نحوه نگهداری از انواع مو
404

چگونه از انواع مو نگهداری کنیم تا سالم و شاداب باقی بمانند؟

این روزها بازار تبلیغات محصولات آرایشی و بهداشتی مو، حسابی داغ است. شرکت های تولید کننده هر کدام ادعا دارند که محصولاتشان برای مراقبت از مو بهترین است. واقعیت اینجاست که نحوه مراقبت از موها بستگی به جنس و کیفیت آن دارد. بنابر این نمی توان یک نوع شامپو، نرم کننده و یا محصول را برای نگهداری از انواع مو تجویز کرد.

ورود سلبریتی ها و چهره های محبوب در امر تبلیغات محصولات آرایشی مو، خیلی ها را به اشتباه می اندازد. محصولاتی نظیر ماسک مو، سرم مو، محصولات محافظ گرما و ….. دارای فرمولاسیون متفاوت برای موهای مختلف هستند. شاید محصولی که در فیلم تبلیغاتی دیده اید برای موهای صاف تان جواب بدهد ولی قطعا این محصول مناسب موی فر، فردی دیگری مناسب نیست.

نحوه نگهداری از انواع مو

روش های توصیه شده برای روتین مراقبت از مو متناسب با نوع موها دارای تفاوت هایی است. قبل از اینکه محصولی را خریداری کنید در مورد جنس موهای تان مطلع شوید. جنس و حالت موها به طور ژنتیک از طریق والدین به ما منتقل شده است. ویژگی های ساختار موی هر فرد، مختص اوست و نمی توان برای همه یک نسخه را پیچید.

به طور کلی 4 نوع موی اصلی وجود دارد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند:

  • موهای صاف
  • موهای مواج
  • موهای فر
  • موهای مجعد

پوست سر چرب خود را با خدمات ویتامینه پوست سر ما تعادل بخشید و موهایتان را شاداب کنید.

 نگهداری از انواع مو صاف

نحوه نگهداری از انواع مو صاف

موهای صاف نیاز به رسیدگی کمتری دارند. جنس این موها طوری است که به طور طبیعی کمتر وز می شوند. موی صاف و لخت دارای درخشندگی و براقیت بیشتری است و همین موضوع زیبایی مو را افزایش می دهد. بسیاری از روش های روتین مراقبت از مو که برای موهای فر توصیه می شود، به کار افرادی با موهای صاف نمی آید. این موها معمولا رطوبت مناسبی دارند و دچار خشکی یا موخوره نمی شوند.

اما مشکل اینجاست که موهای صاف مستعد چرب شدن هستند. چربی بیش از حد موی صاف یک دردسر واقعی است. در بسیاری از موارد میزان چربی مو به حدی زیاد است که حتی بلافاصله پس از دوش گرفتن نیز، موها سریع چرب می شود.

ساده ترین راه برای نگهداری از موها وقتی چرب می شوند، شستشوی ان است. موهای صاف و چرب نیاز به شستشوی بیشتری دارند اما شستن مو به صورت روزانه یا بیشتر اصلا توصیه نمی شود. در فواصل معین مثلا یک روز در میان موهای چرب تان را بشویید. در فاصله بین دو شستشو می توانید با استفاده از شامپوی خشک، موها را تمیز و خوش حالت نگهدارید.

  • محصولات مناسب موهای صاف

یکی دیگر از مشکلات موی صاف و چرب اینست که موها ظریف تر هستند. بنابر این نمی توانید از محصولات سنگین و مواد نگهدارنده قوی برای نگهداری از موها استفاده کنید. مراقب باشید زیرا با خرید یک محصول اشتباه، میزان چربی و چسبندگی موها بیشتر می شود.

استفاده از نرم کننده های معمولی به شدت برای موهای صاف مضر است. از شامپو حجم دهنده مو ویژه افرادی با موهای صاف در بازار موجود است. این شامپوها دارای فرمولاسیون اختصاصی هستند و حجم موها را به وضوح بیشتر شنان می دهند. نرم کننده حاوی مواد حجم دهنده نیز تولید شده است.

پس از شستشوی موها با شامپو و نرم کننده حاوی حجم دهنده می توانید موها را سشوار و برس گرد، حالت دهید. با این کار موها حجم بیشتری می گیرد و خوش حالت تر دیده می شود. شیوه کوتاه کردن موها نیز در حجیم نشان دادن آن تاثیرگذار است.

انواع موی مواج

نحوه نگهداری از انواع مو مواج

موهای موج دار خیلی زود دچار وز می شوند. روتین مراقبت از موی مواج بر پایه جلوگیری از وز مو تعیین می شود. با کمی دقت می توانید موهای موج دار زیبایی داشته باشید. نیازی به سنگین کردن موها با انواع موس، کرم مو و …. نیست. با روش های اصولی رطوبت موها را حفظ کنید تا موها وز نکند و در ضمن موج مو نیز باقی بماند.

  • محصولات مناسب موی مواج

برای جلوگیری از وز شدن موهای مواج از محصولات آبرسان مو استفاده کنید. موهای خشک زودتر وز می شوند و این چیزی نیست که بخواهید. برای آبرسانی مو می توانید از انواع ماسک موی مرطوب کننده استفاده کنید. این ماسک ها به صورت آماده در دراگ استورها به فروش می رسند. انواع ماسک آبرسان و مرطوب کننده موی خانگی نیز به سادگی قابل تهیه است.

با استفاده از روغن های اساسی می توانید ماسک موی خانگی و بسیار موثری را برای موهای تان درست کنید. این ماسک ها خاصیت آبرسانی زیادی دارند و با کمترین قیمت نیز تهیه می شوند. به صورت منظم هفته ای یکبار یکی از انواع ماسک مو را روی موهای مواج تان استفاده کنید.

پس از شستن موها نیز با روغن مو، ساقه موها را کمی چرب کنید. استفاده از روغن بر روی ریشه موها موجب سنگین شدن و چرب شدن موها می شود. فقط انتها و ساقه مو را کمی روغن بمالید. موس مو و کرم مو نیز برای جلوگیری از وز شدن مو و از دست دادن رطوبت موها، استفاده شود.

نکته: موهای بلندتر به دلیل سنگین شدن دارای موج های کمتری هستند. اگر موهای مواج را کوتاه کنید میزان موج موها به مراتب بیشتر می شود.

نگهداری از موی فر

نحوه نگهداری از انواع مو فر

مو فرفری ها زیبایی طبیعی و منحصر به فردی دارند. اما نگهداری از این موها به مراتب دشوارتر از موهای صاف و لخت است. افرادی با موی فر همیشه درگیر موخوره هستند. این موها مستعد خشک شدن و شکستگی است و به سرعت دچار موخوره می شود. اصلی ترین قانون در مراقبت از موی فر، رطوبت رسانی به موها است. با این روش می توان موخوره را تا حدود زیادی کنترل کرد و از شکستگی، وز و آسیب به موها نیز جلوگیری کرد.

میزان فر بودن موها به مدل مو و میزان کوتاهی ان بستگی دارد. هر چه موها کوتاه تر باشند، بیشتر فر می خورند. فرهای موهای بلندتر اندکی باز می شود با لایه به لایه کوتاه کردن موها می توانید حجم و زیبایی موی فر را افزایش دهید.

  • محصولات مناسب موی فر

شرکت های تولید کننده محصولات بهداشتی و آرایشی مو، به صورت اختصاصی برای مو فرفری ها شامپو، نرم کننده، موس، ژل، کرم مو و ده ها محصول ویژه را تولید کرده اند. استفاده از این محصولات به همه مو فرفری ها توصیه می شود. حتی با اولین بار استفاده نیز متوجه تفاوت خواهید شد اما به مرور وز و موخوره کنترل شده و فرها زیباتر دیده می شوند.

موهای فر نیاز به رسیدگی دائمی دارند اما این به معنای یک مشکل جدی نیست. اگر راه و روش نگهداری از موی فر را بلد باشید، به خاص ترین فرد در بین دوستان تان تبدیل می شوید. راه های زیادی برای صاف کردن موی فر وجود دارد که گهگاهی استفاده از آن بد نیست اما اگر قصد نگهداری از فر مو را دارید حتما محصولات مناسب را خریداری کنید.

قبل از حمام به موها روغن بزنید و پس از شستشوی موها با دیفیوژر، موی فر را خشک کنید. با این کار رطوبت درون موها حفظ می شود و آسیبی به ساقه مو نمی رسد. سشوارهای معمولی اصلا مناسب موی فر نیستند و موجب خشک شدن یکباره موها می شوند که اصلا چیز خوبی نیست.

نحوه نگهداری از انواع موی مجعد

نحوه نگهداری از انواع مو مجعد

این موها دائم گره می خورند و تحت کنترل نیستند. در مقایسه با موهای فر، مجعد بودن موها یک دردسر واقعی است. در اغلب مورد موهای مجعد به دلیل گره های زیاد، دارای ریزش هستندو قابل فرم دادن و حالت دهی مناسب نیز نیستند. فرهای پیچ در پیچ، گره های نامنظم و وز و پف مو اصلا جذابیتی ندارد. این موضوع را وقتی درک می کنید که به یک مهمانی دعوت شده باشید. فرم دادن این موها یک مشکل جدی است.

شاید ترجیح می دهید موهای بسیار مجعد و غیر قابل کنرتل تان را کوتاه کنید. این یک اشتباه بزرگ است هر چقدر موها کوتاه تر باشند میزان فر و گره خوردگی موها نیز بیشتر می شود. روش مراقبت از این موها چندان ساده نیست و بستگی به ضخامت مو دارد. گاهی موخوره، شکستگی و دیگر مشکلات نیز به موها اضافه شده که کار نگهداری از آن را دشوارتر کرده است. محصولات آرایشی و بهداشتی را با احتیاط استفاده کنید در این مورد حساسیت زیادی وجود دارد.

  • محصولات مناسب نگهداری از موی مجعد

محصولات آرایشی –بهداشتی مناسب موهای فر برای موهای مجعد نیز مناسب است. از شامپو و نرم کننده هایی با درجه رطوبت رسانی بالا استفاده کنید. استفاده از ماسک موی مرطوب کننده تا حد زیادی مشکلات موی مجعد را حل خواهد کرد. از دیگر محصولات مناسب می توان به کرم های حالت دهنده مو و روغن مو اشاره کرد.

پیش از استحمام با ماسک موی مرطوب کننده و تقویت کننده، موها را بپوشانید. بعد از شستشو رطوبت اضافی موها را بگیرید و در هوای آزاد موها را خشک کنید. استفاده از باد داغ سشوار به خشک شدن بیشتر موها منجر می شود. پس از گرفتن رطوبت مو با استفاده از روغن نارگیل یا آرگان، روغن درمانی انجام دهید.

مرکز تخصصی احیای مو سعیده درویش زاده

اگر موهای تان خشک شده، دچار موخوره یا شکستگی مو است، با ما تماس بگیرید. روش های مدرن برای احیای موهای آسیب دیده را از حرفه هایی مرکز تخصصی زیبایی مو بخواهید. انواع ویتامینه موی خشک، ویتامینه موی نازک، نانو پروتئین تراپی مو، بوتاکس تراپی، کراتینه کردن موها در این مرکز انجام می شود.

در صورتی که نیاز به راهنمایی و مشاوره برای خرید محصولات آرایشی -بهداشتی مو دارید با ما تماس بگیرید. کلیه مشاوره های تخصصی تهیه محصولات مراقبت از مو به رایگان ارائه می شود.

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط