. ترمیم و موهای آسیب دیده، تقویت موها و جلوگیری از ریزش مو بخشی از خدمات مرکز تخصصی موی درویش زاده است. اگر نیاز به مشاوره تخصصی جهت تقویت موها دارید با ما تماس بگیرید. کلیه مشاوره های مرکز به صورت صد در صد رایگان ارائه می شود.

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط