تاثیر ورزش در رشد مو
773

تاثیر ورزش بر رشد مو

موی انسان تحت تاثیر مستقیم ژنتیک و وراثت قرار دارد. درست مثل رنگ چشم، موها نیز از والدین و اجدادمان به ما ارث رسیده اند. ژن ها حتی در تعیین رنگ مو نیز دخالت دارند و به طور کلی حالت مو و تراکم آن وابسته به ژن غالب در هر فرد است. البته این یک روی سکه است. شرایط نگهداری از موها، وضعیت آب و هوا، تغذیه و …. همگی می توانند موی سر را تحت تاثیر قرار دهند. تعامل بین وراثت و محیط تاثیرات فوق العاده ای بر کیفیت موی سر دارند. در این میان تاثیر ورزش بر رشد مو به عنوان یک محرک محیطی قوی را نمی توان نادیده گرفت.

به طور کلی داشتن یک برنامه ورزشی منظم در کنار سبک زندگی سالم روی سلامت عمومی بدن و موها، تاثیر می گذارد. چنانچه برنامه های ورزشی در کنار تغذیه مناسب و مقوی باشد در بهبود شرایط عمومی بدن اثرات شگفت انگیزتری دارد. برخی از یافته ها نشان می دهد که عدم تغذیه مناسب و کمبود تحرک از عوامل اصلی ریزش موی غیر ارثی در بسیاری از افراد است.

تاثیر ورزش در رشد مو چیست؟

بدون تردید ورزش روی سلامتی تمامی ارگان های بدن تاثیرگذار است. با ورزش اکسیژن تازه همراه با خون در رگ ها جاری می شود. افزایش مویرگ ها پس از انجام ورزش های هوازی و قدرتی منجر به افزایش خون رسانی به اندام ها می شود. موها نیز از این پروسه خون رسانی محروم نخواهند ماند. خون حاوی اکسیژن برای تغذیه ریشه مو، بهترین منبع تغذیه است.

تاثیر ورزش کردن بر موها

همه آنچه از موها دیده می شود مربوط به قسمت بیرون از پوست سر است. قسمت مهم تر مو در زیر پوست قرار دارد. هر تار مو دارای بخش ها و لایه های متفاوتی است ولی به طور ساده می توان مو را به دو بخش ریشه و ساقه تقسیم کرد. کیفیت و وضعیت ساقه مو ارتباط مستقیم به سلامت ریشه مو دارد. با ورزش خون رسانی به ریشه مو افزایش می یابد و مواد غذایی و اکسیژن در اختیار ریشه موها قرار می گیرد. این پروسه در نهایت به تحریک فولیکول منجر شده و رشد مو را افزایش می دهد. جریان خون بیشتر عامل تحریک کننده فولیکول مو است و موهای سالم همیشه فولیکول های سالم و با کیفیت تری دارند.

تاثیر ورزش در رشد مو را نمی توان نادیده گرفت. کسانی که ورزش های منظم و مستمری را در برنامه دارند از رشد موهای بهتری برخوردارند. به همین علت اغلب افرادی که دارای موهای ضعیف تری هستند، ورزش را به قصد تحریک رشد موها شروع می کنند. سوال اینجاست که آیا با افزایش فعالیت های ورزشی می توان موها را تحریک به رشد بیشتر کرد؟ آیا همه افراد ورزشکار دارای موهایی کمند و بلند هستند؟

چگونه ورزش به رشد موها کمک می کند؟

ورزش کردن به معنای داشتن تحرک کافی است. زندگی در شهرهای بزرگ و مشغله زیاد موجب شده تا تحرک عمومی در همه اقشار جامعه کمتر شود. برخی افراد وقت شرکت در برنامه های ورزشی و باشگاه رفتن را ندارند. برای اینکه موهایی خوش فرم و خوش رشد داشته باشید باید از هر فرصتی برای انجام تمرینات ورزشی استفاده کنید. ورزش صحیح و مناسب با اثرگذاری روی سیستم عروقی، رشد و درخشندگی موها را هم زمان در پی دارد.

موهای سالم با ورزش کردن

تاثیر ورزش بر رشد مو را می توان از منظر دیگری مورد بررسی قرار داد. ورزش یکی از فاکتورهای مهم در کاهش استرس است. زندگی های امروزی سراسر استرس و اضطراب و نگرانی است. استرس زیاد موجب ترشح هورمون کورتیزول می شود و در ادامه ریزش مو به سراغ فرد می آید. موقع ورزش کردن هورمون سروتونین در بدن ترشح می شود که تاثیر زیادی در کاهش استرس دارد. افزایش هورمون سروتونین ( هورمون شادی) در بدن منجر به کاهش ترشح هورمون کورتیزول( هورمون استرس) شده و ریزش موی ناشی از استرس به طرز محسوسی کاهش خواهد یافت.

ورزش منظم با تاثیر بر سیستم خواب می تواند به بهبود وضعیت موها کمک کند. پروتئین یکی از مواد اصلی در ساختار مو است. پروتئین در بازسازی و رشد موها تاثیر زیادی دارد. پروسه شکستن پروتئین برای رشد مو در هنگام خواب رخ می دهد. افرادی که به طور مرتب ورزش می کنند از نظر ساعات خواب وضعیت مناسب تری دارند. داشتن برنامه دقیق خواب و استراحت در بهبود وضعیت مو اهمیت زیادی دارد. آیا شب ها خوب می خوابید؟ اگر نه ورزش را در برنامه روزانه تان وارد کنید.

موهایتان را با پلکس تراپی مو ترمیم کنید و به آن ها حالت و حجم دلخواه ببخشید.

کدام ورزش تاثیر بیشتری بر رشد مو دارد؟

در اینکه ورزش مناسب می تواند به طور مستقیم و غیر مستقیم، روی رشد مو اثرگذار است هیچ شکی وجود ندارد اما سوال اینجاست که چه نوع ورزشی برای داشتن موهای بلند و پر پشت مناسب تر است؟ آیا همه رشته های ورزشی به یک میزان روی رشد مو تاثیر می گذارند؟ پاسخ این سوالات نه تنها برای خانم ها که برای آقایان نیز مهم است. سبک زندگی امروزی موجب شده تا ریزش موی مردانه و زنانه به مراتب بیشتر شود. چنانچه جاوی ریزش مو گرفته نشود، کم مویی و کاهش تراکم هوها اتفاق می افتد و در نهایت منجر به طاسی می شود. آمار طاسی مردانه و زنانه با سرعت رو به افزایش است.

موی شاداب با ورزش کردن

تاثیر حرکات نرمش در رشد مو

از جمله ورزش های موثر در رشد مو، انجام نرمش های ساده است. انواع نرمش به همراه ماساژ پوست کف سر در ایجاد آرامش و افزایش گردن خون تاثیر فراوانی دارد. برای اینکه موهایی سالم، درخشنده و پر پشت داشته باشید حرکات ورزشی و نرمش را در برنامه روزانه بگنجانید. نرمش های ساده را با توجه به سن و سال و سطح سلامتی و انعطاف بدنی خود انتخاب کنید تا علاوه بر خواب خوی و کاهش استرس، موهایی کمند و جذاب داشته باشید.

تاثیر ورزش هوازی در رشد مو

ورزش های هوازی در رشد موها تاثیر فراوانی دارند. در هنگام انجام تمرینات هوازی، دمای بدن بالا می رود و پمپاژ خون به ارگان ها افزای می یابد. همه ورزش های هوازی در این زمینه تاثیرگذار هستند بر اساس علاقه و توانایی خود یک ورزش مناسب را پیگیری کنید تا شاهد رشد روز افزون و تراکم موها باشید. هر چه میزان ریزش موها بیشتر باشد، تراکم و حجم مو نیز کمتر می شود. پیاده روی تند، دویدن، ایروبیک، دوچرخه سواری، زومبا و … از رایج ترین ورزش های هوازی هستند. برای اخذ نتیجه لازم است تا هفته ای 2 الی 3 بار، حداقل 30 دقیقه ورزش منظم هوازی داشته باشید.

تاثیر ورزش در رشد مو : یوگا

یوگا طرفداران زیادی دارند. حرکات منظم و آرام فعالیت های یوگا بر روی جسم و روح تاثیر می گذارد. یوگا یک ورزش کامل برای تمام اعضای بدن است و تک به تک عضلات بدن را به کار می گیرد. میزان اثرگذاری یوگا بر روی موها درست به اندازه ورزش های هوازی است. بسیاری از حرکات یوگا ویژه سر طراحی شده اند که به طور ویژه روی رشد مو تاثیر دارند. در ضمن یوگا در کاهش استرس تاثیر فراوانی دارد و به کاهش ریزش مو کمک می کند. پس اگر به موهای نازنین تان علاقه دارید حداقل 2 روز در هفته یوگا کار کنید.

ورزش و سلامت موی سر

بهترین حرکات یوگا برای رشد موها اینها هستند:

  • ورزش های تنفسی (pranayama)
  • ایستادن روی سر (sirsasana)
  • ایستادن روی شانه ها (sarvangasana)
  • حرکت گاو آهن (halasana)
  • حرکت سگ با صورت پایین (adhomukha svanasana)
  • پدانگوشت آسانا (Padangusthasana)
  • حرکت خم به جلو (uttanasana)
  • سلام بر خورشید (surya namaskar)

آیا ورزش های شدیدتر منجر به افزایش رشد موی بیشتری می شود؟

منظور از ورزش ارتقا سطح سلامت بدن است که به طور متسقیم روی کیفیت پوست و مو نیز تاثیر می گذارد. ورزش منظم موجب بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی شده و خون رسانی به ارگاه های داخلی را تقویت می کند. با ورزش کردن سطح هورمون شادی در بدن افزایش می یابد که این پدیده منجر به کاهش استرس و بهبود وضعیت خواب می شود. در مجموع اثرات مثبت ورزش روزانه بر افزایش سلامتی و بهبود کیفیت موها، غیر قابل انکار است اما موضوع اینجاست که چه مقدار ورزش لازم است تا از فواید شگفت انگیز ورزش بهره مند شویم؟

یک اشتباه رایج اینست که افراد بدون در نظر داشتن توان بدنی و آمادگی جسمانی، ورزش های قدرتی سنگین را انجام می دهند. در اغلب موارد افراد دارای اضافه وزن که از چاقی رنج می برند برای کاهش کیلوهای اضافی، تمرینات قدرتی شدید را ترجیح می دهند. با این کار هیچ نتیجه ای عایدتان نمی شود. ورزش های سنگین برای افراد مبتدی بسیار پر ریسک و خطرناک است. آسیب های اسکلتی عضلانی در اثر ورزش نامناسب به وفور دیده می شود.

ورزش های سنگین و قدرتی، جذب تستوسترون را بالا برده و حجم عضلات را افزایش می دهند. اما این پروسه منجر به ریزش مو می شود. به خصوص ورزشکارانی که از داروهای استروئیدی برای حجم گیری عضلات استفاده می کنند در معرض ریزش موی شدید و حتی طاسی هستند. سطح و میزان ورزش در هر فرد متفاوت است. برای اینکه تاثیر ورزش بر مو بیشتر شود می بایست هر فرد با توجه به قوای جسمانی و قدرت خود، ورزش کند. ورزش های شدید اصلا برای عموم افراد توصیه نمی شوند.

فراموش نکنید پس از ورزش حتما دوش بگیرید باقیماندن عرق روی پوست سر، موجب افزایش ریزش مو می شود.

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط