نحوه شستن مو با صابون
5,244

شستن مو با صابون بهتر است یا شامپو؟

برای شستن مو، صابون استفاده کنیم یا شامپو؟ این سوالی است که نمی توانید با پرسش از این و آن، پاسخ درستی برایش پیدا کنید. بسیاری از افراد بر این باورند که موهای ضخیم و پر پشت شان را مدیون فلان شامپو و یا فلان صابون مخصوص هستند. تا چه حد این حرف ها صحت دارد؟ آیا به صرف اینکه یک محصول شوینده روی موهای من جواب می دهد می توانم آن را در سطح عموم به عنوان، بهترین شوینده معرفی کنم؟ در این مطلب به تفاوت شستن مو با صابون و شامپو می پردازیم.

شامپو چیست؟

پس از تولید شامپو در سال 1930، محبوبیت آن هر روز بیشتر شده است. شامپو نوعی ماده تمیز کننده و حلال در آب است. بر خلاف صابون، شامپوها به حالت مایع و روان هستند. برای شستشوی موها لازم است تا شامپو روی موهای خیس، اندکی ماساژ داده شود. مواد موجود در شامپو قادر است همه آلودگی های مو و پوست سر را پاک کند. میزان آلودگی موها در حد آلودگی دست ها نیست و به طور معمول، آنقدرها که به نظر می رسد موها کثیف نیستند. اما همیشه روغن و چربی طبیعی پوست سر به همراه پوسته های کف سر و گرد و خاک و آلودگی های محیطی، روی موها وجود دارد. در حین شستن مو با صابون و شامپو همیشه مقداری کف تولید می شود. این کف به هیچ وجه نشان دهنده مرغوبیت و یا پاک کنندگی ماده شوینده نیست.

انواع شامپو در دو نوع گیاهی و شیمیایی تولید می شوند. هم اکنون شامپوهای مخصوص به موهای خشک و چرب با فرمولاسیون متفاوت در بازار موجود است. علاوه بر ان می توان شامپوهای تخصصی تر را برای برخی مشکلات مو و پوست سر، تهیه کرد. شامپو حجم دهنده، شامپو مخصوص موهای رنگ شده و شامپو تقویت کننده موها، نمونه هایی از پر فروش ترین محصولات آرایشی- بهداشتی در جهان هستند. برای شستن موها باید شامپوی مناسب موها را انتخاب کنیم همه این محصولات جنبه کاربرد عمومی ندارند.

در ترکیبات این شامپوها از مواد نرم کننده، حالت دهنده، مواد حفاظت کننده و …. وجود دارد. رنگ و اسانس استفاده شده در شامپو تنها جنبه تبلیغاتی داشته و برای جلب مشتری است. مواد تشکیل کننده شامپو و ترکیبات موثر پاک کننده و افزودنی های مجاز به ترکیبات، نشان دهنده کیفیت محصول است. نوعی شوینده موسوم به شامپو بدن نیز تولید شده است که ارتباطی به شامپوی مخصوص شستن موها ندارد.

اگر به دنبال آمبره مو هستید، با استفاده از خدمات ما، به یک تغییر زیبا و جذاب در ظاهر خود برسید.

شستن مو با صابون یا شامپو

 

صابون چیست؟

صابون از قدیمی ترین مواد شوینده در جهان است که هم اکنون نیز به شکل و سیاق متفاوتی در دسترس قرار دارد. صابون ها در دو نوع آرایشی و غیر آرایشی تولید می شوند. در این مبحث صابون های آرایشی که به منظور شستشو و نظافت به کار می روند، مورد بررسی قرار گرفته است. صابون ها برای پاک کردن آلودگی های دست و صورت استفاده می شوند. این محصولات از دو بخش آب دوست و آب گریز تشکیل شده اند. در واقع همه روغن ها و چربی هایی که به طور معمول در آب، نامحلول هستند را می توان در بخش آب گریز تقسیم بندی کرد.

به بیان ساده تر می توان گفت که بخش آب گریز قابل حل در آلودگی هاست و بخش آب دوست، پس از حل شدن این آلودگی ها، آنان را می پوشاند.  به این ترتیب وقتی با صابون دست ها را می شوییم، مواد موجود در صابون، ابتدا چربی، روغن و آلودگی های سطح پوست را در خود حل می کنند و سپس با فشار آب، این آلودگی ها از سطح پوست پاک می شود. شستن مو با صابون در ادامه مطلب مورد بررسی قرار می گیرد.

انواع صابون گیاهی و غیر گیاهی در بازار موجود است. صابون های گیاهی حاوی اسانس برخی گیاهان هستند و تا حدودی، کیفیت صابون را تحت تاثیر قرار می دهند. این محصول در اشکال، رنگ ها و اسانس های معطر متفاوتی تولید شده که همگی خاصیت پاک کنندگی و گند زدایی را دارند.

تفاوت شستن مو با صابون و شامپو

تفاوت شستن مو با صابون و شامپو

اساسا موها هرگز خیلی کثیف نمی شوند. در واقع همیشه موها به شستشوی کمتری نیاز دارند ولی اغلب افراد این واقعیت را قبول نمی کنند. به خصوص کسانی که موهای چرب تری دارند تصور می کنند موهای شان به شستشوی بیشتری نیاز دارد و احتمالا کثیف تر است. طبق یک آمار غیر رسمی، همه افراد با هر نوع مویی که دارند، همواره موها را بیش از حد نیاز می شویند. شستن مو با صابون یا شامپو نباید به حد افراطی و زیاد باشد. با شستشوی بیش از حد، موها دچار آسیب می شوند و چربی طبیعی پوست سر به شدت کم می شود.

صابون ها خیلی قبل تر از شامپوها مورد استفاده بودند. اما به دلیل برخی مشکلات، تغییراتی در شوینده های مو داده شد. این روزها انواع شامپو به جای صابون برای شستن مو استفاده می شوند. یکی از دلایل استقبال عمومی از شامپو می تواند سهولت استفاده از آن و همچنین کف بیشتر باشد. به لحاظ روانی، کف زیاد نوعی تصور پاکیزگی را به همراه دارد.

می خواهم یک واقعیت را با شما در میان بگذارم، برای شستن موها حتی آب هم کافی است و نیازی به شوینده های خیلی قوی و آسیب رسان نیست. باور کنید موها نیاز به چنگ زدن با کف فراوان ندارند. این اشتباهی است که اغلب افراد مرتکب می شوند. استفاده از مقدار زیادی شامپو و یا صابون نمی تواند موها را تمیزتر و درخشان تر کند. نتیجه همیشه برعکس چیزی است که تصور می کنید و با این کار موهای تان را خشک و شکننده تر خواهید کرد.

صابون یا شامپو؟

آیا شستن مو با صابون خوب است؟

شستشوی موها ساده ترین راه برای حفظ سلامت و طراوت موها است. چربی پوست سر در مجاورت آلودگی های محیطی، محل خوبی برای رشد باکتری ها و قارچ در پوست سر است. در صورت عدم نظافت و تمیز کردن موها، انواع مشکلات به وجود می آید. عفونت های پوستی و ریزش موها رایج ترین مواردی هستند که به علت کثیفی موی سر، به وجود می آیند. یا شستن مو می توان جلوی مشکلات بعدی را گرفت.

با همه اینها شستن مو با صابون نیز راه حل خوبی نیست. اگرچه صابون خاصیت تمیز کنندگی بالایی دارد ولی نباید از آن برای شستن موها استفاده کنید. انواع صابون دارای فرمولاسیون ویزه برای پاکسازی پوست است. صابون دارای PH قلیایی است و برای شستشوی دست و صورت و بدن طراحی شده است. استفاده از صابون برای شستن مو ایده خوبی برای برطرف کردن کثیفی و آلودگی موها نیست زیرا امکان آسیب بیشتری وجود دارد.

صابون چگونه به موها آسیب می زند؟

در برخی موارد قیمت یک صابون بسیار مقرون به صرفه تر از شامپو است. همین موضوع وسوسه کننده است و شاید دستاویزی برای شستن مو با صابون باشد. اگر بدانید این کار چه بلایی سر موهای سالم و طبیعی می آورد شاید هرگز این کار را تکرار نکنید. در ادامه به مهم ترین مشکلات صابون برای موها اشاره شده است:

1- وز مو

صابون ها برای پوست و شامپوها برای تمیز کردن موها ساخته شده اند. همینطور که شامپو برای پاک کردن آلودگی های پوست مناسب نیست، از صابون نیز نباید برای شستن موها استفاده کنید. انواع صابون دارای مواد حالت دهنده و نرم کننده مو نیستند. وقتی موها را با صابون می شویید، تارهای مو زبر و وز می شود. صابون ها از هر نوعی که باشند، موها را وز می کنند. حتی مواد روغنی موجود در صابون های گیاهی نیز نمی تواند وز مو را بگیرد. صابون جامد است و افزودن مواد نرم کننده و …. به صابون دشوار است.

شوینده مناسب موها

2-گره خوردن موها

موقع شستن مو با صابون جامد ناخواسته موها را درهم و برهم می کنید. اساسا برای استفاده از صابون و ایجاد کف، تلاش بیشتری از شامپو انجام می شود. صابون جامد نمی تواند به نرمی و لطافت شامپوی مایع روی موها، حرکت کند. گره خوردن موها پس از شستشو اجتناب ناپذیر است ولی این مورد با صابون تشدید می شود.

شامپوها دارای PH اسیدی و صابون دارای PH قلیایی است. قلیایی بودن صابون از علل اصلی خشن کردن موها است که در نهایت منجر به گره خوردن و درهم شدن موها می شود. در ضمن اغلب شامپوها دارای ترکیباتی هستند که حاوی مواد نرم کننده است.

3-شوره سر

کف سفید رنگی که بعد از شستشوی موها با صابون ایجاد می وشد دارای بافت غلیظی است. این ماده در ترکیب با آب سخت به حالت چسبنده در آمده و حتی با شستشوی زیاد نیز از روی موها پاک نمی شود. بعد از اینکه موها را با صابون شسته و آبکشی کردید، هنوز مقدار زیادی از ماده خشک روی موها و پوست سر باقی مانده است. پس مانده صابون روی موها و پوست سر، موجب می شود تا پوسته های سفید رنگ، تولید شوند. در بسیاری از موارد علت ایجاد شوره سر، همین امر است. در واقع اینها پوسته های سر نیستند بلکه بقایای پاک نشده، صابون جامد هستند که به شکل پوسته ریزی در می آیند.

4-مات و کدر شدن موها

مشکل دیگر اینجاست که بقایای صابون روی تارهای مو، موجب کدر شدن و مات شدن موها می شود. بعد از شستن مو با صابون متوجه می شوید که موها دیگر درخشش و شفافیت قبل را ندارند. یک لایه صابون روی موها را می پوشاند و ظاهر آن را مات و کدر نشان می دهد. این لایه حتی با آبکشی نیز از بین نخواهد رفت. برای امتحان یک شامپو پاک کننده عمیق مو تهیه کنید و تنها یکبار موها را با ان شستشو دهید. تفاوت شستن مو با صابون و شامپو با همان بار اول شستشو نیز دیده خواهد شد.

5-خشکی موی سر

شستشوی موها با صابون در دراز مدت روی ساختار مو و لطافت موها تاثیر می گذارد. موها به مرور خشک و شکننده تر می شوند. علت اینست که ترکیبات صابون دارای خاصیت قلیایی هستند. این مواد به شدت چربی مو و پوست سر را از بین می برند. استفاده از صابون برای شستشوی صورت افرادی با پوست چرب، عالی است ولی قطعا این صابون برای فردی با پوست معمولی یا خشک، مناسب نیست. همین موضوع در مورد شستن مو با صابون صدق می کند. در واقع صابون به شدت مو را خشک می کند و این امر موجب افزایش شکنندگی و آسیب به ساقه مو می شود.

برای تهیه شامپوی مناسب با موهای تان با ما تماس بگیرید. کلینیک تخصصی زیبایی مو درویش زاده، خدمات مشاوره رایگان ارائه می دهد. با مشاوره های تخصصی تیم حرفه ای کلینیک زیبایی می توانید محصولات مناسب با توجه به جنس موهای تان را تهیه کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
hamed
21 آبان 1401 00:35
پاسخ دهید

هردو خوب نیستند و میگم که بدونی از قیصر امین پور اسماعیل

فاطمه سادات نوابی
30 آبان 1401 09:31
پاسخ دهید

سلام به خواننده عزیز
مطلب بسیار مفیدی بود و راهنمایی خیلی خوبی از ازش گرفتم
ممنون از اطلاعاتی که در اختیار گذاشتید

علیرضا
18 آذر 1401 01:53
پاسخ دهید

من موهام چندین ساله چربی میده واقعا نمیدونم باید چیکار کنم از همه روشی استفاده کردم فاید نداشت

milad
20 آذر 1401 18:52
پاسخ دهید

ممنون از اطلاعات ارزنده ای که در اختیار کاربران ارائه می کنید باتشکر از تفکیک مصرف صابون شامپو برای بدن و سر

محمد...
4 آذر 1402 11:28
پاسخ دهید

مطالب ، ارزنده بود .
از نویسنده متشکرم .🌺🙏

سعیده درویش زاد
28 آذر 1402 08:15
پاسخ دهید

سپاس از توجه شما دوست عزیز

سعیده درویش زاد
12 فروردین 1403 23:58
پاسخ دهید

سپاس از توجه شما

keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط