130

ماسکنه (maskne) چیست؟ روش های سریع درمان

از آنجا که بیشتر کشورها و مشاغل سراسر دنیا برای مقابله با شیوع بیماری کوید19 مردم را ملزم به پوشاندن صورت با ماسک می کنند ، افراد با پوست حساس به دنبال راه هایی برای مبارزه با تحریکات پوستی و آکنه هستند. ماسکنه پدیده جدیدی نیست! متخصصان پوست و مو که از ماسک استفاده می کنند این مشکل پوستی را تأیید می کنند، اما با شیوع بیماری کرونا این پدیده در میان عموم مردم رواج یافته است. برای جلوگیری از بیماری ماسکنه روش هایی وجود دارد که در ادامه سعیده درویش زاد بیان می کند.

ماسكنه چیست و چرا اتفاق می افتد؟

ماسکنه در واقع جوش های مکانیکا (آکنه ناشی از ماسک) است. یک بیماری پوستی که در اثر سایش طولانی مدت ابزار محافظتی بر روی صورت ایجاد می شود. ماسک ها گرما ، اصطکاک و انسداد را به پوست تحمیل می کنند و اگر با محیط مرطوب ناشی از تنفس ، گفتگو یا تعریق ترکیب شوند، یک عامل جدی برای آسیب به پوست است. در این شرایط منافذ مسدود می شود و می تواند موجب بروز جوش یا آکنه شود. علاوه بر این، انسداد طولانی مدت ، گرما و تعریق می تواند باعث خشکی ، خارش و التهاب پوست شود. باید گفت: آکنه تنها بیماری پوستی نیست که توسط استفاده کنندگان از ماسک گزارش شده است. سایر مشکلات پوستی ناشی از ماسک صورت شامل:

درماتیت تماسی آلرژیک

برخی از ماسک های تولید شده ممکن است حاوی ماده شیمیایی باشند که باعث واکنش آلرژیک می شود. فرمالدهید و برونوپل را می توان در ماسک های جراحی پلی پروپیلن یافت که عامل ایجاد حساسیت پوستی است.

روزاسه

پوست هایی که دارای روزاسه هستند یا مستعد ، به طور کلی با گرما و استرس در شرایط بدتری قرار گرفته و این مشکل پوستی تشدید می شود ، بنابراین استفاد ه از ماسک صورت می تواند روزاسه را افزایش دهد.

درماتیت سبورئیک

متاسفانه باید ذکر کرد استفاده از ماسک صورت ، باعث ایجاد پلاک های پوستی ، التهاب پوستی و شوره صورت می شود.

فولیکولیت

فولیکولیت یکی دیگر از بیماریهای پوستی است که در اثر استفاده از ماسک و هنگامی که مخمر یا باکتری ها فولیکول های مو را آلوده می کنند ایجاد می شود.

چگونه می توان از بروز ماسکنه جلوگیری کرد؟

پنج نکته مهم برای مراقبت از پوست صورت در برابر تحریکات ماسک:
نکته اول :

شستشو اصولی پوست صورت توسط متخصصین بسیار توصیه میشود. گفته میشه : شوینده و پاک کننده ای استفاده کنید که ملایم و فاقد ترکیبات عطری و روغنی باشد و با آب ولرم بشویید .این پیشگیری از به دام افتادن آلودگی و چربی در سطح پوست جلوگیری می کند.


نکته دوم:

پزشکان توصیه اکید دارند برای استفاده از یک کرم مرطوب کننده مناسب با پوست صورت . این امر نه تنها باعث رطوبت رسانی به پوست می شود بلکه به عنوان سدی بین صورت و ماسک عمل می کند و اصطکاک را کاهش می دهد . به دنبال مرطوب کننده هایی باشید که حاوی سرامیدها ، اسید هیالورونیک یا دیمتیکون باشند که از این طریق محافظت بیشتری ایجاد می کند. دقت کنید از مصرف محصولات معطر و حساسیت زا بپرهیزید. ممکن است به آزمون و خطا نیاز باشد تا محصول مناسب نوع پوست شما پیدا شود . پیشنهاد متخصصین بعد از استفاده از کرمهای رطوبت رسان استفاده از ماسک صورت است .

نکته سوم:

طبق نظر آکادمی پوست آمریکا، استفاده از آرایش زیر ماسک باعث مسدود شدن منافذ پوست و آسیب می شود . بنابه توصیه این متخصصین نکته بسیار مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد پرهیز از هرگونه آرایش در زمان استفاده از ماسک صورت است.

نکته چهارم:

توصیه اکید متخصصان ، ماسک خود را بشویید بعد از هر بار استفاده اگر ماسک پارچه ای استفاده میکنید ، زیرا سطح آن در طول استفاده به گرد و غبار و خاک و چربی آلوده میشود و می تواند محل تجمع باکتری های بینی و دهان باشد . برای شستشو از شوینده فاقد عطر و رایحه استفاده کنید چرا که رایحه ها می توانند پوست شما را تحریک کنند.

نکته پنجم:
از محصولات پوست خشن دوری کنید ، محصولات درمانی مراقبت از پوست حاوی بنزوئیل پروکسید ، رتینول و اسید سالیسیلیک باعث تحریک بیشتر پوست زیر ماسک صورت می شوند مراقب باشید چه مقدار و از چه محصولی استفاده می کنید.

چگونه می توانید در منزل از پوست صورتتون مراقبت کنید؟

استفاده از محصولات مراقبتی متناسب با نیاز پوست و داشتن لایف استیل درست بهترین کاری است که برای مراقبت از پوست می توان انجام داد . داشتن یک روتین مراقبتی بر اساس نیاز پوست موجب کاهش تحریکات پوستی ناشی از ماسک و کاهش ماسکنه را در پی خواهد داشت . روتین مراقبتی شامل ( شوینده ، تونر ، اسکراب پوست صورت ، سرم پوست ، کرم پوست ، دورچشم ، ضد آفتاب و در نهایت ماسک صورت ) است.

اگر به دنبال نانو پروتئین مو هستید، با خدمات ما به سفری به سمت موهای سالم و درخشان بروید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر پس از انجام نکات ذکر شده تفاوتی در پوست خود مشاهده نمی کنید ، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که با متخصص پوست خود تماس بگیرید. اگر علائمی همانند عفونت مانند قرمزی و چرک ، التهاب ، خارش و سوزش را در پوست خود مشاهده می کنید ، لازم است از پزشک خود کمک بگیرید.

حال که با مشکلات ناشی از ماسکنه آشنا شدید، می توانید از خدمات مشاوره و درمان سعیده درویش زاد استفاده کنید تا در سریعترین زمان ممکن مشکلات شما برطرف شود.

🔔 در صورت وجود هرگونه سوال می توانید در قسمت نظرات سوال خود را مطرح کنید و یا از طریق شماره 02122363450 تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%
طراحی و توسعه توسط