علل ریزش مو در تابستان
207

چگونه از ریزش مو در تابستان جلوگیری کنیم؟

ریزش مو در تابستان بیش از فصول دیگر است و گاهی موجب نگرانی هایی می شود. ریزش موی طبیعی چیزی در حدود 50 تا 100 تار مو در روز است ولی در اواسط تابستان شاهد اوج ریزش مو خواهیم بود. با توجه به گرم شدن ناگهانی دمای هوا و نزدیک تر شدن به فصل تابستان، بهتر است بیشتر مراقب موها باشیم.
شاید ریختن چند تار مو زیاد نگران کننده نباشد ولی گاهی شدت ریزش مو به حدی است که پوست سر، به وضوح دیده می شود. در آقایان این پدیده شایع تر است و می تواند حتی روند طاسی را سرعت دهد. تابستان یکی از زیباترین فصول سال است که معمولا با سفر و گشت و گذار همراه است اما وقتی موها در معرض آسیب باشند، همه لذت و خوشی های تابستان تحت تاثیر قرار می گیرد.

قبل از هر کاری باید بدانید که این نوع ریزش مو کاملا طبیعی و قابل پیشگیری است. به جای استفاده خود سرانه از قرص و دارو و مواد شیمیایی، بهتر است دلایل افزایش ریزش مو در تابستان را بدانیم.

چرا موها در تابستان، بیشتر می ریزد؟

غربی ها می گویند در تابستان موها را باد می برد ولی درستش اینست که بگوییم در تابستان خورشید موها را نابود می کند. اشعه فرابنفش نور خورشید، در تابستان به حدی زیاد است که تاثیر مخربش را روی موها می توان دید. خورشید رطوبت مو را از بین می برد و ساختار مو را خشک و شکننده تر می کند.

درست مثل گیاهانی که در زیر آفتاب شدید، خشک شده و از بین می روند، موها نیز هیچ سپر دفاعی در برابر اشعه سوزان خورشید ندارند. همراه با گرم شدن هوا، فولیکول ها و پوسته دفاعی ساقه مو، با سرعت بیشتری می ریزد و موها به شدت آسیب پذیر می شوند. اینجاست که پوست سر وارد عمل می شود و وظیفه محافظت از موها را به خوبی انجام می دهد. در نیمه دوم تابستان تغییرات به حدی زیاد می شود که پوست کف سر نیز نمی تواند مانع ریزش موها شود. برخی از دلایل ریزش مو در تابستان اینها هستند:

دلیل ریزش مو در تابستان

کم آبی

مو یکی از مهمترین اجزای صورت فرد است. داشتن موهایی پر پشت و سالم حتی در افزایش اعتماد به نفس افراد نیز موثر است. وقتی موها به هر دلیلی، شروع به ریختن می کند به طور غیر ارادی استرس و نگرانی در فرد بیشتر می شود. به طور طبیعی دوره فاز استراحت موها به دلیل گرمای هوا، در فصل تابستان طولانی تر است. برای اینکه فولیکول های مو در وضعیت سالم باقی بمانند لازم است تا آب مورد نیاز بدن تامین شود. بدن ما در طول تابستان به دلیل تعریق، مقدار زیادی آب از دست می دهد که منجر به گردش نامناسب مایعات در بدن می شود.

اگر مواد مغذی  به فولیکول های مو نرسد، منجر به ریزش مو می شود. برای داشتن  گردش خون صحیح حتما به مقدار کافی آب بنوشید. ریشه های موف مواد غذایی را از طریق مویرگ های زیر پوست کف سر دریافت می کنند. آب به عنوان منبع تغذیه طبیعی بدن و مو عمل می کند. نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب هر روز ضروری است.

اگر به دنبال دوره حضوری هیر مستران هستید، با استفاده از دوره های آموزشی ما، به یک استاد حقیقی در زمینه ی مو تبدیل شوید. با ما به سفری به سمت موفقیت بروید و تجربه ی یادگیری عمیق و جذاب را تجربه کنید.

رژیم غذایی در تابستان

گرمای هوا روی اشتها نیز تاثیر می گذارد معمولا رغبت به غذا خوردن در هوای گرم، کمتر است. از طرفی تابستان فصل سفر و گشت و گذار هم هست. بسیاری از افراد  روی نوع تغذیه و غذاهایی که می خورند، توجه ندارند. سلامت پوست سر و موها ارتباط مستقیم با تغذیه صحیح دارد. اگر ویتامین ها و املاح مناسب از طریق مواد غذایی دریافت نشود، موها آسیب می بینند. ابتدا تارهای مو نازک می شود و سپس شاهد افزایش ریزش مو خوهیم بود.

استفاده از رژیم غذایی سالم و متعادل در تابستان توصیه می شود. آووکادو، گردو، بادام زمینی، ماهی قزل آلا، صدف و تخم مرغ از بهترین مواد غذایی در جلوگیری از ریزش مو هستند.

ریزش مو در اثر کم آبی بدن

ریزش مو در تابستان با تعریق زیاد

 در تابستان بیشتر عرق می کنیم آیا باور می کنید همین موضوع ساده و کاملا طبیعی، ریزش موها را افزایش می دهد؟ اگر تمیز کردن پوست سر و مو به طور مکرر امکان پذیر نباشد منجر به چسبندگی مو می شود. تجمع چربی و روغن طبیعی در پوست سر به همراه افزایش آلاینده ها و آلودگی موجود در مو می تواند منجر به ریزش بیشتر مو شود. برای جلوگیری از ریزش مو در چنین مواردی، تمیز نگه داشتن پوست سر با صابون ها و شامپو های تمیز کننده ملایم ضروری است. هنگامی که مو و پوست سر تمیز و خشک شدند، استفاده مناسب از روغن های مغذی می تواند از ریزش مو جلوگیری کند.

کلر آب استخر

دلیل همه این مشکلات، نور خورشید نیست بلکه مجموعه ای از عوامل دست به دست هم می دهند تا موها ریزش شدیدتری داشته باشد. یکی دیگر از دلایل ریزش مو در تابستان، کلر است. شنا و آبتنی در استخر یکی از تفریحات تابستانی است اما می دانید که برای تصفیه آب استخر و ضد عفونی از کلر استفاده می شود. شاید یکی دو بار شنا کردن در چنین آبی، تاثیر زیادی در ریزش مو نداشته باشد اما در نهایت کلر یک ماده مضر برای مو تلقی می شود.

افرادی که در تابستان ها برای خلاص شدن از گرما، ب استخر می روند بیشتر با عارضه بریزش مو روبرو می شوند. کلر یک ماده شیمیایی قوی است که موجب از بین رفتن چربی طبیعی مو می شود. در این صورت موها کدر و خشک خواهند شد. موهای خشک در معرض شکستگی و خورد شدن هستند. موهای کدر و مات نیز زیبایی و طراوت خود را از دست می دهد.

نکته: آب دریا نیز به همین میزان به موها آسیب می زند

ریزش موی شدید در تابستان

ریزش مو در تابستان به دلیل شوره سر

میکروب مالاسزیا یکی از اصلی ترین دلایل بروز شوره سر است. بسیاری از خانم ها و آقایان به دلیل وجود همین میکروب، از شوره سر در عذاب هستند. اگر با این مشکل روبرو هستید حتما تصدیق می کنید که در تابستان ها شوره سر، بیشتر می شود. علت این است که فعالیت میکروب مالاسزیا همراه با افزایش گرمای هوا و تعریق پوست کف سر، بیشتر می شود. نتیجه اینکه خارش سر شدیدتر شده و به دنبال آن التهاب در پوست سر و ریزش موها نیز خواهد آمد.

چگونه از ریزش مو در تابستان جلوگیری کنیم؟

خشکی هوا بزرگ ترین دشمن موی سر است. در تابستان ها به دلیل گرما و تابش نور خورشید، کم آبی بدن در اثر تعریق و ….. میزان آسیب به موها بیشتر می شود. از هر راهی که می توانید مانع دهیدراته شدن موها بشوید. از دست دادن آب مغز مو چیزی نیست که به سادگی قابل جبران باشد. به خصوص اگر موها دچار ریزش شود، درمان خیلی دشوارتر خواهد شد. برای جلوگیری از ریزش مو در تابستان این کارها را انجام دهید:

مصرف ویتامین های مناسب

به عنوان اولین قدم لازم است تا یک کلاه مناسب تهیه کنید. موقع بیرون رفتن از منزل حتما موها را با کلاه یا هر وسیله دیگری، بپوشانید. به این ترتیب تاثیر اشعه آفتاب روی موها کمتر خواهد شد. برای اینکه موهای سالم تری داشته باشید مصرف ویتامین و املاح را در تابستان افزایش دهید. احتمالا این کار را قبلا انجام داده اید ولی آیا می دانید که مصرف برخی داروها نیز می تواند ریزش مو را افزایش دهد؟

قرص ضد بارداری نیز یکی از مواردی است که ریزش مو در بانوان را افزایش می دهد. دوره استراحت خود را به فصل تابستان موکول کنید و در این مدت روش های دیگری را جایگزین قرص ضد بارداری کنید. در ادامه ویتامین های مناسب را نیز دریافت کنید تا موها سالم و شاداب باشند.

گرمای هوا و ریزش مو

ماساژ پوست سر با روغن نارگیل گرم

ماساژ پوست سر در تسریع خون رسانی و گردش خون ناحیه تاثیر زیادی دارد. ترکیب روغن های پایه در ماساژ علاوه بر تسریع گردش خون در تغذیه مناسب مو و جلوگیری از خشکی پوست سر نیز نقش دارد. روغن نارگیل از سالم ترین روغن ها برای ماساژ کف سر است. مواد مغذی روغن نارگیل از کاهش پروتئین مو جلوگیری کرده و کلاژن مو را تقویت می کند.

2 راه برای استفاده از روغن نارگیل وجود دارد

الف- پیش از حمام

موهای خود را با روغن نارگیل به طور کامل چرب کنید. حتی می توانید از شی قبل موها و پوست سر را با این روغن ماساژ دهید و صبح روز بعد، موها را بشویید.

ب- بعد از حمام

در هر دو حالت نتیجه بسیار عالی است. در صورتی که موها را بعد از شستن به روغن نارگیل آغشته می کنید دیگر نیازی به آبکشی نیست. در این مورد تنها 4-5 قطره روغن کفایت می کند.

تقویت موها در کلینیک تخصصی زیبایی مو سعیده درویش زاده

تابستان فصل گردش و تفریح های بیرون از خانه است. با همه مراقبت هایی که می کنید امکان آسیب به موها در اثر گرمای هوا، وجود دارد. اگر موهای تان نازک شده یا شروع به ریزش کرده است همین حالا با ما تماس بگیرید. احیا و ترمیم موهای آسیب دیده در تخصص ما است. با پیشرفته ترین متدهای روز دنیا انواع ویتامینه مو به صورت حرفه ای انجام می شود. با ویتامینه موهای نرم و نازک، موی خسک، موی رنگ شده و …. از ریزش موها نیز جلوگیری می شود. اگر هنوز در استفاده از خدمات کلینیک تردید دارید از مشاوره های تخصصی مرکز استفاده کنید.

کلیه مشاوره های مرکز تخصصی احیا مو سعیده درویش زاده به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار دارد.

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط