علت موخوره در ریش آقایان
2,385

7 علت برای موخوره در ریش آقایان و راه های درمان آن

شکافته شدن انتهای ساقه مو را موخوره (Trichoptilosis) گویند. در این حالت انتهای ساقه مو به دو یا چند شاخه تقسیم می شود. این شکاف و شکستگی می تواند در طول ساقه به طرف ریشه، امتداد یابد. وقتی کوتیکول مو آسیب می بیند، نظم طبیعی و هم پوشانی سلول ها دچار تغییر شده و موها دچار موخوره می شوند. این مشکل شایع علاوه بر موهای سر، موهای ریش را نیز درگیر می کند. موخوره در ریش آقایان به علل مختلفی ایجاد می شود. با دانستن عوامل به وجود آورنده موخوره، می توان از ابتلای به آن جلوگیری کرد.

ریش های پر پشت و انبوه در جذابیت چهره مردانه تاثیر گذار است. موخوره ریش، موجب خورد شدن و تخریب سلول های پوشاننده مو شده و به مرور ریش کم پشت و آشفته دیده می شود. در صورت عدم درمان مناسب، شکاف ساقه مو تا ریشه پیشرفت کرده و به کلی ریش ها را زایل خواهد کرد. موخوره در ریش آقایان چند عامل مشخص دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

1-خورد و خوراک نامناسب

نرسیدن مواد مغذی و املاح مورد نیاز به ریشه مو، به مرور به بافت های بدن آسیب می رساند. پوست و مو زودتر از سایر اندام ها، سوء تغذیه را نمایان می کنند. کراتین از ضروری ترین پروتئین ها برای سلامت موی سر و ریش است. نیازهای حیاتی ریشه مو، از طریق خون تامین می شود. بنابراین مواد غذایی که در طول روز، مصرف می شود تاثیر مستقیم روی کیفیت و سلامت موها دارد. نرسیدن پروتئین و دیگر املاح مورد نیاز به ریشه، منجر به خشکی مو می شود. موهای به شدت خشک و شکننده، مستعد ابتلا به موخوره هستند.

پروتئین در گوشت سفید و قرمز، غذاهای دریایی، حبوبات و دانه های مغذی، تخم مرغ و لبنیات و … وجود دارد. مکمل های تقویت رشد ریش نیز برای جلوگیری از موخوره و سالم نگه داشتن ریش ها در بازار موجود است.

موخوره در ریش

2-ارتباط شامپو و موخوره در ریش آقایان

ریش ها نیز نیاز به شستشو و نظافت دارند. در اغلب موارد، همان شامپوی سر برای شستن ریش ها هم استفاده می شود. شامپو با گرفتن چربی پوست سر، خشکی پوست را تشدید می کند. استفاده از شامپوی نامناسب برای موهای سر و ریش، مضر است. در صورتی که عادت دارید ریش ها را مرتب شستشو دهید نیز، پوست صورت و ریش ها را در معرض خشکی و موخوره قرار می دهید.

آب داغ حمام، شامپوی نامناسب و شستن زیاد ریش، مهم ترن عوامل ایجاد موخوره در ریش آقایان هستند. در صورتی که ریش های بلندی دارید حتما پس از استحمام، ریش ها را با فشار حوله خشک کنید. کشیدن حوله روی ریش ها نیز، موجب بروز موخوره ریش می شود.

استفاده از محصول نانو کراتین (NANO KERATIN MARROQUINA) برای احیا و ترمیم عمقی ساقه موی سر و ریش، توصیه می شود. کراتین و روغن جوجوبا موجود در محصول، در پیشگیری از روند ایجاد موخوره موثر است.

موهایتان را با پلکس تراپی مو ترمیم کنید و به آن ها حالت و حجم دلخواه ببخشید.

3-رنگ کردن موهای سفید ریش

سفید شدن ریش ها حتی در سنین جوانی هم اتفاق می افتد. بسیاری از آقایان برای پوشاندن تارهای سفید ریش از انواع رنگ مو استفاده می کنند. رنگ موهای شیمیایی، عامل ایجاد موخوره در ریش آقایان هستند. این رنگ ها، کوتیکول مو را ضعیف کرده و به شدت موها را خشک می کنند. برخی از رنگ موها حاوی آمونیاک هستند و لایه پوشاننده موی ریش را از بین می برند. استفاده از رنگ موهای استاندارد و گیاهی، آسیب جدی به وجود نمی آورد.

پس از حمام و شستشوی ریش، با استفاده از چند قطره روغن زیتون طبیعی، ریش ها را ماساژ دهید. روغن آرگان و نارگیل هم برای جلوگیری از موخوره ریش، موثر هستند.

دلایل ریزش مو در آقایان چیست؟ چرا سر، طاس می شود؟

موخوره در ریش آقایان

4-موخوره در ریش بلند مردان

بلند نگهداشتن ریش ها، یک پروسه طولانی و دشوار است. برای اینکه ریش های بلند و پر پشت داشته باشید مرتب وضعیت ریش ها را بررسی کنید. احتمال ابتلا به موخوره در ریش های بلندتر، بیشتر است. علت این موضوع اینست که چربی طبیعی پوست سر نمی تواند طول ساقه مو در ریش را شاداب نگه دارد. ریشه مو در زیر پوست قرار دارد. در قسمت فولیکول و ریشه، غدد سباسه وجود دارند. وظیفه این غدد، ترشح چربی و تامین رطوبت و چربی مورد نیاز پوست سر و ساقه مو است. در مورد ریش های کوتاه مشکلی وجود ندارد اما این چربی برای پوشش طول ساقه ریش بلند، کافی نیست. برای خلاص شدن از موخوره ریش در مردان دو راه وجود دارد. اول اینکه انتهای ریش را مرتب چرب نگه دارید و یا هر از گاهی، کمی از ریش ها را کوتاه کنید.

5-شانه زدن به ریش ها

شانه زدن به موهای ریش یکی از بهترین کارهایی است که می توانید انجام دهید. مشکل اینجاست که برخی از آقایان به طور افراطی، ریش ها را شانه می زنند. با هر بار حرکت شانه از بالا به پایین، چربی ترشح شده از غدد سباسه روی شاقه مو پخش می شود. به این ترتیب موهای ریش، خشک نمی شوند. اما بیش از 2 تا 3 بار شانه زدن موجب آسیب به پوست صورت شده و به موهای ریش، آسیب می زند. استفاده از شانه و برس های بی کیفیت نیز مشکل را چند برابر خواهد کرد.

علت خارش صورت و ریش

6-ایجاد موخوره در ریش آقایان با شانه نامناسب

انواع شانه و برس مو در بازار موجود است. کیفیت شانه ها تاثیر مستقیم روی سلامت مو و پوست سر و صورت دارد. برای اینکه ریش ها را مرتب نگهدارید از چه نوع شانه ای استفاده می کنید؟ شانه های پلاستیکی قطعا انتخاب خوبی نیستند. اصطکاک شانه پلاستیکی روی مو، ریش ها را در معرض موخوره قرار می دهد. محصولات پلاستیکی ارزان قیمت هستند ولی به موها آسیب می زنند.

برای جلوگیری از موخوره ریش توصیه می شود از شانه های کوچک چوبی استفاده کنید. اگر ریش های ضخیم و انبوه دارید از انواع شانه های چوبی با دندانه های درشت، ریش را شانه کنید. فاصله بین دندانه های شانه نباید خیلی کم و متراکم باشد.

7-رسیدگی نامناسب و نگهداری غیر اصولی

موی ریش هم درست همانند موی سر نیاز به رسیدگی دارد. محصولات نرم کننده، سرم های مو و ماسک های تقویتی را می توانید بر روی ریش ها نیز استفاده کنید. وسایل حرارتی نظیر اتوی مو و سشوار برای خشک کردن و حالت دادن به ریش ها مناسب نیستند و به شدت موهای ریش را خشک می کنند. عامل اصلی موخوره ریش در مردان عدم مراقبت صحیح و خشک شدن ساقه مو است.

خشکی مو به مفهوم از دست دادن رطوبت مو است. وقتی موهای ریش به شدت خشک می شوند نیاز به هیدراته دارند. هیدراسیون ریش با استفاده از نرم کننده و آبرسان، به سادگی امکان پذیر است. برای درمان موخوره در ریش آقایان لازم است تا ریش ها با محصولات مناسب، هیدراته شوند.

ماساژ روغن روی ریش بلند

برای خشک کردن ریش ها، حوله را با کمی فشار روی ریش نگهدارید تا آب اضافی را جذب کندکشیدن حوله های سفت و خشن روی صورت و ریش، باعث ایجاد موخوره می شود. پس از گرفتن آب اضافی ریش ها می توانید با باد سرد سشوار، ریش ها را خشک کنید.

راه های جلوگیری و درمان موخوره در ریش آقایان

شامپوها برای موهای سر، طراحی و تولید شده اند. در صورت شستشوی ریش با شامپو حتما از ماسک های نرم کننده در حمام استفاده کنید. ماسک مو برای ریش هم مناسب است پس حداقل هفته ای یکبار یک ماسک احیا و ترمیم را روی ریش ها قرار دهید.

موخوره در ریش بلند، بیشتر است. برای اینکه ریش ها دچار موخوره نشوند، ابتدا ریش ها را شانه کرده و هفته ای 2 بار، کمی از انتهای ریش را کوتاه کنید. به این ترتیب موخوره مجال رشد و پیشرفت پیدا نمی کند.

استفاده از اتوی مو یا سشوار را فراموش کنید. هر نوع اعمال فشار یا حرارت، به ساختار موی ریش آسیب می رساند.

نگهداری از ریش بلند

ماساژ ریش ها با روغن های طبیعی نیز در هیدراته نگه داشتن ریش فوق العاده موثر است. با توجه به حجم و بلندی ریش از چند قطره روغن طبیعی بر روی ساقه مو استفاده کنید. روغن هایی که تحت حرارت عصاره گیری شده اند، مناسب ماساژ مو نیستند. روغن حاصل از فشار و پرس سرد دارای املاح مغذی و مورد نیاز پوست و مو است.

روغن بادام، نارگیل، آرگان، زیتون بهترین روغن ها برای هیدراته ریش هستند. تامین روغن های ضروری مو، در جلوگیری از موخوره ریش موثر است. آقایانی که ریش های بلندی دارند باید بعد از دوش گرفتن، یک روغن طبیعی را روی ریش، ماساژ بدهند. به این ترتیب موخوره ریش هرگز ایجاد نخواهد شد.

در صورتی که موخوره همه ساقه را درگیر کرده است هیچکدام از این روش ها، کارساز نیست. در این صورت ناچارید ریش ها را کوتاه کنید. برای رشد مجدد ریش و حفظ سلامت آن، مواد مغذی و املاح مفید مصرف کنید. به محض رویش ریش ها کارهای مراقبتی و نگهداری از ریش را شروع کنید. استفاده از نرم کننده و ماسک مو برای جلوگیری از موخوره در ریش مردان ضروری است.

مرکز ترمیم و احیا موی سعیده درویش زاده

مرکز تخصصی درمان و زیبایی موی سعیده درویش زاده، یکی از بهترین و مجهزترین سالن ها و مراکز زیبایی کشور است که توانسته رضایت کامل مراجعین را جلب کند. کادر حرفه ای و متخصص سعیده درویش زاده از نیروهای آموزش دیده و با سابقه در این حرفه هستند. درمان و ترمیم موهای آسیب دیده، احیا و تقویت عمقی ساقه مو و مشاوره تخصصی محصولات نگهداری مو از خدماتی است که در این مرکز ارائه می شود.

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط