خوابیدن با موهای خیس
206

خوابیدن با موهای خیس چه مضراتی دارد؟

دوش گرفتن قبل از خواب، یک عادت پسندیده است که به خواب راحت کمک می کند. وقتی قبل از خوابیدن دوش می گیرید عرق و آلودگی های بدن، پاک می شود و به نوعی حس آرامش می رسید. اینها طبق شواهد و تجارب قبلی به اثبات رسیده است اما با موهای خیس چه کنیم؟ از کودکی در گوشمان گفته اند که خوابیدن با موهای خیس کار درستی نیست. بسیاری از باورهای قدیمی، استحمام در طول روز را به حمام پیش از خواب، ترجیمح می دهند.

صرف نظر از  عقاید خرافی و باورهای ماورایی، دوش گرفتن قبل از خواب، به خصوص در روزهای گرم تابستان ایده بدی نیست. اما مشکل اینجاست که موها موقع خوابیدن خیس هستند. از خرافات که بگذریم، برخی بیماری ها و مشکلات را به خیس بودن موها، موقع خوابیدن نسبت می دهند که در این زمینه اما و اگرهایی وجود دارند. در این مطلب به درستی و نادرستی این باور که خوابیدن با موهای خیس مضراتی دارد، می پردازیم.

باورهای رایج در مورد خوابیدن با موهای خیس

این باورها سینه به سینه از نسل قبل به جوان تر ها منتقل می شود. با پیشرفت های علمی و تکنولوژی در چندین دهه گذشته، خیلی راحت می توان در مورد صحت این باورها تحقیق کرد. آنچه مشخص است وقتی با موهای خیس می خوابید، موها بد حالت می شود و صبح روز بعد از ظاهر گره خورده موها شاکی هستید. این مشکل حادی نیست و راهکارهای ساده ای برای جلوگیری از گره خوردن موها وجود دارد. اما برخی بیماری ها و مشکلات نیز به موهای خیس نسبت داده شده که جای تامل بیشتری دارد. در ادامه به برخی از مهم ترین مضرات خوابیدن با موهای خیس پرداخته شده است:

موهای خیس قبل از خواب

موهای خیس و ابتلا به سرما خوردگی

به نظرتان تا چه حد این موضوع صحت دارد؟ آیا خیس بودن موها در موقع خوابیدن می تواند فرد را دچار سرماخوردگی کند؟ طبق تحقیقات پزشکی، عامل ایجاد سرما خوردگی ها ” ویروس” است. صدها و هزاران ویروس در ابتلا به سرما خوردگی نقش دارند و این موضوع هیچ ارتباطی به خیس بودن موها ندارد. اگر ویروس در نزدیکی فرد باشد، حتی با موهای خشک نیز احتمال سرما خوردگی وجود دارد.

اگر به دنبال سامبره مو هستید، با استفاده از خدمات ما، به یک تغییر زیبا و جذاب در ظاهر خود برسید.

خوابیدن با موهای خیس و ابتلا به سر درد

سردرد از بیماری های شایع در سنین مختلف است. عوامل بسیاری در ایجاد سردرد دخالت دارند از بیماری های جسمی گرفته تا مشکلات روحی و روانی می تواند، فرد را به سر درد مبتلا کند. برخی از سردردها به دلیل استرس هستند برخی دیگر به دلیل میگرن و ……. پاره ای از سردردها به دلیل مشکلات سینوس ها به وجود می آید. وقتی موها خیس هستند و سر، خنک است احتمال تشدید سردردهای سینوسی بیشتر است. البته در بقیه موارد به نظر نمی رسد ارتباطی بین سردرد و خوابیدن با موهای خیس وجود داشته باشد.

عفونت های قارچی از مضرات موهای خیس

به طور طبیعی در پوست سر همه افراد تعداد زیادی قارچ وحود دارد. این قارچ ها همگی موجب بیماری و عفونت نمی شوند اما در صورت عدم مراقبت از موها، احتمال بروز مشکلاتی وجود دارد. قبل از هر چیز لازم به ذکر است که قارچ در محیط مرطوب، رشد می کند. وقتی موها در طول شب خیس هستند، محیط رشد و تکثیر قارچ ها نیز فراهم می شود.

علاوه بر قارچ های پوست سر، امکان سرایت قارچ از طریق رختخواب و به خصوص بالش نیز وجود دارد. به خودی خود این قارچ ها نمی توانند، مشکل ایجاد کنند ولی وقتی موها خیس است، قارچ روی بالش بر روی پوست سر شروع به رشد می کند. برای مثال عامل ایجاد شوره سر در اغلب موارد یک نوع قارچ پوستی به نام مالاسزیا است. این قارچ علاوه بر پوسته ریزی، التهاب های شدیدی نیز روی پوست سر به وجود می آورد.

مضرات خوابیدن با موهای خیس

شکستگی ساقه مو

افرادی که عادت دارند شب ها دوش بگیرند و با موهای خیس به رختخواب بروند، به زودی دچار آسیب هایی شدید روی ساقه مو می شوند. موهای خیس آسیب پذیری بیشتری دارند و مستعد و شکنندگی و کشش هستند. هر بار که سرتان را روی بالش می چرخانید و یا در هنگام خواب، سرتان را جابجا می کنید تعدادی از موهای خیس، دچار شکنندگی می شوند. علت این امر، اصطکاک بین موی خیس و بالشت خشک است.

موهایی که دچار شکستگی می شوند در اثر شانه زدن خورد شده و می ریزند. این موهای آسیب دیده در معرض موخوره و ریزش موی شدیدتری هستند. قبل از اینکه به رختخواب بروید تا حد امکان موها را خشک کنید اما این کار را بدون استفاده از ابزارهای حرارتی انجام دهید تا موها سالم بماند.

احتمال گره خوردن موهای خیس

اگر تجربه خوابیدن با موهای خیس را داشته باشید حتما می دانید که صبح روز بعد، موها چقدر بد حالت می شود. علاوه بر اینکه ظاهر و حالت موها در هم برهم و نامرتب است کلی گره ناجور هم تارهای مو را درگیر کرده است. موقع خواب به هر حال سرتان را حرکت می دهید و این کار اجتناب ناپذیر است. نتیجه این می شود که با هر حرکت سر، تارهای مو در هم می پیچند و گره می خورند.

روغن درمانی قبل از خواب

چگونه از آسیب های ناشی از خیس بودن موها در خواب، جلوگیری کنیم؟

برای اینکه موهای سالم، شاداب و زیبا داشته باشید بهتر است با موی خیس به رختخواب نروید. اگر می توانید یکی دو ساعت بین حمام و خوابیدن فاضله ایجاد کنید تا موها کمی خشک تر بشوند. برای اینکه موها بعد از بیدار شدن از خواب ظاهر بهتری داشته باشد می توانید موها را ببافید. البته این کار کمی موها را موج دار و حالت دار نشان می دهد ولی از گره خوردن و آسیب رسیدن به تارهای مو، خیلی بهتر است. برخی راهکارهای ساده را در ادامه معرفی می کنیم که به داشتن موهای سالم کمک می کند. این کارها را امتحان کنید تا  مضرات خیس بودن موها در موقع خواب به حداقل برسد.

روغن درمانی برای جلوگیری از آسیب به موها

بهترین روغن برای حفظ سلامت و درخشندگی موها، روغن نارگیل است. روغن نارگیل از شکنندگی موها جلوگیری می کند و مانع از دست دادن آب، مغز مو می شود. لایه پوشش موها ( کوتیکول) در زیر میکروسکوپ شبیه به فلس ماهی و پولکی است. موقع استحمام، آب به این بخش ها جذب می شود و تارهای مو به حالت متورم تر در می آیند. به همین علت موهای خیس در معرض آسیب بیشتری از موهای خشک هستند.

با مالش روغن نارگیل روی موها، جلوی آسیب های احتمالی گرفته می شود و جذب آب موها کمتر می شود. اما این همه مزایای استفاده از روغن نارگیل روی موهای خیس نیست. روغن نارگیل از شکستن موهای خیس در حین خوابیدن جلوگیری می کند. یک لایه روغنی محافظ دور ساقه مو را پوشش می دهد و موها را در برابر آسیب های احتمالی حفظ می کند.

هشدار: آیا به شوره سر و اگزمای پوست کف سر مبتلا هستید؟ اگر به اگزمای سبورئیک مبتلا هستید از این روش استفاده نکنید. انواع روغن های درمانی در تشدید اگزما موثر هستند. خوابیدن با موهای خیس مشکلاتی دارد ولی نباید با برخی درمان ها، مشکلات بیشتری را ایجاد کنید.

استفاده از آبرسان و نرم کننده

موهای خشک، دمیج، آسیب دیده بیشتر در معرض آسیب هستند. اگر موهای تان در اثر رنگ مو و مواد دکلره دچار آسیب شده، موها را در حمام تقویت کنید. استفاده از محصولات نرم کننده و آبرسان در موقع استحمام موجب می شود تا هاله ای دورتادور کوتیکول مو را بپوشاند. به این ترتیب اصطکاک کمتری در موقع خوابیدن با موهای خیس به وجود می آید و ساقه موها در هم گره نمی خورند.

گره خوردن موها یکی از مشکلاتی است که وقتی با موهای خیس می خوابید، به سراغ تان می آید. برای جلوگیری از آسیب به موها توصیه می شود بین حمام و خوابیدن، یک زمانی را اختصاص دهید.

برای انتخاب یک آبرسان و نرم کننده موی مناسب از مشاوره تخصصی رایگان متخصص زیبایی مو استفاده کنید.

مشکلات خوابیدن با موهای خیس

جمع کردن موها در بالای سر

بافتن موهای خیس قبل از خواب ایده خوبی برای جلوگیری از آسیب به موها است اما این شیوه می تواند موها را کمی حالت دهد. اگر می خواهید موقع خوابیدن با موهای خیس دچار مشکلات بعدی نشوید و فردا صبح نیز موهای تان صاف و لخت باشد این کار را انجام دهید. ابتدا موها را با حوله نخی یا تی شرت کمی خشک کنید. آب اضافی موها را بگیرید.

سپس موها را شانه بزنید تا گره های مو باز بشود. حالا موها را گوجه کنید! به این ترتیب که موها را بالای سرتان جمع کنید، درست مثل مدل موی گوجه ای. حتی الامکان سعی کنید گوجه در بالاترین نقطعه سرتان باشد. موها را در پشت سر جمع نکنید بلکه در بالای سر جمع کنید. به این ترتیب موقع حرکت دادن سرتان روی بالش، موها دچار آسیب نمی شود.

پوشاندن موهای خیس

یکی از ساده ترین راه ها برای جلوگیری از آسیب به موهای خیس اینست که از موها در طول شب مراقبت کنید. این کار چندان هم سخت نیست. قبل از خوابیدن با موهای خیس یک روسری ابریشمی را دورتادور موهای تان ببنید . روسری را مثل کلاه طوری گره بزنید که در موقع حرکت سر، باز نشود. یک بالش نرم با روبالشی ابریشمی هم برای سلامت موها ایده آل است. در نهایت برای مراقبت از موها نیاز به محصولات خوب و استاندارد دارید.

تا اطلاع ثانوی کلیه خدمات مشاوره ای کلینیک تخصصی زیبایی مو سادا به رایگان ارائه می شود.

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط