جلوگیری از سفید شدن مو
390

دلایل سفید شدن مو در سنین جوانی چیست؟

تنوع رنگ مو در همه اقوام دیده می شود. در رابطه علت تنوع رنگ، ژنتیک بیشترین تاثیر را در رنگ موی فرد دارد. برخی از افراد به طور طبیعی موهای روشن تری دارند. افرادی با موهای تیره نیز این ویژگی را از از جداد خود به ارث برده اند. رنگ مو، چشم، پوست و…. همانند بسیاری از ویژگی های ظاهری به صورت ارثی به نسل های بعدی منتقل می شود. سبک زندگی افراد نیز تا حدودی می تواند روی رنگ موها یا پوست تاثیر بگذارد. به طور کلی هر نوع مویی با گذشت زمان، سفید می شود. سفید شدن مو در سنین بالاتر یکی از طبیعی ترین اتفاقات در طول زندگی است. البته برخی از افراد در سنین جوانی نیز موی سفید را تجربه می کنند که گاهی موجب حیرت اطرافیان می شود.

سفید شدن مو در جوانی پدیده ای رو به رشد در جوامع امروزی است. گاهی در سنین نوجوانی و هم زمان با دوران بلوغ، تارهای مو یک به یک سفید می شوند. اگرچه یکی دو تار سفید مو چندان اهمیتی ندارد و مشکل حادی نیست ولی افزایش تارهای سفید مو را نمی توان نادیده گرفت. گاهی سرعت سفید شدن مو در سنین جوانی به حدی بالا است که در عرض یکی دو سال کل موهای فرد سفید می شوند. افرادی که در جوانی به سفیدی مو دچار می شوند، به دنبال دلایل سفید شدن مو می روند؛ زیرا شناخت دلایل سفید شدن مو در جلوگیری از آن اهمیت دارد. ما در این مقاله از مرکز کراتینه موی درویش زاد به توضیح دلایل سفید شدن مو در جوانی می پردازیم و در انتها راهکارهایی برای جلوگیری از آن را بررسی می کنیم.

علت سفید شدن موها

چرا موها در جوانی سفید می شود؟

این مشکل در هر دو جنس دیده می شود. هم آقایان و هم خانم ها می توانند دچار سفیدی موی زود هنگام بشوند. با استفاده از رنگ موهای شیمیایی یا حنا می توان تارهای سفید مو را پوشش داد؛ اما این راه حلی موقتی است. با آگاهی از دلایل سفید شدن مو می توان روند سفیدی را متوقف کرد. در صورتی که سرعت سفیدی در مو زیاد و غیر عادی باشد لازم است تا برای بررسی تخصصی به پزشک مراجعه کنید. عمده دلایل سفید شدن مو یکی از این موارد است:

اثرات شگفت انگیز قهوه بر روی موی سر

-نقش ژنتیک در سفید شدن موی سر:

همه افراد در یک سن خاص موهای شان سفید نمی شود. به طور معمول روند سفید شدن موها به قدری کند و تدریجی است که متوجه آن نمی شویم. حتی قبل از دهه دوم زندگی نیز می توان انتظار سفید شدن مو را داشت. مهم ترین عامل در روند سفیدی مو، ژنتیک و سابقه فامیلی است. همانطور که رنگ مو تابع ژن غالب فرد است؛ کیفیت، ضخامت و حتی روند از دست دادن رنگ مو نیز به ژنتیک ارتباط دارد. از پدر بزرگ و مادر بزرگ در این مورد سوال کنید. اگر آنان نیز در سنین جوانی با مشکل سفید شدن موها روبرو شده اند، کار زیادی نمی توان انجام داد. البته با خوردن غذاهای حاوی ویتامین ها و پروتئین روند سفیدی موها کندتر خواهد شد.

-عدم تنظیم هورمون ها از دلایل سفید شدن مو:

هورمون ها نقش مهمی در سلامتی و تندرستی دارند. هر عاملی که موجب به هم خوردن تنظیم هورمون ها شود، روی رنگ موها نیز تاثیر می گذارد. برای مثال تیروئید از مهم ترین غدد بدن است که در اثر بیماری و برخی مشکلات، دچار ترشحات هورمونی غیر عادی می شود. تیروئید یک غده کوچک و پروانه ای شکل است. هورمون های مترشحه از تیروئید در چرخه قاعدگی، تنظیم ضربان قلب و بسیاری از فرایندهای بدنی تاثیر می گذارند. در این مورد تغییر رنگ موها، نشان دهنده یک مشکل جدی است به خصوص اینکه معمولا ریزش مو نیز به همراه سفیدی مو بروز می کند.

با بررسی دقیق پزشکی می توان کم کاری یا پر کاری تیروئید را تشخیص داد. هر نوع ناهماهنگی در ترشح هورمون ها از تیروئید به طور مستقیم روی فولیکول مو اثر گذاشته و رنگدانه های مو را ضعیف می کند.

دلایل ریزش مو در آقایان چیست؟ چرا سر، طاس می شود؟

دلایل سفید شدن مو

-اختلالات خود ایمنی برای سفیدی مو:

وقتی سیستم ایمنی بدن به هر دلیلی، ضعیف شود موها شروع به سفید شدن و ریزش می کنند. در برخی بیماری ها نظیر ویتیلیگو، اختلالات خود ایمنی شدید رخ می دهد. بیماری خودایمنی آلوپسی آره آتا نیز سفیدی مو و ریزش موی شدید ایجاد می کند و حتی خطر طاسی وجود دارد.

در این بیماری ها سلول های مسئول تولید رنگدانه تحت حمله قرار می گیرند و به سرعت، موها سفید می شود. اختلالات خود ایمنی موها را به عنوان عامل خارجی در نظر گرفته و با حمله گلبول ها، رنگدانه های مو از بین می روند. تشخیص به موقع بیماری ها و درمان در سریع ترین زمان، عامل مهمی در جلوگیری از سفید شدن مو است.

-تغذیه نامناسب از دلایل سفید شدن مو:

این مورد به راحتی قابل پیشگیری است. کمبود مواد مغذی و گروه ویتامین B و دیگر املاح ضروری بدن را می توانید با تغذیه مناسب، برطرف کنید. دریافت پروتئین به اندازه کافی می تواند ملانین را در حد متعادل نگاه دارد. کمبود ویتامین ها با تغذیه به درستی برطرف می شود. در بین گیاهخوارانی که مصرف گوشت را ممنوع می دانند تعداد افراد جوان با موهای سفید بیشتر است. برخی غذاهای فراوری شده و کنسروی نیز می تواند روند فرسایش موها را تسریع کند.

-مصرف سیگار و قلیان:

یکی از اصلی ترین دلایل سفید شدن مو در سنین جوانی، سبک زندگی افراد است. این روزها قلیان و دخانیات به نوعی متداول شده است. بسیاری از جوانان و نوجوانان کم سن و سال، به طور مرتب از سیگار و دخانیات استفاده می کنند. آمار دقیقی از مصرف مشروبات الکلی، به دلیل محدویت هایی که دارد در دست نیست ولی این عوامل علت خکستری شدن موها در سنین پایین تلقی می شوند. موهای خاکستری به سرعت سفید خواهند شد.

دلایل سفید شدن مو در جوانان

چگونه از سفید شدن مو جلوگیری کنیم؟

سفیدی موها پدیده ای طبیعی و وابسته به سن است. تا کنون هیچ راه صد در صد موثری برای توقف سفید شدن موها، معرفی نشده است. در واقع نمی توان سفید شدن مو را قطع کرد؛ اما با برخی ترفندهای ساده امکان به تعویق انداختن روند سفیدی تارهای مو وجود دارد. برگشت پذیری موی سفید به سیاه، جای تردیدهای زیادی دارد. با تشخیص علت سفید شدن موی سر می توان در مورد روند تغییر رنگ مو با اطمینان نظر دارد.

ژنتیک یکی از اصلی ترین دلایل سفید شدن مو است. در برخی افراد با توجه به سابقه فامیلی سفیدی مو در جوانی نیز اتفاق می افتد. در ارتباط با ژنتیک روند معکوس کردن تغییر رنگ موها از سفید به سیاه و قهوه ای، امکان پذیر نیست؛ اما در صورتی استعمال دخانیات یا تغذیه نامناسب این مشکل را ایجاد کرده باشد، امکان برگشت وجود دارد.

درمان بیماری ها و مشکلات پزشکی ( تیروئید، اختلالات خود ایمنی و…) اولین اقدامی است که می توانید برای تغییر روند سفیدی مو انجام دهید. هورمون درمانی و مصرف برخی داروها در این مورد توصیه می شود. با تغییر سبک زندگی، قطع سیگار و قلیان و تغذیه غنی از مواد مورد نیاز بدن، روند سفیدی مو به طور کامل متوقف می شود. در صورت درمان به موقع امکان بازگشت موهای سفید نیز وجود دارد؛ منوط بر اینکه شرایط جسمانی در حالت ایده آل باشد.

اگر به دنبال دوره مجازی هیر مستران هستید، با استفاده از دوره های آموزشی ما، به یک استاد حقیقی در زمینه ی مو تبدیل شوید. با ما به سفری به سمت موفقیت بروید و تجربه ی یادگیری عمیق و جذاب را تجربه کنید.

علت سفیدی موی بانوان

آیا موهای سفید به راحتی رنگ می شوند؟

رنگ کردن موها، ساده ترین راه برای پوشاندن سفیدی مو است. رنگ های شیمیایی با ایجاد یک لایه پوششی روی ساقه مو، رنگ مطلوب را به وجود می آورند. آیا موهای جو گندمی دارید یا به تازگی چند تار موی سفید را در بین موها دیده اید؟ در این صورت حتما موقع رنگ کردن موها با مشکل مواجه هستید. این یک واقعیت است که موهای سفید به سختی رنگ می گیرند.

موهای سفید ضخیم تر هستند. در تارهای موی سفید یک هسته مرکزی هوا وجود دارد که ضخامت مو را افزایش داده است. همین موضوع موجب شده تا موهای سفید در برابر عوامل خارجی و از جمله رنگ موها، غیر قابل نفوذ باشند. وقتی موها را با رنگ های شیمیایی رنگ می کنید، موهای معمولی رنگ می گیرند؛ اما تارهای سفید رنگ موها، رنگ را جذب نمی کنند. رنگ کردن موهای سفید بسیار دشوارتر است. بنابراین هوای موهای تان را داشته باشید تا در سنین جوانی با سفید شدن موها روبرو نشوید.

تبلیغات زیادی در مورد تغییر رنگ موهای سفید می شود. واقعیت اینجاست که برگشت پذیری موی سفید، تنها در شرایط خاص و محدود امکان پذیر است. دلایل سفید شدن مو در روند درمان تاثیر دارد؛ ولی در اغلب اوقات نمی توان موهای سفید را به رنگ اولیه برگرداند. از طرفی رنگ کردن موی سفید نیز نتیجه چندان خوبی ندارد و به سادگی موهای طبیعی نیست. بهتر است با دیدن تارهای سفید مو در سنین جوانی به پزشک معالجه کنید تا بررسی کامل پزشکی انجام شود.

تقویت موها در کلینیک تخصصی سعیده درویش زاده

احیا و ترمیم موهای آسیب دیده و دمیج در مرکز زیبایی مو سعیده درویش زاده انجام می شود. این مرکز مجهز به جدیدترین تجهیزات روز است و تیم حرفه ای متخصص را در اختیار دارد. اگر به دلیل سبک زندگی و رژیم غذایی شدید، دچار ریزش مو شده اید و تارهای خاکستری مو آزارتان می دهد با ما تماس بگیرید. خدمات کامل تقویت و ترمیم مو به همراه پکیج رنگ و هایلایت حرفه ای را در بهترین سالن زیبایی مو تجربه کنید.

رعایت کامل پروتکل های بهداشتی طبق موازین و مقررات در کلینیک تخصصی زیبایی مو انجام می شود. لطفا قبل از مراجعه هماهنگ کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط