دلایل خارش سر
211

دلایل خارش سر و راه های درمان آن

آیا پوست سرتان به خارش افتاده است؟ قبل از اینکه مشکل به شدت حاد شود، برای درمان خارش سر اقدام کنید. روش‌های درمانی با توجه به وضعیت هر فرد، ممکن است متفاوت باشند. عوامل زیادی می‌ توانند ریشه‌ی این خارش‌های شدید پوست سر باشند و با شناسایی دلایل خارش سر، می‌ توان به سادگی درمان موثری را انجام داد. در این مقاله از آکادمی کراتینه موی سعیده درویش زاد، به دنبال دلایل این خارش سر هستیم.

دلایل خارش سر

پوست سر در حالت نرمال دارای تعادلی است. هر عاملی که به طور موقت این تعادل را برهم بزند، پوست را آزرده می‌کند. عدم هماهنگی در دریافت رطوبت و چربی توسط پوست سر، منجر به ایجاد بثورات پوستی و خارش‌های شدید می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده، این موارد از اصلی‌ ترین عوامل ایجاد خارش در پوست سر هستند:

-دلایل خارش سر در کودکان:

خارش سر، در همه گروه های سنی دیده می شود. علت به وجود آورنده این مشکل یکسان نیست. در مورد کودکان، شپش مهم ترین عامل خارش سر شناخته شده است، به خصوص کودکانی که در مکان های عمومی نگهداری می شوند، درگیر شپش هستند. مدارس و مهد کودک ها نیز به اندازه شیرخوارگاه ها و مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست در اپیدمی و انتقال شپش نقش دارند. بر خلاف یک باور قدیمی، کثیف بودن موها یا بهداشت ضعیف فرد، نقشی در شپش سر ندارد.

شپش از طریق تماس مستقیم با فرد آلوده و لوازم شخصی او، به دیگران منتقل می شود. در حقیقت مادامی که یک فرد مبتلا به شپش وجود داشته باشد، امکان آلوده کردن اطرافیان وجود دارد. اگر فرزندتان مدام در حال خاراندن سرش است، حتما بررسی دقیق انجام دهید. شپش اندازه خیلی ریزی دارد و به سادگی دیده نمی شود؛ اما کلونی شپش ها و تخم ها را روی موها و پوست سر می توانید مشاهده کنید. اگر فرزندتان مشکوک به شپش است، فورا برای درمان او اقدام کنید؛ زیرا احتمال آلوده شدن بقیه افراد خانواده نیز وجود دارد.

شپش برای زنده ماندن از خون تغذیه می کند؛ به این ترتیب حشره انگل نیش خود را در پوست سر وارد کرده و از رگ، خون می مکد. بزاق شپش و نیش، روی پوست سر خراش های عفونی ایجاد می کنند که در مراحل حاد، خارش های شدید به همراه دارد. برای درمان، روش های تخصصی و درمان های خانگی، توام استفاده می شود. در این مورد قبلا مطلبی با این عنوان نوشته شده است که می توانید آن را در لینک زیر مشاهده کنید:

روش های درمان شپش موی سر

خارش سر کودکان

-عفونت قارچی کچلی از دلایل خارش سر:

یکی دیگر از دلایل خارش سر نوعی عفونت است که از قارچی به  نام Trichophyton rubrum به وجود آمده. بی توجهی به این بیماری موجب ریزش موی شدید می شود تا جایی که فرد همه موهای خود را از دست می دهد. در حقیقت قارچ ابتدا روی پوست سر فعالیت می کند؛ ولی خیلی سریع در عمق فولیکول مو هم نفوذ خواهد کرد.

خبر بد این ایست که عفونت قارچی کچلی نیز یک بیماری مسری است. اگر در تماس با فردی بودید که احتمال عفونت قارچی در آن زیاد است، حتما به پزشک مراجعه کنید. معمولا در مدت زمان کوتاهی پس از تماس با فرد مبتلا، علائم عفونت و خارش سر هم به وجود می آید. خارش هایی با منشا عفونی قارچی نیاز به مداخله پزشکی دارد و با درمان های خانگی نمی توانید قارچ را از بین ببرید. استفاده از داروها و محصولات تخصصی با فرمولاسیون ضد قارچی، تحت نظر پزشک متخصص انجام می شود.

-خارش سر در اثر پسوریازیس:

برخلاف تصور عمومی،پسوریازیس یک بیماری واگیردار نیست. این مشکل در افرادی که دارای نقص یا ضعف در سیستم خود ایمنی هستند، دیده می شود. تشخیص بیماری توسط پزشک انجام می شود و معمولا خود فرد متوجه غیر طبیعی بودن خارش ها می شود. پوست کف سر را بررسی کنید، چنانچه لکه های قرمز و ملتهب روی پوست دیده می شود، احتمال پسوزیاریس زیاد است. لکه های متورم همراه با خارش شدید هستند و آسایش فرد را مختل می کنند. اگر چه بیماری واگیردار نیست؛ ولی درمان فوری جهت جلوگیری از عفونی شدن کف سر، پیشنهاد می شود. برای درمان خارش های ناشی از پسوزیاریس، شامپوهای مخصوص حاوی زغال‌سنگ و اسید سالیسیلیک به همراه درمان های دارویی تجویز می شود.

اصلی ترین دلایل خارش سر

-درماتیت شوره‌ای:

بیماری درماتیت شوره ای یا سبوره ای از رایج ترین دلایل خارش سر است. رشد بیش از حد و غیر قابل کنترل قارچ مالاسزیا در پوست سر، موجب پوسته پوسته شدن کف سر می شود. در حالت عادی این میکروب در پوست سر بسیاری از افراد وجود دارد! ولی وقتی کنترل جمعیت مالاسزیا از دست برود، شاهد شوره سر و پوسته های بزرگ روی سرشانه لباس ها خواهید بود. این میکروب در پوست سر چرب رشد می کند و به همه نواحی چرب پوست و فولیکول مو، آسیب می زند.

در پاره ای از موارد شوره سر در ابرو و روی پوست صورت هم دیده می شود. درماتیت شوره ای همراه با خارش سر و ریزش مو است. عدم توجه به درمان منجر به از دست دادن بخش زیادی از موها می شود. برای برطرف کردن مشکل لازم است تا PH پوست را در حد متعادل نگه داشت. درمان های رایج برای از بین بردن چربی پوست سر در این مورد توصیه می شود. استفاده از شامپوی ضد شوره تا حد زیادی تاثیر دارد. شامپوهای حاوی زینک و سلنیوم تا مداوای کامل و برطرف شدن خارش و شوره، باید استفاده شود. در ارتباط با شوره سر نیز مقاله ای نوشته شده است که می توانید برای مطالعه آن وارد لینک زیر بشوید:

شوره سر چیست و چگونه درمان می شود؟

خاراندن در اثر شوره

-درماتیت تماسی یا حساسیت پوستی:

برخی افراد ذاتا پوست حساس تری دارند و به غذاها یا محصولات آرایشی و بهداشتی پوست، حساسیت نشان می دهند. برای مثال بیماران آسمی بیشتر به خارش کف سر دچار می شوند. همه محصولاتی که برای مراقبت از مو استفاده می شود می تواند درماتیت تماسی را در افراد حساس به وجود بیاورد. اسپری مو، ژل مو، حالت دهنده ها و حتی شامپوهایی که برای شستن مو استفاده می شود به عنوان یک عامل حساسیت زا شناخته می شوند. این مواد حاوی عصاره و رایحه ها و اسانس هایی هستند که در افراد با پوست حساس تر آلرژی ایجاد می کنند.

معمولا وقتی یک شامپو، رنگ مو و هر محصولی جدیدی را برای موها به کار می برید، احتمال وجود علائم حساسیت پوستی نیز بیشتر می شود. در این موارد با قطع مصرف محصول مورد نظر، خارش سر به کلی از بین خواهد رفت.  از دلایل خارش سر می تواند نوع پوست فرد و آلرژی های پوستی باشد که ارتباطی به بد یا غیر استاندارد بودن محصولات مو ندارد. البته در برخی موارد درماتیت تماسی حتی بدون هیچ عاملی نیز بروز می کند. در این صورت با مصرف شامپوی همیشگی نیز پوسته های سفید رنگ و شوره از کف سر جدا می شود. در این مورد علت خشکی پوست کف سر است که در افراد با پوست حساس نیز دیده می شود.

با شرکت در دوره‌ های مجازی هیر مستران، تخصص خود در مراقبت از موها را بهبود بخشید.

درماتیت تماسی

-محصولات آرایشی از دلایل خارش سر:

استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی می تواند به خارش کف سر منجر شود. محصولات انواع ماسک مو، ژل حالت دهنده و… در بازار موجود است. برخی افراد به طور افراطی از محصولات آرایشی برای روتین مراقبت مو استفاده می کنند. در ابتدای مصرف، تفاوت زیادی دیده می شود و موها بسیار نرم و براق می شوند. این موضوع موجب می شود تا مصرف زیاد از حد و نامتعادل انجام شود که نتیجه آن خارش شدید و دائمی سر است.

دو نکته مهم وجود دارد: اول اینکه همه محصولات بازاری، استاندارد نیستند! و دیگر اینکه حتی به شرط خرید محصولات مناسب مو، باز هم طریقه مصرف و تعداد دفعات استفاده از آن اهمیت دارد. برخی تصور می کنند هر چه بیشتر از این محصولات استفاده کنند، موها کیفیت بهتری خواهد داشت. با شسشتوی زیاد سر بعد از ماسک، ژل و… پوست سر دچار آسیب شده و به شدت خشک می شود. در چنین حالتی پوست کف سر هیچ فرصتی برای ترمیم و بهبود ندارد و پوسته ریزی و خارش شروع می شود.

بعد از شناسایی دلایل خارش سر بهتر است هر چه سریع تر نسبت به درمان اقدام شود. در ادامه به درمان های خانگی برای حل خارش سر اشاره می کنیم.

درمان های رایج برای خارش کف سر

درمان های خانگی برای خارش کف سر

درمان به موقع، روند ترمیم پوست سر را تسریع می کند. در بسیاری از موارد حتی با درمان های خانگی، خارش سر به کلی از بین خواهد رفت. برخی از این درمان ها عبارتند از:

-شستشوی موها در حمام با  روش معمولی و آبکشی با محلول 50 درصد آب و 50 در صد سرکه سیب

-ترکیب 3 قطره روغن درخت چای با یک قاشق روغن نباتی برای استعمال روی پوست سر و نیم ساعت بعد شامپو زدن به موها

-ماساژ عصاره آلوئه ورا روی پوست سر قبل از استحمام، شستشو و آبکشی موها به روش معمولی پس از نیم ساعت

-استفاده از روغن نارگیل گرم روی پوست سر برای جلوگیری از خارش و پوشاندن سر به مدت 3 ساعت با کلاه رنگ و سپس آبکشی

کلینیک زیبایی و مراقبت مو سعیده درویش زاد

در این مقاله با دلایل خارش سر آشنا شدید و سعی شد درمان هایی نیز برای آن معرفی شود. اگر به هر علتی از وضعیت موهای خود راضی نیستید با ما تماس بگیرید. کلینیک تخصصی پوست و مو سعیده درویش زاد، با بهره گیری از متخصصین با تجربه، بهترین محصولات بهداشتی را معرفی می کند. با هر نوع جنس مویی که داشته باشید به محصولات آرایشی-بهداشتی مناسب نیاز دارید. کلیه خدمات مشاوره ای سعیده درویش زاد به صورت کاملا رایگان ارائه می شود. برای اطلاع از تخفیف های دوره ای و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط