ویتامین های مناسب تقویت مو
198

برای تقویت موها از چه ویتامین هایی استفاده کنیم؟

آیا علائم کمبود ویتامین در بدن را می شناسید؟ کمبود ویتامین ها و املاح ضروری بدن موجب می شود تا ارگان های داخلی کارکرد مناسبی نداشته باشد. به طور کلی بدن در برابر کمبود و یا محدودیت دریافت ویتامین واکنش نشان می دهد.  شکنندگی مو و ناخن، زخم دور دهان، خونریزی لثه، محدودیت دید در شب، شوره سر، ریزش مو، برجستگی های قرمز یا سفید پوست و سندرم پای بی قرار و …. همگی نشان دهنده کمبود ویتامین در بدن است. برای داشتن موهایی پر پشت و سالم نیز باید دریافت ویتامین و املاح ضروری در بدن به اندازه، کافی باشد. آیا می دانید کدام ویتامین برای تقویت مو مناسب تر است؟

ویتامین ها از طریق مصرف مواد غذایی و مکمل ها وارد بدن می شوند. یک فرد سالم که تغذیه مناسب دارد معمولا نیازی به مصرف مکمل های ویتامین ندارد. البته برخی بیماری ها، انجام عمل جراحی، بارداری و زایمان، شیر دهی به نوزاد، رژیم های سخت غذایی و مواردی از این دست می توانند نیاز بدن به ویتامین ها و املاح را افزایش دهند.

اگر ریزش موی شدید و بدون علت دارید یا دچار موخوره و شوره سر هستید یا موهایی خشک و شکننده دارید، احتمال کاهش ویتامین در بدن وجود دارد. حتی در ساکنین بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز علائم فقر غذایی و کمبود ویتامین در بدن مشاهده می شود. بنابراین دور از ذهن نیست که عدم دریافت مواد غذایی کافی و مفید در داخل کشور نیز وجود داشته باشد.

تقویت موها با ویتامین ها

کدام ویتامین ها برای تقویت و رشد مو ضروری است؟

بحث انتخاب یا میل و خواسته تان نیست. اگر ویتامین های ضروری برای تغذیه موها را به اندازه کافی دریافت نکنید دچار مشکلات عدیده ای خواهید شد. در اغلب اوقات تصور می کنید موها بدون علت می ریزد. حتی گاهی مبالغ هنگفتی صرف خرید محصولات مراقبت از مو می کنید اما نتیجه ای ندارد. واقعیت این است که موها مثل همه قسمت های بدن نیاز به مواد مغذی دارند. وقتی این مواد در اختیار ریشه مو قرار نگیرد، موها تمایل به شکنندگی و خشکی شدید داشته و پوست سر نیز در معرض آسیب قرار می گیرد.

قبل از اینکه حجم زیادی از موهای تان را از دست بدهید با مصرف، مواد مغذی به همراه مکمل های غذایی، جلوی ریزش مو و … را بگیرید. آیا می دانید بهترین ویتامین برای تقویت مو کدام است؟ مجموعه ای از ویتامین های 5 گانه که در ادامه به آن پرداخته شده باید به طور مرتب، در سبد غذایی فرد وجود داشته باشد. در صورتی که به صورت طولانی یکی از این مواد در اختیار بدن قرار نگیرد، بلافاصله موها و پوست واکنش نشان می دهند.

تاثیر عواملی مانند سن، ژنتیک و هورمون ها بر رشد مو را نمی توان نادیده گرفت ولی این موارد فراگیر نیست. در اغلب موارد تنها با مصرف صحیح مواد غذایی و مکمل ها مشکلات مو به کلی برطرف می شود.در ادامه مهم ترین ویتامین ها برای رشد و تقویت موها را معرفی می کنیم.

مصرف ویتامین های ضروری برای مو

ویتامین A برای تقویت موها

همه سلول ها برای رشد به ویتامین A نیاز دارند این شامل موها نیز می شود. آیا می دانستید که موها سریع ترین رشد را دارند؟ در مقایسه با سایر ارگان ها و اندام های بدن، رشد مو از بقیه بسیار سریع تر است.  ویتامین A همچنین به غدد پوست کمک می کند تا یک ماده روغنی به نام سبوم ایجاد کنند. سبوم پوست سر را مرطوب کرده و به سلامت مو کمک می کند. در زیر پوست کف سر تعداد زیادی غدد چربی ساز وجود دارند که کارشان ترشح روغن و چربی مورد نیاز برای نرم نگاه داشتن پوست سر و موها است.

در مورد مصرف ویتامین آ، باید بسیار محتاط باشید. کاهش و یا افزایش ویتامین A در بدن هر دو مضر است.  مطالعات نشان می دهد که رژیم های غذایی کمبود ویتامین A نیز می تواند مشکلات مختلفی از جمله ریزش مو را ایجاد کند. این در حالی است که مصرف بیش از حد ویتامین A نیز می تواند در ریزش مو نقش مهمی داشته باشد!

سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج و کلم پیچ همه دارای بتاکاروتن هستند. این ماده در بدن تبدیل به ویتامین A تبدیل می شود.

ویتامین A همچنین می تواند در محصولات حیوانی مانند شیر، تخم مرغ و ماست نیز یافت شود. روغن جگر ماهی به ویژه یک منبع خوب ویتامین آ است.

همچنین می توانید مکمل های ویتامین A را به صورت اشکال دارویی نیز تهیه کنید.

نکته: ویتامین آ، محلول در چربی است و در صورت مصرف بیش از حد به صورت انباشت در بدن باقی می ماند و مشکلاتی را به همراه دارد. معمولا مصرف ویتامین A به توصیه پزشک انجام می شود.

پروتئین موی ما به موهای شما انرژی می ‌دهد و آنها را تقویت می ‌کند تا به زیبایی و سلامتی دلخواه دست یابید.

تقویت موهای ضعیف

ویتامین های B برای تقویت مو

مطالعات نشان دهنده تاثیر مستقیم کمبود بیوتین بر روی ریزش مو است. بیوتین شناخته ترین عضو گروه ویتامین ب است. اگر به ریزش موی شدید مبتلا هستید با مصرف یک دوره ویتامین ب یا مولتی ویتامین حاوی بیوتین، به احتمال زیاد مشکل برطرف خواهد شد. بیوتین در برخی منابع با اسامی ویتامین H و BY نیز نام برده شده که همگی اشاره به یک نوع ویتامین دارد.

گروه ویتامین ب و بیوتین از ویتامین های محلول در آب هستند و مصرف آن به اندازه ویتامین آ حساس نیست. اگرچه بیوتین نقش مهمی در ریزش مو دارد با این حال، کمبود بیوتین بسیار نادر است . بیوتین به طور طبیعی در طیف گسترده ای از غذاها وجود دارد و منابغ غذایی زیادی حاوی بیوتین هستند..

سایر ویتامین های گروه B باعث بهبود گلبول های قرمز خون می شوند که اکسیژن و مواد مغذی را به پوست سر و فولیکول های مو منتقل می کنند. این فرایندبرای رشد مو مهم است. کاهش اکسیژن در کنار کمبود مواد مغذی بدون تردید ریزش و شکستگی موها را افزایش می دهد.

شما می توانید ویتامین های گروه B را از بسیاری از غذاها، از جمله غلات سبوس دار، بادام، گوشت، ماهی، غذاهای دریایی و سبزیجات تیره و برگ دریافت کنید.

علاوه بر این، غذاهای حیوانی، تنها منابع خوب ویتامین B12 هستند. بنابراین اگر رژیم گیاهخواری یا وگان را دنبال می کنید، مصرف یک مکمل را در نظر بگیرید.

می توانید مکمل های ویتامین B را بصورت قرص و کپسول و شربت نیز تهیه کنید.

ویتامین برای تقویت مو

 ویتامین C برای تقویت مو

ویتامین C یک آنتی اکسیدان های قوی است که به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند. کمبود ویتامین ث می تواند از رشد موها جلوگیری کند و پیری مو را به همراه داشته باشد. در این صورت روند سفید شدن، نازک شدن، ضعیف شدن و دیگر علائم پیری مو سریع تر ظاهر می شود.

علاوه بر این بدن برای ایجاد پروتئینی معروف به کلاژن به ویتامین C نیاز دارد. کلاژن قسمت مهمی از ساختار مو است که کمبود آن می تواند آسیب شدید به ساقه مو برساند. در ضمن ویتامین C در جذب آهن بدن نیز نقش کلیدی دارد. آهن از املاح ضروری برای رشد موهای سر است.

توت فرنگی، فلفل، گواوا و مرکبات همه منابع خوبی برای ویتامین C هستند. اشکال دارویی ویتامین ث به صورت قرص و جوشان نیز موجود است اما معمولا از طریق مواد غذایی نیز امکان، دریافت مناسب آن وجود دارد.

ویتامین D برای تقویت مو

تحقیقات  نشان می دهد که ویتامین D ممکن است به ایجاد فولیکول های جدید کمک کند. در ضمن منافذ ریز پوست سر که موهای جدید در آن رشد می کنند با ویتامین D در شرایط مطلوبی قرار می گیرند. ویتامین D در رشد طولی مو و افزایش تراکم موها نیز می تواند اثرگذار باشد. به طور معمول بدن از طریق تابش مستقیم اشعه خورشید ویتامین D تولید می کند. با این حال بیشتر افراد ویتامین D کافی دریافت نمی کنند و نیاز به مصرف مکمل های حاوی ویتامین D دارند.

انواع غذاهای دریایی و ماهی های چرب دارای مقادیر فراوانی ویتامین D هستند. مصرف ماهی سالمون، قزل آلا، تن و روغن ماهی در افرادی که امکان استفاده از نور خورشید را ندارند، توصیه می شود.

همچنین  در جگر گاو و زرده تخم مرغ و پنیر نیز مقدار کمی ویتامین D وجود دارد. مکمل های ویتامین D در اشکال دارویی موجود هستند که باید طبق تجویز پزشک مصرف شود. ویتامین D محلول در چربی است و انباشت آن در بدن، مشکلاتی دارد.

 ویتامین E برای جلوگیری از ریزش موها

مشابه ویتامین C، ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که می تواند از استرس اکسیداتیو جلوگیری کند. در یک مطالعه افراد مبتلا به ریزش مو پس از 8 ماه مکمل سازی با ویتامین E، رشد 34.5 درصدی رشد مو را تجربه کردند. این افراد تحت درمان با اشکال غیر دارویی ویتامین E بودند. به این ترتیب مشخص است که این ویتامین نقش مهمی در رشد مو و افزایش طولی موها دارد. در صورت کمبود ویتامین E ریزش مو تا حد زیادی بیشتر خواهد شد.

دانه های آفتابگردان، بادام، اسفناج، جوانه گندم، خرما و آووکادو همگی منابع خوبی از ویتامین E هستند. اشکال دارویی این نوع ویتامین هم موجود است.

مصرف این ویتامین ها در کنار  آهن، روی و پروتئین لازمه داشتن موهای سالم و پر پشت است. کمبود هر یک از این ویتامین ها و املاح می تواند سلامت موها را به خطر بیندازد.

مرکز تخصصی احیا مو سعیده درویش زاده

در صورتی که موها دچار کمبود ویتامین و املاح مغذی باشد نیاز به درمان های جایگزین دارد. برای تقویت موها در کلینیک زیبایی مو از ویتامینه مو استفاده می شود. مرکز تخصصی احیا و ترمیم موی سعیده درویش زاده با سال ها تجربه انواع روش های ویتامینه تخصصی را ارائه می دهد. ویتامینه موهای آسیب دیده، ویتامینه مو خشک، رنگ شده و درمان ریزش مو بخشی از خدمات این مرکز است. جهت انتخاب بهترین شیوه درمان از مشاوره رایگان مرکز استفاده کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط