تاثیر راکوتان بر روی موی سر
1,255

جلوگیری از عوارض راکوتان بر پوست و مو

جوش یک مشکل شایع در سنین جوانی و نوجوانی است. در برخی موارد بدون دخالت پزشکی، جوش های صورت از بین می روند. در موارد بسیاری نیز جوش و آکنه به قدری شدید است که فرد مجبور به دریافت کمک های تخصصی پزشک است. در مواردی که جوش های چرکی و آکنه بر روی پوست بسیار زیاد شده، پزشک از داروی ایزوترتینوین تجویز می کند. این دارو با نام راکوتان با نسخه پزشک به فروش می شود. در این مطلب از عوارض راکوتان بر روی پوست و مو می گوییم.

در صورتی که درمان های خانگی در مورد از بین بردن جوش ها موثر نباشد، اقدامات دارویی انجام می شود. قرص راکوتان یکی از موثرترین اشکال دارویی برای مهار آکنه های شدید پوستی است. ترکیبات دارویی در قرص موجب کاهش فعالیت غدد چربی شده و در پی آن چوش های عفونی کوچک تر می شود. مکانیسم اثر دارو بر روی کاهش و توقف فعالیت غده های چربی در پوست، ارتباط مستقیم دارد و این پروسه می تواند مشکلات زیادی را در پوست و موها به وجود آورد.

شوره سر چیست و چگونه درمان می شود؟

عوارض راکوتان بر روی پوشت

عوارض راکوتان بر روی پوست

علت اینکه جوش های بزرگ چرکی ایجاد می شود، ترشح بیش از حد غدد چربی در سنین نوجوانی است. چربی با آلودگی های محیطی ترکیب شده و عفونت های پوشتی و جوش را ایجاد می کند. بدون تردید راکوتان در از بین بردن حالت التهابی پوست صورت و کاهش چربی های پوست تاثیر دارد. در روزهای اول هیچ تفاوتی دیده نمی شود اما به مرور، جوش ها شروع به کوچک شدن می کنند. با بهبود آکنه های شدید، مشکل خشکی بیش از حد و پوسته شدن صورت نیز اتفاق می افتد.

مصرف دارو تحت نظر پزشک انجام می شود و پزشک متخصص در مورد قطع یا ادامه درمان، راهنمایی های لازم را خواهد داشت. با توجه به مکانیسم اثرگذاری راکوتان، پوست به شدت خشک شده و چربی طبیعی پوست از بین می رود. در این صورت پوست در معرض پوسته ریزی قرار می گیرد و به شدت خشک می شود.

عوارض راکوتان بر روی مو

ارتباط مستقیم بین شرایط پوست و موی فرد وجود دارد. معمولا وقتی پوست به شدت خشک می شود، موها نیز در معرض آسیب قرار می گیرند. پوست کف سر، تحت تاثیر قرص راکوتان، دچار مشکلاتی می شود. در پوست سر، تعداد زیادی غدد چربی وجود دارد. چربی های ترشح شده از غدد سباسه از طریق پوست سر، به موها منتقل می شود. کف سر همه افراد دارای یک میزان چربی متفاوت است. افرادی که موهای خشک دارند، ترشح چربی در پوست کف سر، کمتر از حالت نرمال است. راکوتان با کاهش فعالیت غدد چربی، موجب خشک شدن بیش از حد ساقه موها می شود. این فرایند در افرادی که مدت ها با راکوتان تحت درمان قرار گرفته اند، به وفور دیده می شود. برخی از اثرات زیان بار راکوتان روی موها عبارتند از:

خشکی بیش از حد مو

ریزش مو از عوارض راکوتان

درجات مختلفی از ریزش مو در بین مصرف کنندگان قرص راکوتان دیده می شود. در بخی از افراد کم شدن تعداد تارهای مو به اندازه چندین برابر حالت عادی است ولی در برخی دیگر شدت ریزش، خفیف تر است. در یک فرد معمولی که داروی خاصی مصرف نمی کند، بین 50 تا 100 تار مو در شبانه روز ریزش دیده می شود. متخصصین تا حداکثر ریزش تا 100 تار مو را طبیعی می دانند . در صورتی که به تازگی مصرف راکوتان را شروع کرده اید مراقبت ریختن موها باشید خیلی زود تراکم موها به قدری کم می شود که پوست سر به خوبی قابل دید است.

برگشت پذیری این وضعیت با قطع مصرف راکوتان، امکان پذیر است. بنابراین این نوع ریزش مو، مقطعی است و در گروه ریزش های دائمی مو قرار ندارد. در حقیقت به ندرت راکوتان با کچلی همراه است ولی تراکم مو به طور نگران کننده ای کم می شود.

نازک شدن موی سر

یکی از عوارض ناخوشایند مصرف مداوک قرص راکوتان، نازک شدن ساقه مو است. معمولا ریزش و نازک شدن موها در مصرف دوزهای بالا دیدیه می شود و در حدود 20 درصد بیماران را درگیر می کند. این مشکل تاثیر دائمی روی فولیکول مو ندارد و با قطع دارو، امید به رشد موهای سالم و با کیفیت وجود دارد.

چگونه با دکلره موها بیرنگ می شود؟ عوارض دکلره مو چیست؟

ترمیم موهای آسیب دیده

پوسته شدن کف سر

خشکی پوست در همه نقاط بدن و حتی کف سر نیز دیده می شود. در این صورت پوسته های بزرگ از کف سر جدا شده و چیزی مشابه با شوره روی موها ایجاد می شود. به نظر می رسد این پوسته ها اندکی بزرگتر از شوره های معمولی باشند.

جلوگیری از عوارض راکوتان بر پوست و مو

راکوتان یک درمان عالی برای بهبود آکنه و جوش های عفونی صورت است. همه داروها به موازات اثرات مطلوبی که دارند، برخی عوارض ناخواسته را نیز ایجاد می کنند. این عوارض تنها در مصرف طولانی مدت، دوزهای بالا ایجاد می شود و همه بیماران به آن مبتلا نمی شوند. به همین علت تا پیدا نشدن یک جانشین مناسب، استفاده از راکوتان تحت نظر پزشک بهترین راهکار برای از بین بردن جوش و آکنه است. با انجام برخی کارها می توان اثرات نامطلوب راکوتان را تا حد زیادی کاهش داد.

با استفاده از خدمات هایلایت مو ما به رنگ هایی جذاب در موهایتان دست یابید.

کاهش استرس و تنش

خبرهای متفاوتی از خطرناک بودن مصرف راکوتان شنیده می شود و این امر موجب بروز استرس در برخی از مصرف کنندگان شده است. معمولا افرادی که از استرس رنج می برند در درمان با راکوتان، دچار مشکلات بیشتری می شوند. ریزش مو از عوارض استرس دائمی در فرد است . پیداه روی سبک، یوگا و مدیتیشن در کاهش استرس تاثیر زیادی دارند. اگر مصرف دارو را طبق توصیه پزشک شروع کرده اید، نگران نباشید زیرا این بهترین درمان می تواند باشد. در ضمن وقتی همه راه های قبلی جواب ندارد، قرص راکوتان به عنوان آخرین راه حل پیشنهاد می شود.

مراقبت از موهای آسیب دیده

استفاده از ویتامین ها

ویتامین های گروه ب از مهم ترین مواد برای تقویت موها هستند. به همراه مصرف مواد مغذی می توانید ویتامین ب مورد نیاز پوست و مو را تامین کنید. به ویژه مصرف ویتامین ب9 و فولات در تامین نیازهای پوست و مو مفید است اما برخی گزارش ها حاکی از تشدید جوش در اثر مصرف زیاد ویتامین ب 3 است. علاوه بر مکمل های غذایی، سعی کنید ویتامین های مورد نیاز را از طریق مصرف میوه های تازه تامین کنید. موز، آووکادو و کلم بروکلی غنی از ویتامین ب هستند.

روتین مراقبت از مو

راکوتان به شدت مو را خشک می کند برای جلوگیری از این مشکل می توانید از محصولات مناسب برای مراقبت از مو، استفاده کنید. اولین اقدام خرید یک شامپوی با کیفیت برای جلوگیری از ریزش مو است. شامپو ضد ریزش مو در چنین مواقعی بسیار مفید خواهد بود اما به تنهایی نمی تواند خشکی پوست سر را نیز برطرف کند.

همراه با مصر راکوتان از شامپوی ملایم استفاده کنید. شستشوی موها با شامپوی ملایم به دلیل تغییر ترشح چربی پوست سر، کفایت می کند. حتی اگر از قبل پوست و موهایی بسیار چرب داشتید نیز می بایست از شامپوی ملایم استفاده کنید. برخی شامپوهای ملایم دارای خواص مرطوب کنندگی نیز هستند.

پس از استحمام حتما از نرم کننده مناسب مو استفاده کنید. این نرم کننده ها بر روی ساقه مو استفاده می شوند و نباید با پوست سر در تماس باشند. از انتهای ساقه مو، نرم کننده بزنید اگر موهای بلندی دارید طول ساقه مو را نیز با نرم کننده بپوشانید ولی تا کف سر، پیشروی نکنید.

شامپو ضد ریزش مو چقدر در جلوگیری از ریزش موها موثر است؟

عوارض راکوتان چیست؟

برای کاهش عوارض راکوتان بر روی مو می توانید از انواع ماسک موی خانگی نیز کمک بگیرید. این ماسک ها بدون عوارض بوده و قابل استفاده بر روی کف سر نیز هستند. به این ترتیب مشکل خشکی پوست سر و پوسته ریزی نیز تا حدود زیادی برطرف می شود.

روغن های مغذی دارا ترکیبات بی ضرری هستند با استفاده از این روغن های طبیعی، رطوبت و چربی مورد نیاز مو را تامین کنید. روش استفاده از روغن نارگیل، زیتون و … بسیار راحت است. کمی از روغن را به دست ها بمالید و با ان، کف سر را ماساژ دهید. سپس روغن را روی ساقه مو نیز اعمال کنید.

کاهش عوارض راکوتان با مراقبت صحیح از موها

مادامی که راکوتان را مصرف می کنید از دستکاری فیزیکی موها خودداری کنید. استفاده از اتوی مو و سشوار اصلا توصیه نمی شود حتی برس کشیدن موها نیز در این موقعیت کار درستی نیست. به خصوص اینکه برخی افراد عادت دارند موهای خیس را در حمام شانه می کنند.

روتین مراقبت از مو در مرکز زیبایی سعیده درویش زاده

کلینیک زیبایی و مراقبت از مو سعیده درویش زاده روتین مو را به صورت تخصصی انجام می دهد. ترمیم و احیای موهای آسیب دیده و دمیج، ویتامینه مو جهت جلوگیری از ریزش شدید موها، تقویت موهای خشک و نازک توسط بهترین محصولات آرایشی –بهداشتی در مرکز تخصصی سعیده درویش زاده انجام می شود. چنانچه با تهیه محصولات مناسب و استاندارد برای مراقبت از مو، به مشورت نیاز دارید با ما تماس بگیرید. متخصصین با تجربه مرکز زیبایی و مراقبت از موی سعیده درویش زاده، مشاوره رایگان ارائه می دهند. مشاوره خرید محصولات مو کاملا رایگان است و با توجه به شرایط ویژه هر فرد، به طور اختصاصی انجام می شود. برای رزرو وقت از قبل هماهنگ کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط