2,183

موخوره در کودکان چیست و چگونه درمان می شود؟

والدین و به خصوص مادرها در نگهداری از کودک و سلامت فرزندشان، از هیچ تلاشی دریغ ندارند.. گاهی با وجود همه تلاشی که می کنید شاهد برخی مشکلات جسمی در فرزندان هستید که موجب نگرانی هایی می شود. مشکلات پوست و مو در بزرگسالی بسیار شایع است اما در دوران کودکی، کمتر شاهد این مشکلات هستیم. موخوره در کودکان یکی از همین موارد است که به ندرت دیده می شود ولی نگرانی های زیادی را برای پدر و مادرها ایجاد می کند.

اغلب افراد تصور می کنند مشکلاتی نظیر موخوره در کودکان اتفاق نمی افتد و این مورد در سنین بزرگسالی دیده می شود. در واقع این تفکر تا حدود زیادی درست است اما کم نیستند کودکانی که موهای پر از موخوره و شکستگی دارند. این موخوره ها کم و بیش شبیه به موخوره های دوران جوانی و بزرگسالی است اما چرا چنین مشکلی برای کودک خردسال ایجاد می شود؟ برای بررسی دقیق این موضوع لازم است تا ابتدا تعریف دقیقی از موخوره سر داشته باشیم.

علل موخوره در کودکان

موخوره چیست؟

تریکوپتیلوزین (Trichptylosis) یا موخوره مشکل شایعی است که در آن موها از ساقه دچار شکاف می شوند. این شکاف به صورت دو یا چند بخشی شدن انتهای ساقه مو شروع می شود و به تا ریشه موها ادامه پیدا می کند. شکافتگی تارهای مو یک مشکل جدی است و به مرور موجب شکستن ساقه مو می شود. در ادامه این موها دچار شکستگی و قطع شدگی کامل می شوند و به صورت خورد شده از ساقه، جدا می شوند.

موخوره در کودکان نیز روندی کم و بیش یکسان با بزرگسالان دارد. شکستگی مو و خورد شدن ساقه در کودکان نیز دیده می شود. در مورخوره لایه پوشاننده بیرونی موها، دچار آسیب می شود. این بخش کوتیکول نام دارد و جزئی از ساختمان مو در همه افراد است. موهای دارای کوتیکول خوب، کیفیت بهتری دارند و دچار موخوره نمی شوند. سلول های کوتیکول در موهای سالم را می توان به فلس های ماهی تشبیه کرد. به این صورت که هر سلول کوتیکول، سلول دیگر را تحت پوشش قرار می دهد و همپوشانی با سلول های کوتیکول مجاور دارد.

برخی عوامل موجب از بین رفتن این همپوشانی شده و یا به آن آسیب می زنند. در این صورت موها از همان محل، شروع به جدا شدن می کند. این پدیده باعث موخوره در موها می شود که ظاهر و کیفیت موها را تحت تاثیر قرار می دهد.

علت مو خوره در کودکان چیست؟

به هر علتی که به لایه بیرونی و پوشاننده موها، آسیب وارد شود، موها دچار مو خوره می شوند. استفاده از رنگ های شیمیایی و مواد اکسیدان،حرارت بالای سشوار و اتوی مو، تابش شدید نور خورشید و باد، استفاده از مواد فر کننده موها و …. از مهم ترین عوامل ایجاد موخوره در بزرگسالان هستند. در شرایط عادی موهای کودکان در معرض رنگ های شیمیایی و اکسیدان و … نیست پس چه دلیلی موجب ابتلای به مو خوره در کودکان می شود؟

پیشگیری از موخوره کودک

بدون تردید مو خوره با خشکی موها در ارتباط است. هر چیزی که موجب خشک شدن موی کودکان شود، می تواند موها را مستعد موخوره کند. استفاده از شامپوهای غیر استاندارد و نامناسب برای کودکان یکی از مهم ترین دلایل است. برخی والدین موهای فرزندشان را با سشوار خشک می کنند تا کودک دچار سرما خوردگی و بیماری نشود، این امر نیز می تواند به ساقه موها آسیب برساند.

به طور کلی ساختار و شیمی مو در کودکی با دوران نوجوانی و بزگسالی متفاوت است. موهای کودک، بسیار حساس و آسیب پذیرتر هستد. معمولا با بلند شدن موها، مو خوره هم سر و کله اش پیدا می شود و این زمانی است که موها به وضوح صدمه دیده است. قبل از اینکه موخوره موها را درگیر کند باید برای خلاص شدن از آن، چاره ای پیدا کرد. برای جلوگیری از ابتلا به موخوره در کودکان لازم است تا با روند رشد مو و کیفیت موهای کودکان آشنا شویم. در ادامه به این موضوع بیشتر پرداخته می شود.

اگر به دنبال ویتامینه مو نرم و نازک هستید، با استفاده از خدمات ما، به موهایتان قدرت و حجم بیشتری ببخشید.

رشد موها در کودکی چگونه است؟

به طور کلی روند رشد موها از دوران جنینی شروع می شود. وقتی کودکی متولد می شود، موها نیز وجود دارند. کیفیت موی نوزادان با دیگر گروه های سنی متفاوت است. البته همه نوزادان نیز موهای پر پشت یا کم پشت ندارند. رنگ موها، ضخامت، تراکم، حالت مو و دیگر خصوصیات فیزیکی تحت تاثیر ژنتیک و شرایط محیطی است. برخی کودکان از بدو تولد دارای موهای پر پشت و تیره تری هستند در حالی که عده ای دیگر از کودکان با موهای رنگ روشن و کم پشت تر متولد می شوند. آنچه مسلم است وضعیت موهای نوزاد هیچ شباهتی به دوران بزرگسالی او ندارد. به طور کلی موهای همه افراد در دوران رشد به یکی از این 3 حالت است:

  • موهای جنینی
  • موهای کرکی
  • موهای انتهایی یا ترمینال
درمان موخوره در کودکان

1-موهای جنینی

این موها از بدو تولد روی سر هستند. در بسیاری از کودکان این موها تا روی پیشانی و حتی بدن نیز دیده می شود. موهای جنینی پس از چند هفته شروع به ریزش می کنند. این ارتباطی به کیفیت موهای کودک یا ژنتیک ندارد. در واقع موهای جنینی، نمی توانند مدت زمان زیادی روی پوست سر باقی بمانند. پروسه تبدیل موی جنینی به موهای کرکی و ترمینال، بیش از 2 سال طول می کشد و این امر کاملا طبیعی است. در طی این مدت هیچ جای نگرانی از نازک بودن ساقه مو و یا تراکم مو در کودک، وجود ندارد. موخوره در کودکان یک اسیب فیزیکی است که بعد از تولد ایجاد می شود. بنابراین موهای جنینی دارای موخوره نیستند.

2-موی کرکی

خواه نوزاد با سری پر مو به دنیا آمده باشد یا موهایی تنک و کم پشت داشته باشد بعد از شش هفته همه موهای جنینی، ریخته اند. کیفیت رشد موهای بعدی نیز تفاوت دارد. گاهی بلافاصله موها رشد می کنند به طوری که والدین متوجه ریزش موها نمی شوند. موهای کرکی جای موهای جنینی را می گیرند. اما در برخی کودکان پروسه رشد موهای کرکی اندکی طولانی تر است و در این مدت، سر بدون مو و یا دارای ریزش های نامنظم است. طریقه ریزش موها یا زمان رویش موها در نوزادان متفاوت و البته کاملا طبیعی است.

پس از ریختن موهای جنینی، موهای جدید روی سر رشد می کنند. کیفیت این موها نیز هنوز ثابت نیست و به حالت کرکی دیده می شود. این موها نازک تر از موهای اصلی هستند ولی رنگ و ضخامت متفاوتی از موهای جنینی دارند. این یک روند طبیعی است ولی والدین باید خیلی مراقب سلامت موهای کودک باشند. دقیقا از روزی که کودک به دنیا می آید در معرض آسیب های محیطی قرار دارد. موخوره در کودکان نیز یکی از این موارد است که نگرانی هایی را به همراه دارد.

3-موهای انتهایی یا ترمینال

حداقل 2 سال پروسه تبدیل موی نوزادی به ترمینال، طول می کشد. در طی این مدت هیچ نگرانی بابت کیفیت موها، تراکم، ضخامت و نوع موها وجود ندارد. مشکلاتی نظیر موخوره در این دوران، دیده می شود. احتمال اینکه موها در اثر شرایط محیطی به موخوره دچار دچار شود، حتی در کودکی نیز هست و والدین با بررسی موهای کودک می توانند موخوره ها را مشاهده کنند.

رشد موهای کرکی

دلایل ایجاد کننده موخوره – “علت موخوره”

  •  شستن بیش از اندازه مو
  • شستشو  مو با آب داغ
  • شانه زدن و برس کشیدن مو در حمام
  •  برس زدن و شانه زدن زیاد مو
  • استفاده از برس و شانه زبر و خشن
  •  به کار بردن شامپوهای غیراستاندارد
  •  کشیده شدن مو موقع بستن 
  • استفاده زیاد از سشوار و اتو مو
  •  باز کردن گره موها با خشونت
  • شانه کردن موهای خیس
  • خشکی مو
  • استفاده زیاد از تافت و ژل مو
  • کم شدن مایعات بدن، ویتامین ها و مواد مغذی

چگونه موخوره در کودکان درمان می شود؟

برای درمان موخوره باید علت را بررسی کرد. به طور کلی وضعیت نوع و کیفیت موی کودک توسط پزشک کتخصص و با استفاده از ابزار دقیق انجام می شود. با قرار دادن تارهای موی کودک در زیر میکروسکوب می توان ساختار ساقه مو را بررسی کرد. مواردی همچون نازک بودن بیش از حد و یا موخوره از این طریق به سادگی قابل تشخیص است. در صورتی که پزشک تشخیص دهد با انجام برخی آزمایشات بالینی می توان به علت کم پشتی، نازکی یا موخوره در کودکان پی برد. برای این منظور بررسی وضعیت تیروئید، آهن، روی و دیگر عناصر ضروری است.

در اغلب موارد نیازی به انجام آزمایشات پزشکی نیست و تنها با تغییر در برخی موارد جزئی می توان موهای کودک را از موخوره نجات داد. به طور کلی هر عاملی که موجب شکنندگی موها بشود، در ایجاد موخوره تاثیر دارد.

جلوگیری از موخوره کودکان با تعویض شامپو

غدد سباسه در زیر پوست سر مسئول ترشح چربی است. در کودکان رشد غدد سباسه هنوز تکمیل نشده و ترشح این غدد در حد بسیار کمی است. پس از دوران بلوغ، ترشح غدد چربی، افزایش پیدا می کند و به طبع آن ساقه موها نیز چرب می شود. با توجه به عدم ترشح چربی در سنین کودکی، استفاده از برخی شامپوهای شیمیایی می تواند به موهای کودک، آسیب بزند. شامپوی نامناسب ساقه مو را خشک می کند و خشکی بیش از حد موها یک عامل مهم در ایجاد موخوره است.

درمان موخوره در کودکان با روغن گیاهی

انتهای ساقه مو را با روغن زیتون یا نارگیل چرب کنید تا موها، دچار خشکی زیاد نشوند. چند قطره روغن برای کل موهای سر کافی است. این کار را بعد از استحمام کودک انجام دهید. در ضمن موهای بلند در معرض موخوره هستند هر چند ماه یکبار، کمی از موها را کوتاه کنید.

کوتاه کردن موی سر

برای رشد موهای سالم، باید موهای آسیب دیده را کوتاه کنید. حداقل 3 سانتیمتر بالای موخوره ها باید قطع شود. تنها راه برای خلاص شدن از موخوره در کودکان اینست که ابتدا موهای آسیب دیده کوتاه شود و بعد با شیوه های ذکر شده، از ابتلای مجدد به موخوره جلوگیری شود.

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
مهیار
27 اسفند 1401 11:59
پاسخ دهید

با سلام خدمت شما و سپاس از مطالب با ارزشی که تو سایت تون با مخاطبین به اشتراک گذاشتید.

keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط