موخوره چیست؟
207

موخوره چیست؟ روش های پیشگیری از ایجاد موخوره

موی سر در معرض انواع آسیب های محیطی قرار دارد. برخی از این عوامل در اثر بی توجهی و عدم رسیدگی به موها، مشکل ساز شده اند. موخوره یکی از همین موارد است که کیفیت موها را تحت تاثیر قرار می دهد. موهایی که دچار موخوره شده اند، ظاهر خوبی ندارند و زیبایی و سلامت خود را از دست داده اند. درمان موخوره نیاز به صبر و حوصله دارد. همینطور که موها یک شبه دچار موخوره نشده اند، یک شبه هم ترمیم نمی شوند. پیشگیری از ایجاد موخوره ساده ترین راه برای داشتن موهایی زیبا و سالم است. اگر موهای تان دچار موخوره شده، این مطلب راهکارهای موثری برای درمان ارائه می دهد.

موخوره چیست؟

در انتهای ساقه مو، لایه های مو جدا شده و شکننده می شود. نوک موها به حالت ریش ریش و چند رشته ای دیده می شود. در این حالت به اصطلاح می گویند، مو دچار موخوره شده است. در واقع این مشکل مثل یک خوره، موها را می خورد و خرد می کند. موها از انتهای ساقه شروع به جدا شدن و تکه تکه شدن می شوند.

قبل از اینکه موخوره همه موها را درگیر کند چاره ای برایش پیدا کنید. ساده ترین راه برای خلاص شدن از شر موخوره ها، کوتاه کردن موهای سر است. بسیاری از افرادی که این مشکل را دارند، پس از درمان های ناقص و بی نتیجه سراغ آرایشگر رفته و موها را بسیار کوتاه می کنند. این کار مثل یک مرهم موقتی است ولی تا وقتی که عوامل ایجاد موخوره از بین نرود، همیشه امکان بروز مجدد آن وجود دارد.

انواع موخوره

برای درمان و پیشگیری از ایجاد موخوره لازم است تا با ساختمان موخوره و نحوه ایجاد آن آشنا شویم. به طور کلی موخوره به 4 گروه تقسیم می شود. هر کدام از این گروه ها از لحاظ ظاهری با یکدیگر تفاوت هایی دارند که به خوبی قابل تشخیص است.

موخوره دوبل یا دوشاخه

به طور کلی وقتی کوتیکول مو آسیب می بیند، موها دچار بیماری و مشکلات زیادی می شوند. در موخوره نیز دقیقا کوتیکول دچار مشکل می شود. موخوره دو شاخه با درصد بالای فراوانی از شناخته شده ترین انواع موخوره است. در این نوع، به دلیل آسیب به کوتیکول، سلول های قشری مو به شدت ضعیف شده و تحمل کشش را ندارد. بنابراین انتهای موها به حالت دوشاخه دیده می شود. راه پیشگیری از ایجاد موخوره دوبل یا دو شاخه بسیار ساده است.

موخوره دو شاخه در اثر کشیدگی مو ایجاد می شود. به نحوه شانه زدن به موها یا برس کشیدن، دقت کنید. آیا موقع حالت دادن به موها، تارهای مو کشیده می شوند؟

موخوره جزئی

این نوع موخوره شباهت زیادی به مدل دوبل و دو شاخه دارد با این تفاوت که دو شاخه شدن انتهای ساقه مو، کوتاه تر از مورد قبلی است. عامل ایجاد موخوره جزئی چیزی نیست جز خشکی بیش از حد موها. موی سر در شرایط نامطلوب دچار خشکی بیش از حد می شود. استفاده از شامپوی نامناسب، استحمام با آب داغ و عدم استفاده از ماسک و مرطوب کننده مو می تواند در ایجاد این نوع موخوره موثر باشد.

دکلره و رنگ مو نیز می تواند موها را خشک کند. به خصوص خانم هایی که موهای خود را چندین درجه روشن تر از موی طبیعی، رنگ می کنند در معرض خشکی موها و پیامد آن، موخوره هستند.

پیشگیری از ایجاد موخوره

موخوره سه شاخه

گاهی انتهای ساقه مو دو شاخه نیست بلکه به صورت چند شاخه دیده می شود. این نوع، از موارد قبلی پیشرفته تر است. در واقع وقتی ساختمان مو به شدت دچار کم آبی شده باشد، موها به این شکل در می آیند. شکل ظاهری موها در انتها و نوک ساقه به صورت چنگک یا چنگال با سه دندانه در می آید و با کمی دقت می توانید این نوع را با موخوره ساده و دوشاخه، تشخیص دهید. برای پیشگیری از ایجاد موخوره ابتدا باید نوع و عامل به وجود آورنده را شناسایی کنید.

به دلیل تعداد شاخه های بیشتر در این نوع، ظاهر موها بد حالت تر و سر کش تر از دو نوع قبلی دیده می شوند. تا زمانی که آب و رطوبت موها تامین نشود، همچنان چند شاخه شدن موها ادامه دارد و گاهی تعداد شاخه ها بیش از 3 عدد هم می شود. تعداد شاخه های بیشتر نشان دهنده وخیم تر شدن اوضاع موها است.

در برخی موارد یک تار مو به 6 یا 7 شاخه موخوره مبتلا شده است. انشعاب های مو گاهی بسیار زیاد است. در نظر داشته باشید که مو خوره سه شاخه به صورت جمعی ظاهر می شود. اگر یکی دو تار موی آسیب دیده را شناسایی کردید به دنبال موهای آسیب دیده بیشتری باشید. این نوع موخوره تکی ظاهر نمی شود و دسته ای از موها را اشغال کرده است.

موخوره درختی

بدترین و شدیدترین حالت مربوط به موخوره درختی است. وقتی سلول های قشری مو به شدت دچار آسیب می شود شاهد چنین موخوره هایی هستیم. شکل ظاهری این موخوره شبیه به شاخه درخت است. در واقع حالا دیگر تنها انتهای ساقه مو درگیر نشده است بلکه کل تار موی فرد با موخوره اشغال شده است. گستردگی زیاد نشان دهنده میزان آسیب به مو است. اگر به یک تار مو از نزدیک و با دقت نگاه کنید، متوجه می شوید که در نقاط مختلف، لایه ای از موها جدا شده و به حالت موخوره دیده می شود.

موخوره درختی نهایت آسیب به موها را نشان می دهد. بر خلاف انواع دیگر، در این نوع چاره ای به جز کوتاه کردن موها وجود ندارد. در موخوره درختی میزان آسیب به حدی زیاد است که تارهای سالم مو بسیار کمتر از موهای آسیب دیده هستند.

راه های پیشگیری از ایجاد موخوره

پزشکان می گویند همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. در مورد موخوره هم این موضوع صادق است. به جای اینکه وقت و هزینه زیادی را صرف از بین بردن موخوره ها بکنید از ابتدا مانع ایجاد موخوره بشوید. قبل از اینکه به روش های جلوگیری از موخوره پرداخته شود، علل به وجود آورنده موخوره مورد بررسی قرار می گیرد.

نقش مواد شیمیایی در موخوره

از شامپوها تا مواد حالت دهنده همگی دارای مواد شیمیایی هستند. این مواد موجب از بین بردن رطوبت طبیعی موها و پوست سر می شوند. در نتیجه به مرور موها دچار آسیب شده و بیش از حد خشک و شکننده می شود. با استفاده از مواد مناسب برای نگهداری مو می توانید از بروز موخوره، جلوگیری کنید. وقتی موها تا به این حد خشک می شوند به سادگی نمی توانید موها را درمان کنید.

اگر به دنبال ویتامینه مو خشک هستید، با استفاده از خدمات ما، به موهایتان لطافت و شادابی را بازگردانید.

روش بستن موهای بلند

موهایی که با کش بسته می شود دچار تنیدگی و پیچیدگی می شود. به خصوص خانم هایی که موها را به مدل دم اسبی با کش می بندند در معرض آسیب جدی به موها هستند. مدل مو در این میان تاثیری ندارد بلکه نوع بستن مو با کش، مشکل ایجاد می کند. حتما دقت کرده اید که موقع باز کردن کش، مقدار زیادی مو به کش گیر مرده و به سختی جدا می شود. انواع کش و گل سر دارای محافظ در بازار موجود است. برای جلوگیری از ایجاد موخوره کافیست موها را با ابزار مناسب ببندید تا موقع بستن موها کشیده یا خرد نشود.

راه های پیشگیری از ایجاد موخوره

پیشگیری از ایجاد موخوره با دوری از دستگاه های حرارتی

حرارت و داغی به شدت به بافت موها آسیب می رساند. در چنین وضعیتی موها دچار شکستگی و موخوره می شوند. اگر عادت دارید همیشه از اتوی مو یا سشوار استفاده کنید دیر یا زود موهای تان دچار موخوره خواهد شد. حرارت زیاد اصلا با ساختار موی انسان سازگار نیست و نباید موها به مدت طولانی در معرض حرارت باشند.

جلوگیری از موخوره در موقع حمام کردن

آیا می دانستید عامل اصلی بسیاری از موخوره ها، شستشوی بیش از حد موها است؟ برای شستن موها زیاده روی نکنید با این کار همه چربی های طبیعی مو از بین خواهد رفت و موها مستعد موخوره می شوند. بر اساس شیمی مو در ریشه موها غدد چربی وجود دارد. با ترشح غدد چربی، پوست و موی سر کمی چرب می شوند. در حالت نرمال این مقدار چربی برای سلامت موها ضروری است. اگر ترشح چربی زیادتر از حد معمول باشد موها چرب دیده می شوند. در صورت عدم ترشح چربی نیز، ظاهر موها خشک و شکننده می شود. شستشوی زیاد با صابون و مواد شوینده، موها را دچار خشکی بیش از حد خواهد کرد.

نقش ژنتیک در ایجاد موخوره

ساختار مو تابعی از ژنتیک فرد است. به طور طبیعی برخی موها مستعد موخوره هستند. برای مثال در نوعی عارضه به نام trichorrhexis nodosa موها به راحتی دچار شکنندگی می شوند. منشا این بیماری ژنتیکی است و ارتباطی با رسیدگی به موها ندارد.

نکات مهم در پیشگیری از ایجاد موخوره

منتظر دیدن موخوره ها نشوید با برخی کارهای ساده می توانید موخوره را از موها دور کنید:

اگر موها بیش از حد خشک است برای درمان از روغن های طبیعی استفاده کنید.

استفاده از اتوی مو و سشوار را محدود کرده و اجازه دهید موها به طور طبیعی خشک شوند.

موها را هر روز شامپو نکنید هفته ای 3 بار نهایت موها را بشویید.

موقع خشک کردن موها، حوله را دور سر نپیچید

موها را با آب سرد، آبکشی کنید.

از محلول های گره بازکن برای باز کردن گره های مو استفاده کنید

موها را خیس شانه نزنید

در نهایت رزیم غذایی غنی از املاح و ویتامین ها و پروتئین داشته باشید. رژیم های بد غذایی موها را دچار آسیب شدید می کند.

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط