تاریخچه رنگ مو
2,329

تاریخچه رنگ مو در جهان

در سال 2021 و آستانه ورود به 1400 کمتر کسی است که حداقل یکبار از رنگ مو استفاده نکرده باشد. رنگ کردن موهای سر، پدیده تازه ای نیست و از دیرباز موها، به طرق مختلف رنگ شده اند. از دوران باستان تا به امروز نحوه رنگ کردن موها و موادی که برای رنگ مو استفاده می شود، تغییرات زیادی داشته است. در بررسی تاریخچه رنگ مو گاهی با پدیده های عجیب و شگفت انگیزی روبرو می شویم که این روزها کاملا منسوخ شده است.

زیبایی بخشی از وجود انسان است. استفاده از رنگ بر روی موها نیز یکی از مواردی است که می تواند زیبایی چهره را افزایش دهد. از طرفی بسیاری از افراد به دنبال تنوع بیشتری در زندگی هستند. تغییر رنگ موها می تواند یکی از هیجان انگیزترین تغییرات در هر فردی باشد. طبق شواهد به دست آمده از تاریخ گذشتگان به نظر می رسد استفاده از رنگ مو تنها برای طیف خاصی از جامعه و یا جنسیت مشخصی نبوده است.

تاریخچه رنگ مو

این روزها آقایان همپای خانم ها موهای خود را به رنگ های مختلف، در می آورند. از رنگ های فانتزی گرفته تا رنگ های ترکیبی و …. همگی طرفداران زیادی دارد. دلایل زیادی برای رنگ کردن موی سر وجود دارد ولی شاید مهم ترین آن، سفید شدن موها باشد. گاهی موها در سنین پایین تر هم به دلایل گوناگون سفید می شوند و این امر خوشایند نیست. اگرچه رنگ کردن موی سفید در سنین سالمندی، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است اما بسیاری از جوان ترها هم تمایل دارند موهای خود را به رنگی غیر از رنگ طبیعی، تغییر دهند.

گذری بر تاریخچه رنگ مو

برخلاف آنچه به نظر می رسد تاریخچه رنگ کردن موها، قدمتی به بلندای تاریخ دارد. البته سبک و سیاق رنگ کردن و همچنین موادی که برای رنگ مو به کار می رود، همواره دچار تغییراتی شده است. شواهد نشان می دهد که مردم دوران باستان با استفاده از روش های مختلف و عموما طبیعی موهای خود را به رنگ دیگری تغییر می دادند. البته استفاده از مواد شیمیایی در ترکیبات رنگ مو، به شیوه امروزی چندان رایج نبوده است. اصل تغییر رنگ موها سابقه ای طولانی دارد و متریال رنگ موهای امروزی، در گذشته اصلا مورد استفاده قرار نمی گرفته است.

رنگ کردن موها در ادوار گذشته

ساختار موی انسان از دو بخش ساقه و ریشه تشکیل شده است. ریشه مو بخش زنده و فعال مو است که برای زنده ماندن نیاز به مواد مغذی دارد. ساقه موها که بیرون از پوست سر رشد می کنند در واقع دارای سلول های حیاتی نیستند. خود ساقه شامل چندین لایه مختلف است که هر کدام وظیفه خاصی دارند. ساقه مو از این بخش ها تشکیل شده است:

  • مدولا یا مغز مو (Medulla)
  • کورتکس یا پوسته مو (Cortex)
  • کوتیکول یا پوشش مو (Cuticle)

رنگدانه های ملانین مو در لایه میانی و بخش کوتکس مو قرار دارند. موی طبیعی بر اساس ژنتیک مشخص می شود. رنگدانه های ملانین در افراد یکسان نیستند و تابعی از ژن ها و رنگ موی اجدادمان هستند. حتی افرادی که سفیدی مو را تجربه می کنند در واقع رنگدانه های ملانین مو را از دست داده اند. پوش مو طوری است که رنگ را به خود جذب می کند و این امر از دوران باستان مورد توجه قرار گرفته است. رنگ مو از اولین مواد آرایشی در طول تاریخ است . رنگ موهای اولیه از گیاهان استخراج می شدند. حنا، سنا، زردچوبه، کنگر فرنگی، پوست گردو، کتان، تخم تره فرنگی و وسمه از معروف ترین رنگ های طبیعی و گیاهی هستند که در بررسی تاریخچه رنگ مو به آن اشاره شده است.

البته برخی از مواد استفاده شده برای رنگ کردن مو خیلی متفاوت تر بودند و گاهی به موارد عجیب تری نیز بر می خوریم. در ادامه برخی از رایج ترین انواع رنگ مو در طول تاریخ را بررسی می کنیم:

تاریخچه رنگ مو در جهان

تاریخچه رنگ مو در مصر باستان

تیره بودن رنگ مو در مصر باستان یک امتیاز محسوب می شد. به خصوص در بین اقشار مرفه جامعه، داشتن موهای سیاه می توانست یک حسن بزرگ باشد. در بین آثار به جا مانده از فراعنه مصر نیز شواهدی مبنی بر رنگ کردن موها با گیاهان، به دست آمده است. حنا رایج ترین ماده برای استخراج رنگ مو در مصر باستان بوده است . مصریان با حنا موهای سر را تیره تر می کردند. حنا در پوشش موهای جو گندکیف خاکستری و سفید نیز مورد استفاده بوده است.

در برخی موارد برای خلاص شدن از موهای خاکستری، مصریها موی سر را می تراشیدند. البته تراشیدن مو راه حل ساده ای بود تا فرد بتواند از کلاه کیس تیره رنگ، به راحتی استفاده کند. حتی در زمان حال نیز در مصر از حنا استفاده می وشد ولی اغلب برای تتو و خالکوبی بر بدن.

تاریخچه رنگ مو در یونان باستان

بدون تردید یونانیان عجیب ترین ماده را برای رنگ کردن موها، استفاده می کردند. این ماده شگفت انگیز از گیاهان به دست نیم آمد بلکه منشا آن بافت حیوانی بود. موثرترین ماده برای رنگ مو در یونان باستان، از تخمیر زالو در ظروف مسی به دست می امده است. حاصل این تخمیر برای تغییر رنگ موهای سفید به تیره، عملکرد شگفت انگیزی داشته است. طبق آنچه از تاریخ نقل شده است رنگ موی ابداعی مردم یونان باستان تاثیری دائمی داشته و با شستشو از بین نمی رفته است.

رنگ موهای گیاهی همگی مدت محدودی روی موها باقی می ماند و به مرور در اثر شستشو از بین می روند. تلاش بشر برای دستیابی به رنگ موهایی که زمان بیشتری روی ساقه مو باقی بمانند از دوران باستان، شروع شده است. این روزها انواع و اقسام رنگ مو را می توانید از دراگ استورها تهیه کنید ولی مصری ها مجبور به تخمیر زالو بودند.

رنگ موهای مدرن

رنگ کردن موها در دوران رنسانس اروپا

اروپاییان از اسید سولفوریک برای تغییر رنگ موهای خود بهره می بردند. در کتابی به نام Delightes for Ladies که در سال 1602 در دوران رنسانس منتشر شد ، از ماده ای به نام Oyle of Vitrioll برای تغییر شکل و روشن شدن موها نام برده شده است. طبق نوشته های کتاب، این ماده نباید در تماس با پوست باشد در ترکیب این ماده، اسید سولفوریک خالص نیز وجود دارد.

تاریخچه رنگ کردن موها در روم باستان

قانونی در روم باستان وجود داشت که طبق آن همه روسپی ها موهای بلوند داشتند. اگر فاحشه ای بلوند نبود ، مجبور بود یا از کلاه گیس استفاده کند و یا موهای خود را به رنگ روشن تغییر دهد. برای تغییر موها از خاکستر گیاهان و مغزهای سوخته استفاده می شد. اما در بین اقشار ثروتمند، استفاده از ورقه های طلا برای رنگ آمیزی موها، به کار می رفته است. Emperor Commodus از نخستین امپراطوران رومی است که برای پوشش موهای خاکستری از ورقه های طلا استفاده کرده است. بعدها رنگ بلوند از محبوب ترین رنگ موهای جهان شناخته شد.

سنگ آتشفشانی در قبیله Maasai کنیا

در تاریخچه رنگ مو به موارد جالبی برخورد می کنیم که ریشه در فرهنگ ملل دارد. برای مثال جنگجویان قبیله ماسایی در کنیا برای اینکه چهره ای ترسناک تر داشته باشند موهای خود را به رنگ قرمز، تغییر می دادند. این رنگ مو حاصل ترکیب پودر سنگ های اتشفشانی و چربی حیوانات بود که در طول تاریخ به عنوان نماد قبیله ماسایی نیز شناخته می شود. حتی در زمان حال حاضر نیز این رنگ قرمز در بین اهالی کنیا رایج است.

رنگ موهای تاریخی

کثیف ترین رنگ مو در قرون وسطی

تا کنون از موارد متفاوت و گاه عجیب و غریبی برای تهیه رنگ مو، نام برده شده است اما هیچکدام از این موارد به اندازه رنگ موی زنان در قرون وسطی، شگفت انگیز نبوده است. طبق شواهد به دست آمده برخی از ترکیبات سری رنگ مو در قرون وسطی حاوی” ادرار اسب” نیز بوده است. ادرار اسب موجب روشن شدن رنگ موی تیره می شده و در بین برخی اقشار، مورد توجه بوده. به هر حال زیبایی، تاوان دارد و زنان قرون وسطی یکی از شگفت انگیزترین راه ها را برای رنگ کردن موی سر انتخاب کرده بودند.

تاریخچه رنگ مو در دوره ملکه الیزابت

داشتن موی قرمز در دوران باستان نشانه ای از جادو و جادوگری بوده است. پس از به قدرت رسیدن ملکه الیزابت، سبک زندگی مردم به کلی تغییر کرد اما مهم ترین انف تغییرات بنیادی در تفکر جامعه بود. جالب است بدانید که رنگ موی ملکه الیزابت به طور طبیعی قرمز بود که تا ان زمان اصلا رایج نبوده است. رنگ موهای ملکه الیزابت مورد توجه بانوان قرار گرفت. اقشار ثروتمند این رنگ را مظهری از ثروت و قدرت می دانستند و خیلی زود رنگ قرمز موهای ملکه، ترند سال شد.

ترکیبی از مخلوط زعفران و گوگرد که بوی بسیار ناخوشایندی داشت برای تغییر موها به قرمز، مورد استفاده بوده که نتایج خوبی هم داشته است.

موهای رنگ شده خود را با ویتامینه مو ما حفظ کنید و رنگ تازه ای به آن ها ببخشید.

وایکینگ ها و چربی بز

جنگجویان وایکینگ برای روشن کردن رنگ موها و قرمز کردن ریش ها از ماده مخصوص صابون مانندی استفاده می کردند. این صابون دارای ترکیباتی از چربی بز و خاکستر بود و موها را به رنگ قرمز، در می آورد.

امروزه انواع و اقسام رنگ مو تولید شده است. برای استفاده از اغلب رنگ موها نیاز به ماده ای روشن کننده نظیر اکسیدان است. شیوه رنگ کردن موها در عصر حاضر، قابل مقایسه با دوران باستان نیست.

کدامیک از این رنگ موها را امتحان کرده اید؟

hair dye from history

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط